Analytici odklepli stavbu D4 za súkromné

Postaviť bratislavský diaľničný obchvat D4 a časť rýchlostnej R7 do Dunajskej Stredy je pre štát podľa expertov najvýhodnejšie ako verejno–súkromný PPP projekt.

18.01.2015 21:00
debata (10)

„V štúdii, ktorú sme vypracovali pre ministerstvo dopravy, sme porovnali výstavbu cez PPP projekt a výstavbu v réžii zadávateľa, čiže klasickou formou, a skúmali sme technické, ekonomické, právne a finančné faktory. Vyšlo nám, že stavať cez PPP je pre štát výhodnejšie a mal by do toho ísť,“ vraví Frank Císař, riaditeľ divízie PPP spoločnosti Obermeyer Slovak Republic.

Celkovo 60 kilometrov diaľnice D4 od bratislavskej Rače po Jarovce a rýchlostnej R7 by sa malo začať stavať za súkromné peniaze na jar budúceho roka, v čase ďalších parlamentných volieb. Po štvorročnej výstavbe úsekov D4 a R7 bude krajina počas 30 rokov platiť splátku 150 miliónov eur.

Na budúci týždeň sa s výsledkom oboznámi aj vláda, a ak dá súhlas, minister dopravy Ján Počiatek začne hľadať firmy, ktoré obchvat a rýchlocestu postavia. Za rýchlostnú R1 od Nitry po Tekovské Nemce, ktorá je takisto PPP cestou, platí štát 130 miliónov eur. Každý rok by tak zo štátnej kasy odišlo na splátky za súkromné cesty 280 miliónov eur.

zväčšiť
obchvat Bratislavy, R7, D4, diaľnica

„Úplne kľúčovým bolo posúdiť, či je to výhodnejšie pre štát stavať klasickou formou, alebo formou PPP. „Hodnota za peniaze“ je vyššia pre štát, keď sa bude úsek stavať cez PPP. Ministerstvo financií je s výsledkom stotožnené,“ vraví Počiatek.

Test „hodnoty za peniaze“ bol hlavným výstupom štúdie analytikov. Ukazovateľ znamená, že verejný sektor získava najvyššiu možnú a súčasne využiteľnú hodnotu za vydané prostriedky. Tento test preukázal výhodnosť realizácie projektu cez PPP.

„Ak by sa v ekonomike zmenili podmienky a už by stavanie cez PPP nebolo výhodné, vieme, že nasledujúcich sedem rokov v štátnom rozpočte a ani v eurofondoch by sa nenašli peniaze. Zároveň podľa prepočtov vieme povedať, že v roku 2020 bez týchto ciest skolabuje v Bratislave doprava. Takže hlavné mesto by zažívalo peklo,“ tvrdí Počiatek.

Diaľnica D4 od Jaroviec po Ivanku pri Dunaji by mala stáť 763 miliónov eur, nasledujúci úsek po Raču vyše sto miliónov eur. Postavenie rýchlostnej cesty R7 z Prievozu po časť Ketelec vyjde na 152 miliónov eur a rýchlocesta do Dunajskej Lužnej na 96 miliónov eur. Posledný úsek, ktorý sa postaví za súkromné peniaze – R7 do Holíc bude stáť podľa štátnej expertízy 176 miliónov eur.

Opozícia považuje spôsob financovania výstavby diaľnic cez PPP za predražený. Za nadhodnotenú označila výšku úrokov aj cenu výstavby D4 a R7, ktorá v prepočte na kilometer vychádza takmer na 22 miliónov eur. Vysúťažené ceny na rozostavaných úsekoch diaľnic, na ktorých nebudú tunely, sú priemerne 10,3 milióna eur na kilometer.

„Až súťaž vygeneruje, koľko bude výstavba skutočne stáť. Stavba od Dunajskej Stredy po Dunajskú Lužnú bude patriť k najlacnejším úsekom v rámci výstavby, ale zase musíme postaviť cez rieku Dunaj najdlhší most na Slovensku. Diaľnica bude takisto stavaná v takmer 50 percentách ako šesťpruh, takmer 50 kilometrov bude stavaných s protihlukovými bariérami. Každý úsek je špecifický a cena sa preto nedá porovnávať,“ argumentuje Viktor Stromček, štátny tajomník na ministerstve dopravy.

Štúdia stanovila štruktúru financovania projektu prostredníctvom bánk a medzinárodných inštitúcií. Komerčné banky sú na výstavbu ochotné požičať financie s úrokom 4,9 percenta počas stavby, na zvyšok obdobia uvažujú o sadzbe 4,65 percenta.

Medzinárodné inštitúcie zase výstavbu zafinancujú s úrokom 3,55 percenta. Osem kilometrov dlhý tunel popod Malé Karpaty, ktorý je v nákresoch súčasťou D4, sa však stavať zatiaľ nebude.

„Štúdia neobsahuje porovnanie výstavby tunela Karpaty, keďže ten ešte ani zďaleka nie je pripravený. Po bývalej vláde sme tento celý projekt zdedili slabo pripravený. Jedného dňa v strednodobom horizonte vznikne potreba postaviť aj tento úsek, ale zatiaľ nie,“ dodáva Počiatek.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #PPP #D4