Jadrové palivo k nám putuje letecky

Novým problémom pre jadrové elektrárne už nie je len riziko teroristických útokov, ale aj situácia na Ukrajine. Jadrové palivo pre slovenské reaktory sa začalo z Ruska dovážať letecky. Pre Pravdu to potvrdil generálny riaditeľ sekcie hodnotenia bezpečnosti a kontrolných činností Úradu jadrového dozoru Peter Uhrík, ktorý je aj vedúci havarijného štábu.

17.12.2014 12:00
Mochovce, elektráreň, šachta Foto: ,
Jadrové palivo sa na Slovensko pre problémy na Ukrajine dopravovalo letecky. Na fotografii je šachta na prepravu paliva, ktorú aktuálne dokončujú na nových mochoveckých jadrových blokoch.
debata (5)

Ukrajina na svojom území železničnú prepravu jadrového paliva pre bezpečnostné dôvody zakázala. Zvolili sme preto leteckú prepravu. Nie je to nebezpečné?
Nie. Je to rovnako bezpečné, možno ešte aj bezpečnejšie ako akákoľvek iná doprava. Tak ako je letecká doprava momentálne naozaj najbezpečnejšou na svete.

Skutočne?
Čerstvé palivo nepredstavuje významný zdroj rádioaktívneho žiarenia. Nevznikla by katastrofa, keby sa takéto palivo kdesi rozptýlilo. Nebolo by to určite dobré. Bola by to obrovská škoda, boli by to obrovské ekonomické škody, ale nebola by to katastrofa.

Koľko dodávok jadrového paliva ročne treba pre slovenské jadrové elektrárne?
Na túto otázku nemôžem odpovedať.

Lietadlá pristávajú v Bratislave?
Letecká preprava paliva z Ruska sa uskutočnila do Českej republiky a odtiaľ bolo palivo transportované na Slovensko.

Ako vyzerá také jadrové palivo?
Je to spekaný oxid uránu v kovovej rúrke, ktorá je asi dva a pol metra dlhá. V našom prípade je hrubá približne ako prst. V jednej kazete je ich stodvadsaťšesť. Kaziet sa preváža podľa toho, ako je spravený kontrakt.

Ako dlho vydrží jadrové palivo v elektrárni aktívne?
Jadrové palivo sa zaváža do jadrového reaktora v takzvaných kampaniach. Obvykle jedna palivová kampaň, odkedy sa do reaktora zavezie, vydrží asi rok. Paliva je v reaktore vyše štyridsať ton. Na jednu výmenu sa vymieňa asi 12 ton. To sú veľmi približné údaje. S týmito dvanástimi tonami vieme prevádzkovať ďalšiu energetickú kampaň. Palivo má rôzne obohatenie. Vždy sa palivo, ktoré je najdlhšie v reaktore, vyberie a nahradí sa čerstvým. Jedna palivová kazeta je v reaktore asi päť rokov.

Tvrdíte, že lietadlo s jadrovým palivom nie je problém. Sú aj jadrové zariadenia na Slovensku bezpečné?
Na jadrových zariadeniach bolo vykonané periodické hodnotenie bezpečnosti, čo bola taká veľká inventúra jadrovej bezpečnosti. Porovnávalo sa splnenie požiadaviek, nie voči požiadavkám, ktoré boli platné vtedy, keď sa jadrové zariadenie budovalo, ale porovnával sa reálny stav s aktuálne platnými požiadavkami. Môžeme povedať, že jadrové zariadenia spĺňajú všetky požiadavky slovenskej legislatívy. Tá je úplne v súlade s požiadavkami Európskej únie.

V hodnotení píšete, že úlohy na tento rok ste splnili. Aké to boli úlohy?
Boli sme sústredení na viacero oblastí. Najviac nás zamestnávali Mochovce. Spravili sme tam pomerne veľa inšpekcií. Tri štvrtiny všetkých rozhodnutí, ktoré sme vydali v tomto roku, sa týkali Mochoviec, konkrétne tretieho a štvrtého bloku. Rozhodnutí bolo spolu viac ako 900.

Môžete povedať príklad?
Sústredili sme sa na skompletizovanie havarijných systémov, najmä tretieho bloku. Sledovalo sa budovanie niektorých nádrží, ale aj havarijných prostriedkov vody. Sledovala sa inštalácia dôležitých elektrických systémov.

Ako vidíte aktuálne termíny na dostavbu Mochoviec? Stihne sa to konca roku 2016?
Z hľadiska bezpečnosti áno. Projekt však musí byť dokončený úplne, aby sa elektráreň mohla spustiť. Určite sa nebude uvádzať elektráreň do prevádzky, keby nebola dokončená a neboli by dokončené všetky bezpečnostné systémy. Budú však musieť byť.

Nedávno zástupcovia Ukrajiny hovorili o havárii v jadrovej elektrárni. Ako to vidíte vy?
Podľa informácií, ktoré má dozor k dispozícii, išlo o poruchu meracieho transformátora, z nášho pohľadu veľmi banálna porucha, nie bezpečnostne významná. Predstavovalo to poruchu technického zariadenia, ktorá sa dá jednoducho odstrániť, určite nešlo o haváriu.

Je podľa vás v súčasnom svete ustavične hroziacich teroristických útokov investícia do jadrovej elektrárne vhodnou investíciou?
Teroristické útoky sú samozrejme jeden veľmi nepríjemný fenomén. Predstavujú vysoké bezpečnostné riziko, ale nielen pre jadrové elektrárne, ale aj iné chemické zariadenie či mestskú hromadnú dopravu. Je ťažko urobiť niečo úplne tak, aby vzdorovalo teroristickým útokom. Pokiaľ viem, len vojenské a niektoré špeciálne objekty, veľké továrne, napríklad Slovnaft, letiská a jadrové elektrárne majú fyzickú ochranu zabezpečenú. Úrad jadrového dozoru vykonáva dohľad aj nad fyzickou ochranou jadrových elektrární, môžem preto zodpovedne povedať, že tá je na špičkovej úrovni. Z tohto hľadiska je ochrana proti teroristickému útoku pomerne dobre vybudovaná a nie je založená len na technických prostriedkoch.

Slovensko jadrovú energetiku rozvíja. Čo vás čaká do konca roka?
Potrebujeme dokončiť inšpekčný program, týka sa najmä plnenia národného akčného plánu po havárii japonskej jadrovej elektrárne Fukušima. Je ešte rozbehnutých sedem inšpekcií. Väčšina z nich je už aj ukončená, niektoré z nich však budú pokračovať aj v budúcom roku.

Čo vás čaká v budúcom roku?
Na každý rok je pripravený inšpekčný plán, určite budeme opäť sústredení na dokončovanie Mochoviec, ale sú aj iné aktivity vyžadujúce pozornosť dozoru. Je to napríklad pokračovanie úloh spomínaného Národného akčného plánu po udalosti vo Fukušime, pokračovanie implementácie projektu na riešenie ťažkých havárií – väčšina prác je na JE Bohunice ukončená, v Mochovciach by mal byť projekt finalizovaný práve na budúci rok. Okrem toho sa začne druhá etapa vyraďovania JE V1, pripravuje sa stavba úložiska veľmi nízkoaktívnych odpadov v Mochovciach, určite budeme dozerať na prepravy vyhoretého a čerstvého paliva.

Čím je ruské palivo špecifické?
Jadrová elektráreň v rámci svojho projektu bola navrhnutá tak, že uvažuje s palivom od ruského dodávateľa. Palivo má fyzikálne vlastnosti špecifikované v projekte, ktorý úrad schválil. Neznamená to, že sú zabuchnuté dvere a nedá sa používať žiadne iné palivo. Ale pravda je, že na to, aby sme ako Úrad jadrového dozoru povolili použitie iného paliva, by bol potrebný pomerne komplikovaný a zdĺhavý licenčný proces, pretože jadrové palivo je z hľadiska fyzikálnych vlastností reaktora jedna z najdôležitejších častí elektrárne. Takže veľmi nerád by som tam išiel do nejakých experimentov.

Je ruské jadrové palivo cenovo drahšie? Aké má ďalšie špecifiká?
O cenách neviem. Z hľadiska špecifikácie musí spĺňať špecifické vlastnosti, ktoré sú dané naším typom reaktora. Čo môžem veľmi zodpovedne povedať, má veľmi dobré prevádzkové vlastnosti. Hlavne je to palivo tesné. Rádioaktívne látky neunikajú do primárneho okruhu. Preto je aj celý primárny okruh v ponímaní jadrových fyzikov relatívne veľmi čistý.

Aké iné jadrové palivá dostať v Európe?
Principiálne každý výrobca jadrového paliva by na zákazku vedel vyrobiť palivo aj pre elektrárne VVER. Určite by sme však nemali s takýmto palivom prevádzkové skúsenosti. Treba zobrať do úvahy napríklad aj skutočnosť, že jadrových elektrární VVER 440 je vo svete v prevádzke celá hromada. A jadrové palivo, ktoré sa dodáva na Slovensko, je najskôr testované v jadrovej elektrárni v Rusku. Takže my ho dostávame overené aj s výsledkami prevádzkových parametrov.

Vedeli by ste povedať, koľko dodávateľov vie poskytnúť v Európe jadrové palivo?
Neviem vám povedať počet. V Európe viem, že palivo dodávala britská firma BNFL a známy dodávateľ paliva je americký Westinghouse.

Ako jadrová veľmoc sa spomína aj Francúzsko.
Viete, pokiaľ nebolo takéto palivo ponúknuté, ťažko hovoriť o nejakých dodávateľoch. To je skôr otázka pre elektrárne, ako pre dozor.

Kam smeruje vyhoreté palivo zo Slovenska?
Skladujeme ho. Momentálnymi technológiami vieme použiť najmä urán 235, o ktorý je prírodný urán obohatený asi o päť percent. Zvyšok je v našich reaktoroch nevyužiteľný. Vyhoreté palivové kazety máme zatiaľ uskladnené. Odoberá sa z nich zvyškové teplo, sú pod kontrolou, pod vodou, nemôžu vyskočiť, nemôžu sa rozptýliť, nemôžu sa zapáliť.

Vyvážame vyhoreté jadrové palivo?
Určite nie. Jadrové palivo a jadrový odpad sa nesmú vyvážať.

Aký veľký je sklad vyhoretého paliva?
Je tam asi 10-tisíc kaziet. Je to jedna budova, v ktorej sú kazety uskladnené. Za životnosť všetkých elektrární s malou výnimkou elektrárne V1, kde bol kontrakt so Sovietskym zväzom, keď sa vyhoreté palivo vyvážalo naspäť, aj z elektrárne A1. Ale z komerčne využívaných blokov máme všetko palivo na Slovensku.

Údajne aj pri delení Československa sa palivo nedelilo tak, že všetko prischlo Slovensku. Je to pravda?
V čase, keď sa delilo Československo, pracovala jadrová elektráreň Dukovany a Bohunice, takže o takomto delení neviem. Čo nám určite prischlo, čo predstavuje záťaž, je havarovaná elektráreň A1. Je to úplne prvá elektráreň v lokalite Bohuníc, ktorá sa prevádzkovala len chvíľu. V medzisklade vyhoretého paliva máme iba palivo pochádzajúce z JE na Slovensku, žiadne iné.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #jadrová elektráreň #Mochovce