Stavať obchvat Bratislavy cez PPP je výhodné, tvrdí štúdia

Realizácia projektu na financovanie, projektovanie, výstavbu, prevádzku a údržbu obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) je pre štát výhodná. Vyplýva to zo štúdie uskutočniteľnosti projektu, ktorú zverejnilo v plnom rozsahu ministerstvo dopravy.

16.01.2015 13:30
debata (4)

„Najbližších sedem rokov nebude mať štát dostatok prostriedkov v rozpočte, ani európskych peňazí na to, aby sa realizovala výstavba klasickým spôsobom,“ povedal v piatok minister dopravy Ján Počiatek. Všetky dostupné zdroje podľa neho už sú, alebo budú alokované na dobudovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku.

„Preto jedinou reálnou alternatívou ako vyriešiť súčasnú kritickú dopravnú situáciu, ktorá nastane v Bratislave v najbližších rokoch, je realizovať tento projekt formou PPP,“ uviedol Počiatek.

Ak by sa tento projekt nerealizoval, v Bratislave by podľa ministra mohlo v roku 2020 vzniknúť „dopravné peklo“ a doprava by skolabovala. Návrhom projektu PPP by sa mala vláda zaoberať na budúci týždeň a v prípade súhlasu rezort dopravy začne súťaž na koncesionára. Počiatek tvrdí, že ministerstvo financií sa so štúdiou uskutočniteľnosti PPP projektu na D4 a R7 stotožnilo a nespochybnilo ju.

Štúdia vychádza z najkonzerva­tívnejšieho scenára. Po skončení verejného obstarávania na koncesionára, ktoré by podľa ministra malo trvať do konca tohto roku, štúdia bude zaktualizovaná a mala by opäť potvrdiť, či na základe výsledkov súťaže je PPP stále výhodnejšie. Vláda následne definitívne rozhodne o tom, či sa projekt D4 a R7 bude realizovať touto formou. Výstavba úsekov D4 a R7 v dĺžke takmer 60 kilometrov by sa v závislosti od priebehu súťaže mala začať v roku 2016 a trvať štyri roky.

Predpokladané stavebné náklady na stavbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji – Rača (27,3 km), R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec (6,5 km), R7 Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná (8,2 km) a R7 Dunajská Lužná – Holice (17,4 km) sú podľa štátnej expertízy 1,3 mld. eur. Ak by sa projekt realizoval za súčasných podmienok a expertíznej ceny, štát by budúcemu koncesionárovi splácal ročne predbežne 150 mil. eur. Počas koncesie na tridsať rokov by tak štát zaplatil spolu zhruba 4,5 mld. eur. Ministerstvo dúfa, že vysúťažená cena bude nižšia. O stavbe D4 a R7 cez PPP uvažovalo aj predošlé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH). O výstavbe obchvatu hlavného mesta z iných zdrojov ako cez PPP by bolo možné uvažovať až po roku 2023.

Poradenské služby pre PPP poskytuje medzinárodné konzorcium na čele s poradenskou spoločnosťou Pricewaterhou­seCoopers. Ďalšími členmi konzorcia sú právnická firma White&Case a spoločnosť Obermeyer Corporate Group, ktorá sa zaoberá technickou prípravou stavieb. Cena týchto služieb na štyri roky by nemala presiahnuť 6,1 mil. eur.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #PPP #D4 #obchvat Bratislavy