Vlaky zadarmo zrejme prežijú viac vlád

Bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a penzistov, ktoré zavádza ľavica, nemá úplný odpor ani medzi pravicovými stranami.

10.11.2014 12:00
vlaky, železnice, stanica, doprava, Bratislava Foto: ,
Cestovanie vlakmi zadarmo je jedným z opatrení vlády Roberta Fica, ktoré by ročne mali krajinu vyjsť na 250 miliónov eur.
debata (36)

Tieto opatrenia preto zrejme neskončia ani v prípade, ak by po parlamentných voľbách v roku 2016 nastala zmena a Smer by vystriedali iné strany.

Od 17. novembra dá terajšia vláda na čele s Robertom Ficom cestovné lístky do vlaku zadarmo všetkým žiakom, študentom či niektorým dôchodcom. Opozičné strany naznačujú, že bezplatnú prepravu po železnici by ponechali, viac by sa však zamerali na adresnosť opatrenia.

Zástupcovia Smeru doteraz tvrdili, že väčšia adresnosť by bola administratívne náročná a bohatší ľudia nebudú cestovať vlakmi, aj keď budú zadarmo. KDH má iný názor.

„Mnohým rodinám či dôchodcom sa žije ťažko a potrebovali by pomoc od štátu. Tá však neprichádza. Naopak, vláda zavádza vlaky zadarmo aj pre dôchodcov, ktorí majú dôchodky vyše tisíc eur a aj pre študentov z bohatých rodín. Keď budeme vo vláde, tak sa budeme snažiť o adresné vynakladanie verejných fi nancií. Aby sa pomáhalo tým, čo to skutočne potrebujú,“ tvrdí Miloš Moravčík, podpredseda KDH pre verejné financie. Strana by získala v parlamentných voľbách podľa posledného prieskumu Focusu 10 percent hlasov.

Cestovanie vlakmi zadarmo je jedným z opatrení vlády Roberta Fica, ktoré by ročne mali krajinu vyjsť na 250 miliónov eur. Namiesto pravidelnej každoročnej štátnej injekcie do železničnej dopravy vo výške 205 miliónov eur dostane štátny prepravca po novom o 13 miliónov viac. Možnosť cestovať vlakmi bezplatne dostane 2,5 milióna ľudí v našej krajine a teoreticky aj ďalšie milióny ľudí z Európskej únie. Cestovné za nula eur v našich vlakoch totiž bude platiť aj pre všetkých penzistov a študentov do 26 rokov zo štátov Európskej únie, inak by ich slovenská vláda diskriminovala.

Najnovšie požadujú bezplatné lístky do vlakov aj výsluhoví dôchodcovia, ktorí tvrdia, že takisto majú právo na cestovanie zadarmo.

„Tento sociálny balíček bol podľa nás šitý veľmi horúcou ihlou, živelne a narýchlo, čiže by bolo nutné, aby sa toto opatrenie minimálne prehodnotilo a nanovo zadefinovalo tak, aby nezvýhodňovalo tých, ktorí na štátne benefity nie sú odkázaní,“ vraví Gabriel Gilányi, hovorca strany Most–Híd, ktorú by volilo podľa posledných údajov sedem percent voličov.

Podľa Gilányiho je problém v tom, že daňoví poplatníci zaplatia cestovné aj deťom majetných rodičov a rovnako aj seniorom s dôchodkami, ktoré prevyšujú príjmy mnohých zamestnaných občanov.

„Nemyslíme si, že je spravodlivé, ak pracujúci občan, ktorý žije v chudobnejšom regióne Slovenska a zarába v čistom okolo 500 eur, má dve malé deti, navyše platí hypotéku, musí zo svojho vrecka prostredníctvom daní fi nancovať bezplatné cestovanie penzistu s dôchodkom 700 eur. Toto nie je ani solidárne, ani sociálnodemokra­tické, a už vôbec nie spravodlivé,“ dopĺňa Gilányi.

Ján Orlovský, hovorca Siete, sa nazdáva, že takéto opatrenie musí prinášať úžitok všetkým, ktorí spadajú do rovnakej kategórie. „Rozlišovať v rámci týchto kategórií by bolo administratívne a logisticky také zložité, že by daňovníkov Slovenskej republiky stálo ešte viac, ako ich to bude stáť v tejto podobe,“ vysvetľuje Orlovský.

Strana Sieť je momentálne podľa prieskumov verejnej mienky po Smere druhá v poradí. „V prípade, že budeme zostavovať vládu, budeme konať tak, aby z našej služby mali ľudia osoh. Napríklad hľadaním riešenia pre všetky druhy dopravy,“ naznačuje Orlovský.

Opozičné strany tvrdia, že štát by nemal uprednostňovať len jeden druh dopravy. Autobusoví prepravcovia avizujú, že bezplatné cestovanie vlakmi im vyženie cestujúcich a budú nútení škrtať spoje či zdražovať cestovné. Odhaduje sa, že minimálne desať percent ľudí z diaľkových autobusov odíde po 17. novembri do vlakov. Autobusoví dopravcovia poznamenali, že aj oni by vydávali lístky s hodnotou 0 eur pre študentov a penzistov, ale tržby, o ktoré by prišli, by si nárokovali od žúp. Tie tvrdia, že v rozpočtoch nemajú toľko prostriedkov, aby mohli zľavy autobusom kompenzovať.

Líder OĽaNO Igor Matovič tvrdí, že ak by bol vo vláde, zaviedol by bezplatné cestovanie nielen vo vlakoch, ale aj v autobusoch. To by si však vyžiadalo ďalšie desiatky miliónov eur. Na bezplatné cestovanie vlakmi po 17. novembri sa už stihlo zaregistrovať viac ako 60–tisíc ľudí. Medzičasom sa tiež rozpútala internetová petícia proti cestovaniu zadarmo. S petíciou sympatizuje viac ako 10-tisíc ľudí.

© Autorské práva vyhradené

36 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky