Škoda ide pri značke cestou Applu

Automobilová značka Škoda prechádza v súčasnosti jednou z najväčších zmien vo výzore vozidiel. Podľa šéfa dizajnu automobilky Škoda Jozefa Kabaňa sa nikdy nesmie stať, že automobilke sa vydarí len jeden model, kým ten ďalší vzbudí len malý záujem zákazníkov.

06.10.2014 12:00
Jozef Kabaň Foto:
Pri predchádzajúcej verzii Fabie bol model Combi zbytočne veľkým kompromisom, hovorí slovenský dizajnér Škody Jozef Kabaň.
debata (27)

„V rukách dizajnéra sú totiž tisícky pracovných miest, lebo ak sa autá nebudú páčiť zákazníkom, ľudia vo fabrike nebudú mať čo vyrábať a prídu o miesto,“ povedal Kabaň, rodák zo Slovenska. Na autosalóne v Paríži sa aktuálne novým dizajnom orientovaným na emócie mladých ľudí predstavili Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi.

Niektorých dizajnérov veľmi otravujú predpisy vzhľadom na bezpečnosť chodcov. Ako je to vo vašom prípade?
Mňa osobne nie, lebo ak sa mi tým podarí zachrániť čo i len jediný život, je to krásna vec. Samozrejme, nie je ľahké zladiť všetky bezpečnostné prvky a urobiť krásne auto. Na druhej strane, urobiť pekné deformačné zóny je obrovskou výzvou. Naozaj atraktívne začína byť auto vtedy, keď ľudia hovoria o výzore aj funkčnosti ako celku.

Ako často a veľmi zrážajú vašu kreativitu výrobné náklady?
Vždy a veľmi extrémne. Čo sa týka karosérie, peniaze sa dajú míňať alebo šetriť rôznymi spôsobmi. Napríklad pri Fabii platí, čím náročnejšia karoséria s viacerými ostrými hranami, tým viac výrobných procesov potrebujete na vylisovanie plechov. Do výroby sme išli s tým, že toto je to, čo chceme investovať do výzoru nového automobilu a nebudeme na tom šetriť. Na druhej strane sme ušetrili tým, že Fabiu sme materiálovo poprepájali s viacerými modelmi, čím sme zvýšili objem nakupovaného materiálu a výrazne znížili jeho cenu. Do novej Fabie sme tak nakoniec dostali materiály používané v drahších automobiloch. Problémy vám tak nemusia len komplikovať život, ale práve naopak, je to výzva, ktorú keď zvládnete vyriešiť, automobil ešte viac zlepšíte.

Využívate systém jednotného nákupu aj v rámci celého koncernu Volkswagen?
Áno, snažíme sa o to najmä pri niektorých typoch súčiastok, lebo aj pre dodávateľa je to úplne iná hra, ak chcete niečoho 10 alebo až 10-tisíc kusov. Už viete, že modely Citigo, Rapid Spaceback, Yeti a nová Fabia majú zjednotené materiály. Všetky spomínané automobily majú vnútri jednotný textil. Tým sa do interiéru všetkých vozidiel dostali kvalitné látky, a to bez nutnosti robenia kompromisu. Zároveň môžeme komunikovať, že toto je tá nová línia, ktorou sa Škoda snaží oslovovať zákazníkov.

zväčšiť Predstavenie novej Škody Fabia na parížskom... Foto: SITA/AP, Remy de la Mauviniere
Škoda Fabia Predstavenie novej Škody Fabia na parížskom autosalóne.

Prečo je pre Škodu po viac ako sto rokoch výroby stále dôležité zdôrazňovať samotnú líniu značky?
Vo svete je predaj našich vozidiel úplne iná hra ako v Českej republike a na Slovensku. V Ázii automobily značky Škoda stále mnohým ľuďom nič nehovoria. Napríklad Apple dosiahol celosvetový úspech stavením na bielu farbu. O niečo podobné sa dnes snažíme aj my v Škode tým, že nebudujeme len produkt, ale snažíme sa aj o zviditeľnenie značky. Tvrdíme, že naša značka stojí na čistom a jednoduchom dizajne podporovanom logickými riešeniami. Zároveň sa medzi jednotlivými typmi automobilov snažíme mať jasne stanovené hranice. Nechceme totiž, aby sme svoju ponuku vozidiel roztiahli až tak, že nebudeme lákať nových zákazníkov, ale namiesto toho príde k prerozdeleniu existujúcich zákazníkov medzi viacero typov vozidiel. Takáto situácia totiž zvyšuje výrobné náklady, čím škodí ekonomike celej automobilky.

Napriek tomu existuje nejaký segment automobilov, o ktorého výrobe vážne premýšľate?
Nie je žiadnym tajomstvom, že pre celosvetovo rastúci predaj by sa aj Škodovka chcela usadiť v segmente SUV automobilov. Čo sa týka ostatných segmentov, zákazníkov chceme k sebe lákať tým, že napríklad Octavia môže byť športovým vozidlom vo verzií RS, luxusným pri zvolení modelu Laurin & Klement či krosovým v prípade výberu Octavie Scout. To je naša cesta v najbližších rokoch. Ak mám byť viac konkrétny, tak začiatkom roku 2015 plánujeme na autosalóne v Ženeve predstaviť novú Škodu Superb, čo bude pre nás veľký krok, ktorý prezradí veľa o budúcom smerovaní automobilky.

Zhodnotili by ste dve predchádzajúce generácie Fabie?
Ja osobne si myslím, že obe boli veľmi úspešné, odhliadnuc od toho, že to bolo potvrdené predajom viac ako troch miliónov vozidiel. Je až neuveriteľné, ako dobre sa Škodovke podarilo presadiť v triede A0, kde majú zastúpenie takmer všetky automobilové značky. Druhá generácie bola odvážna odtrhnutím farby strechy od zvyšku automobilu, čo Fabiu posunulo do úplne inej úrovne dizajnu. Aj v najnovšej tretej generácii sa dá napriek veľkým zmenám okamžite rozpoznať, že ide o Fabiu, takže DNA tohto automobilu zostala zachovaná aj naďalej.

Rozmýšľate nad verziou Fabia RS?
Zatiaľ nie. Pri určovaní priorít sme sa rozhodli viac staviť na verziu Monte Carlo, ktorá príde relatívne skoro a bude cenovo oveľa prístupnejšia ako RS.

Aké je to pre vás prezentovať na autosalóne v Paríži novú Fabiu, na dizajne ktorej ste pracovali už približne pred troma rokmi?
Samozrejme, dnes už pracujeme na úplne iných veciach. No posledné detaily Fabie sa dolaďovali až do oficiálneho predstavenia v Paríži. Takže pre mňa je to stále relatívne čerstvá vec a samotná prezentácia je výborný pocit. Automobil totiž navrhujeme práve pre deň, keď ho môžeme predstaviť našim zákazníkom, a nie pre zábavu v práci. Najväčším úspechom každého dizajnéra je, keď ním navrhované auto vidí jazdiť na cestách, lebo až vtedy vie, že celý vývoj mal zmysel. Práve pre spokojnosť zákazníkov platí v koncerne pravidlo, že ak je človek na sto percent presvedčený, že v dizajne treba tesne pred predstavením urobiť zmenu, ide sa do toho, nech to stojí, čo to stojí. Nikto sa totiž nechce niekoľko rokov pozerať na chybu v dizajne, prípadne riskovať nižší záujem zákazníkov.

Pri Fabii bude populárnejší hatchback alebo combi?
To je ťažká otázka. V skutočnosti je to tak, že človek má radšej ten hatchback a pre combi sa rozhoduje na základe potreby väčšieho batožinového priestoru. V prípade novej Fabie nie je odpoveď až taká jednoznačná, pretože verzia combi má atraktívnejšie proporcie a je elegantnejšia. Hatchback je zas nervóznejší a takmer až trošku provokatívny. Vždy záleží aj na kombinácii farieb. Kým modrý hatchback s čiernou strechou pôsobí športovo, tak napríklad monotónne lakované auto je elegantné, ale mne sa páči trošku extravagantná kombinácia striebornej s červenou strechou. Takejto farebnej hatchback verzii by som vedel dať prednosť aj pred combi.

zväčšiť Šéf automobilky Škoda Auto Winfried Vahland pri... Foto: SITA/AP, Christophe Ena
Škoda Fabia, Winfried Vahlan Šéf automobilky Škoda Auto Winfried Vahland pri novej Fabii.

Oba modely tretej generácie Fabie boli vyvíjané súbežne, alebo jeden vychádzal z druhého?
Pri vývoji dizajnu automobilu väčšinou býva jeden model základom pre ďalšie verzie. Pri novej Fabii sa najskôr navrhol hatchback a potom prišiel variant combi. Podobne aj pri Škode Octavia bola základom limuzína, z ktorej následne vznikla combi verzia. Hlavná zmena oproti minulosti je v tom, že odstup medzi jednotlivými verziami nie je tak dlhý ako v minulosti. Konečný výzor Combi tak dokáže spätne ovplyvniť dizajn hatchbacku. Automobily sa spätne ovplyvňujú preto, aby jeden nebol perfektný a druhý len kompromis.

Mohli by ste trošku priblížiť, v čom spočíva ten kompromis?
Napríklad pri predchádzajúcej verzii Fabie bol práve model Combi zbytočne veľkým kompromisom. Nakoniec sme totiž nemali dostatok času automobil posadiť riadne na kolesá, v dôsledku čoho vozidlo zostalo trochu užšie a vyššie. Mnohí ľudia si takýto detail ani nevšimnú, ale niektorým sa práve toto zdá ako drobná chybička krásy. Pri práve predstavenej tretej verzii Fabie sme takýto kompromis nemuseli urobiť.

Spôsobilo pri druhej verzii Fabie spomínaný kompromis to, že bola vyvíjaná spoločne so Škodou Roomster?
Pri Fabii druhej generácie vznikala najskôr Fabia hatchback a zároveň s ňou sa tvoril Roomster. Kompromis spočíval v tom, že Fabia hatchback mala jemne vysoký podvozok, ktorý však nebol zasa až taký vysoký, ako by Roomster potreboval. V živote je to tak, že všetko niečo stojí a vždy je otázkou, čo je ten správny kompromis.

Aké zmeny čakajú Škodu Roomster?
To nie je žiadne tajomstvo, že máme rozbehnutú spoluprácu s Volkswagenom Nutzfahrzeuge a v budúcnosti je možné očakávať mnoho zaujímavých kombinácií Škody Roomster ako prevažne úžitkového vozidla.

Čo boli zlomové momenty pri tvorení dizajnu novej Škody Fabia?
Na začiatku sme plánovali urobiť menej expresívny automobil. No potom prišli dva zlomové momenty. Po prvé nám už od začiatku bolo jasné, čo sa týka výzoru, že máme relatívne blízko vedľa seba modely Škoda Citigo a Rapid Spaceback. Malý mestský automobil Citigo navyše na seba prebral úlohu vstupného modelu v značke Škoda a nad ním stojaci Rapid Spaceback má čisto elegantný dizajn. Kombinácia týchto dvoch skutočností vytvorila novej Fabii možnosť na odchýlenie sa od čisto elegantného dizajnu. Druhý zlomovým momentom bolo vyjadrenie šéfa predstavenstva automobilky Škoda Winfrieda Vahlanda, ktorý si želal, aby nová Fabia vyzerala trošku viac, ako v 70. rokoch minulého storočia vyrábaná pretekárska Škoda S 200. Tak sme novú Fabiu posadili viac na kolesá a dodali jej športový vzhľad.

zväčšiť Nová Škoda Fabia, predstavená na autosalóne v... Foto: Škoda
Škoda Fabia Nová Škoda Fabia, predstavená na autosalóne v Paríži, sa začne predávať na Slovensku v novembri.

Raz ste povedal, že každé auto by podobne ako Marilyn Monroe malo mať svoju pehu krásy. Čo je znakom krásy novej Fabie?
Hlavným znakom novej Fabie je variabilnosť farieb. Auto sa dá označiť za malého chameleóna, ktorý dokáže úplne inak pôsobiť v jedno farebnom vydaní, s čisto presklenou strechou či pri kombinácii viacerých farieb. Práve pestrosť má byť lákadlom najmä pre mladých ľudí, pre ktorých bude výzvou postaviť si vlastnú Fabiu. Ponúkame viac ako sto variantov konečnej podoby, čím sme umožnili, aby každé auto malo svoj unikátny farebný kontext.

Typickým znakom novej Fabie teda nie sú väčšie predné svetlá?
Je to jeden z charakteris­tických znakov novej Fabie. Myslím si, že čím menšie auto, tým väčšie oči by malo mať. Malé automobily totiž získavajú väčšiu rozhľadenosť proporčne zväčšenými svetlami. To ich odlišuje od veľkých automobilov, ako napríklad Superb, kde svetlá nie sú také hravé, ale viac seriózne a koncentrované najmä na cestu. Naopak, pri zadných svetlách Fabie nám bolo od začiatku jasné, že chceme zachovať typický dizajnový prvok v tvare písmena C. Pôvodne mali byť zadné svetlá ešte viac integrované do zadnej karosérie. Pri aerodynamických testoch sme však narazili na problém, že vzduch sa na aute odtrhával relatívne skoro a dochádzalo k víreniu za autom. Tak sme sa rozhodli urobiť v čiernom leme ešte jeden zlom, čo ešte viac zvýšilo expresívny charakter automobilu a vyriešilo problém s aerodynamikou.

Neprekáža vám, že niektoré lacnejšie verzie majú vo výbave tú klasickú, nie príliš peknú anténu na streche automobilu?
To je tá peha, ktorá nie je na tvári, ale na nose, čím prestáva byť znamienkom krásy. Z dizajnového hľadiská nie je anténa na streche príliš pekná, ale na druhej strane má svoju funkciu a súčasné krátke verzie mi zas až tak veľmi neprekážajú. Automobil je extrémne komplexná vec, pri ktorej hľadáte vyvážený pomer medzi cenou, dizajnom a funkčnosťou.

Kam smeruje výzor nových automobilov značky Škoda?
Začiatkom budúceho roka plánujeme na autosalóne v Ženeve predstaviť nový Superb. Práve toto luxusné vozidlo definuje značku Škoda omnoho sebavedomejšie na celosvetovom automobilovom trhu. Tu treba povedať, že my sa nechystáme robiť veľký dizajn, ktorý bude privolávať zbytočne veľkú pozornosť na majiteľa automobilu. My chceme značku Škoda definovať tak, že jazdou na našom automobile vzbudíte pozornosť, ale nebudete „okukovaný“ každým. Postupne tak aj vystúpime z dizajnového tieňa a v budúcnosti nebudú škodovky "len“ automobily s dobrou funkčnosťou, ale aj zaujímavým dizajnom. Samozrejme dúfame, že túto zmenu naši zákazníci prijmú pozitívne.

Ako veľmi musíte nový dizajn značky Škoda komunikovať s vedením automobilového koncernu Volkswagen?
Smerovanie budúceho výzoru automobilov je strategickou záležitosťou podrobne konzultovanou v rámci celého koncernu. V rámci koncernu sa tak organizujú spoločné stretnutia, na ktorých jednotlivé značky medzi sebou preberajú budúci výzor svojich automobilov. Určite to nie sú ľahké stretnutia a najlepšie je ich prirovnať k partnerskému vzťahu. Ak muž vo vzťahu aj naďalej dbá o svoj vzhľad, znamená to, že chce zbaliť ďalšiu ženu, alebo to robí len preto, aby aj naďalej fungoval ako šťastný človek? Značky koncernu Volkswagen musia podobne ako manželia medzi sebou dobre vychádzať a zároveň mať dostatok priestoru na osobný rozvoj. Dnes na úspech nestačí mať len kvalitné, priestranné a pekné auto. Na oslovenie mladých ľudí je dôležité umožniť autu komunikovať prostredníctvom palubného počítača s mobilným telefónom či vedieť sa pripojiť na internet.

Môže sa stať, že dizajnérom pre tlak výrobných termínov z automobilu vypadne ich pôvodný odkaz, čo nakoniec spôsobí menší záujem ľudí o kúpu nového vozidla?
To sa nikdy nemôže stať, alebo lepšie povedané, nikdy nesmiete dopustiť, aby takáto situácia nastala. Kreativita je tiež určitým spôsobom disciplinovaná záležitosť a každý dizajnér musí nájsť spôsob, ako sa k nej dopracuje. Nesmie sa stať, že na konci sa povie, tak toto auto nás bavilo a skutočne vyšlo, kým s tým druhým sa to veľmi nepodarilo a radšej jeho výrobu odložme o rok či dva. V rukách dizajnéra sú totiž tisícky pracovných miest, lebo ak sa škodovky nebudú páčiť zákazníkom, ľudia vo fabrike nebudú mať čo vyrábať a prídu o miesto. Ja ako dizajnér si ľahko nájdem prácu v inej značke, ale pre ľudí vo výrobe je zamestnanie v automobilke celý ich svet umožňujúci splácanie hypotéky a bezproblémové zabezpečenie rodiny. My nemaľujeme obraz, pri ktorom si umelec môže dovoliť skúsiť provokovať verejnosť a riskovať prípadný neúspech. Naša práca tiež nie je o tom, že ju robíme s nadšením a sme v nej šťastní, na to sa každý vykašle. My sme tu v prvom rade preto, aby sa naše automobily páčili ľuďom, vďaka čomu naši zamestnanci nebudú musieť jedného dňa prísť domov z práce a oznámiť rodine, že ich prepustili.

Z hľadiska tvorivej voľnosti, pre akú značku koncernu Volkswagen by ste najradšej pracoval?
Škodovku. Vážne, ja som prišiel do Škody, lebo som vedel, že to je to, čo mi bude dávať zmysel. Nehovoriac o osobnej hrdosti, že je časť prísť do značky, s ktorou človek vyrastal, a mať možnosť spraviť niečo pre jej ďalší rozvoj. Samozrejme, že som mohol zostať v Bugatti, ktoré je imidžovou značkou, a mať takéto firemné auto je krásna vec. Mimoriadne prestížne bolo zostať aj naďalej pracovať ako šéf externého dizajnu Audi. Viete, v živote stretnete ľudí, ktorí nič nespravili, ale napriek tomu túžia byť na výslní. Na druhej strane zas máme vedcov, ktorí pre tento svet spravili veľa, ale nechcú, aby sa o nich hovorilo. To je na živote krásne, že človek si rovnako ako pri automobiloch môže vybrať, pre čo sa nakoniec rozhodne a ja som si vybral Škodu.

Takže vám neprekáža menej voľnosti pri tvorbe automobilu?
Každý má pri tvorení dizajnu automobilu také veľké pole pôsobnosti, aké si vie vytvoriť. Pre mňa je značka Škoda veľkou tvorivou výzvou. Nie je úplne ľahké urobiť automobily za rozumnú cenu s tým, že ľudia nebudú hovoriť len o ich spotrebe, ale začnú sa okolo nich motať aj pre výzor. Pre mňa je príjemný pocit, keď ľudia pri jazde novou Octaviou zažívajú rovnaké pocity, ako šoféri automobilov zameraných najmä na krásu, okrem jediného rozdielu, že pri vozidlách Škoda aj naďalej zostáva vysoká funkčnosť automobilu. Je celkom ťažké naplniť svoju predstavu o výzore automobilu, keď zároveň chceme nechať v priestore zadných sedadiel dostatok miesta na odloženie veľkých fliaš s vodou a pre nohy. To je veľmi piplavá práca, pri ktorej musíte často zahodiť celý pôvodný koncept a všetko začať robiť odznova. Urobiť automobil na 90 percent je relatívne ľahké, ale dotiahnuť to k 100-percentnej spokojnosti, je veľmi ťažké.

Čo v prípade, ak dizajnér nesúhlasí s automobilkou presadzovaným výzorom nového modelu?
Ak nemám rád dekoratívne prvky, nemá zmysel ísť pracovať do automobilky, ktorá svoj úspech postavila práve na nich. Vždy musíte nájsť automobilku, ktorej smerovanie vám dáva zmysel. Niekomu na to stačí dobrý plat, iný potrebuje viac voľnosti a pre niekoho je zas výzva tvoriť krásne automobily v rámci pevne stanovených možností zo strany automobilového koncernu.

Vytvoriť dizajn automobilu je tímová práca viacerých výtvarníkov, pričom umelci väčšinou bývajú dosť individuálne osobnosti. Ako sa dá motivovať tím rozdielnych dizajnérov k spoločnému cieľu v podobe dosiahnutia výzoru jedného automobilu?
Dôležité je ľudí nadchnúť pre vec a dať im určitú základnú víziu. Výtvarníci sú vždy individuálne osobnosti, pre ktoré je trochu problém zžiť sa s technickým svetom. Celá moja skupina študovala dizajn alebo estetiku. Každý jeden člen tímu mal vizionárske predstavy o tom, že nakreslí automobil, ktorý bude automaticky fungovať a všetci ho budú chcieť. Veď čo by mohlo stáť v ceste úspechu krásneho automobilu? V praxi stojí v ceste každý jeden krok výroby. Preto je pre dizajnérov veľmi dôležité nájsť spoločnú reč s inžiniermi zodpovedajúcimi za technickú stránku automobilu, ďalej s ľuďmi zodpovedajúcimi za nákup či marketingovým oddelením.

Cestu redaktora na autosalón v Paríži hradila spoločnosť Volkswagen

Jozef Kabaň (41)

je šéfom dizajnu automobilovej značky Škoda od februára 2008. Predtým pre koncern Volkswagen pracoval ako vedúci exteriérneho dizajnu Audi. V automobilovom svete si urobil meno krátko po skončení školy návrhom výzoru vtedy najrýchlejšieho automobilu sveta Bugatti Veyron.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #dizajn #Fabia #Jozef Kabaň