Obchvat Bratislavy a R7 budú stavať ako PPP projekt

Vláda v stredu schválila návrh projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre realizáciu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Holice.

21.01.2015 12:02
debata (2)

Ministerstvo dopravy má podľa rozhodnutia kabinetu do 31. januára začať verejné obstarávanie na koncesionára pre projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu časti tzv. nultého obchvatu Bratislavy na D4 a úsekov R7 v celkovej dĺžke 59 kilometrov.

„Štúdia realizovateľnosti jasne dokazuje, že model výstavby PPP je výhodnejší ako klasický model výstavby, ak sa zoberie do úvahy čas, kedy štát bude schopný túto cestu financovať z verejných zdrojov,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Za peniaze Európskej únie a štátu by sa južná časť obchvatu Bratislavy na D4 a úseky R7 mohli začať stavať najskôr v roku 2023. „S modelom výstavby tejto cesty cez PPP počítajú všetky strategické materiály aj predchádzajúcej vlády,“ dodal Kóňa.

Predpokladané stavebné náklady na úseky D4 a R7 v dĺžke takmer 60 kilometrov sú na základe štátnej expertízy 1,325 mld. eur. Výstavba by sa mala začať v roku 2016 a trvať štyri roky. Bez realizácie tohto projektu by dopravná situácia v Bratislave do roku 2020 podľa ministerstva skolabovala. Na základe súčasných podmienok a expertíznej ceny štát by budúcemu koncesionárovi splácal za dostupnosť D4 a R7 ročne predbežne 135 až 151 mil. eur. Za tridsať rokov by tak zaplatil spolu predbežne zhruba 4,050 až 4,530 mld. eur. Ministerstvo dúfa, že vysúťažená cena bude nižšia.

„Ide o výstavbu v husto zastavanom území, kde bude treba veľa investovať aj do protihlukových opatrení alebo prekládky inžinierskych sietí. Súčasťou úseku D4 je aj most cez Dunaj, ktorý bude po svojom dokončení najdlhší na Slovensku,“ uviedol Kóňa. Takmer polovica z 27-kilometrového úseku D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji – Rača bude stavaná ako šesťpruhová komunikácia. Odhady stavebných nákladov na rýchlostné cesty v nezastavaných územiach dosahujú v priemere 10 mil. eur na kilometer. Drahšie je to iba v úseku Bratislava – Ketelec, kde sa bude stavať cez veľmi husto zastavané územie a pôjde o mimoriadne komplikovaný úsek.

KDH žiadalo návrh stiahnuť

Poslanci za KDH Pavol Zajac a Ján Hudacký v stredu ráno vyzvali ministra dopravy Jána Počiatka, aby z rokovania vlády stiahol návrh projektu PPP. Podobnú výzvu na stiahnutie tohto návrhu z vlády a jeho dopracovanie odovzdali na úrade vlády. Opozičným poslancom sa nepáči navrhovaný spôsob financovania projektu cez PPP. Podľa nich nezohľadňuje možnosti využitia verejných zdrojov, napríklad zo štátneho rozpočtu, eurofondov či Investičného plánu pre Európu, tzv. Junckerovho fondu. Sú však presvedčení o potrebnosti tzv. nultého obchvatu Bratislavy na D4 a R7.

„Model výstavby PPP, ktorý vyšiel zo štúdie, považujeme za nevýhodný a pripravovaný megakšeft budúceho súkromného investora,“ povedal na brífingu pred úradom vlády Zajac. „Pre každú vládu takýto model znamená, že na začiatku a počas výstavby vláda nepotrebuje na výstavbu ani cent, ale všetky ďalšie vlády v priebehu tridsiatich rokov musia nájsť verejné financie na ročnú splátku za výstavbu, prevádzku, údržbu, infláciu a úroky,“ uviedol. Pripomenul, že prvá vláda Roberta Fica rozhodla o výstavbe R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severnom obchvate Banskej Bystrice cez PPP. Štát za to zaplatil koncesionárovi počas troch rokov zhruba po 130 mil. eur a ďalších 27 rokov bude platiť 126 mil. eur.

Zajac kritizoval aj spôsob medzirezortného pripomienkovania k návrhu PPP pre D4 a R7. Trvalo od 22. decembra 2014 do 9. januára 2015, teda počas sviatkov a voľna. Obaja poslanci KDH sa zapojili do pripomienkovania ako jediní z verejnosti.

PPP je pre štát výhodné, tvrdí ministesrtvo aj štúdia

Ministerstvo dopravy tvrdí, že realizácia projektu PPP pre D4 a R7 bude pre štát výhodná. Poukázala na to aj štúdia uskutočniteľnosti, ktorú pripravilo medzinárodné konzorcium na čele s poradenskou spoločnosťou Pricewaterhou­seCoopers. Výstavba úsekov D4 a R7 formou PPP by sa podľa štúdie mohla začať v roku 2016 po ukončení verejného obstarávania na koncesionára a trvala by štyri roky. Z verejných financií by sa mohli tieto úseky začať stavať v roku 2023, keďže všetky dostupné verejné zdroje, vrátane eurofondov sú už alokované na iné dopravné projekty.

„V štúdii nie je dostatočne vykalkulovaná cenová relácia, ak by sa tento projekt staval z verejných zdrojov a následné dôsledné porovnanie s PPP modelom,“ vyhlásil Zajac. Sedemročný rozdiel v termíne začatia výstavby (2016, resp. 2023) medzi formou PPP a verejnými zdrojmi označil za zavádzajúci, keďže štát už má územné rozhodnutia na uvedené úseky D4 a R7. Štát bude podľa neho vykupovať všetky pozemky a nemal by byť problém pre štátnu NDS získať stavebné povolenie a vypísať súťaže na tieto úseky. „Tento sedemročný rozdiel je v štúdii kľúčový pre údajnú výhodnosť tohto modelu financovania. Neustále sa na to odvolávajú a definujú, že takto získané sociálno-ekonomické benefity sú výhodné a preto aj forma PPP je výhodná,“ dodal Zajac.

Zajac poukázal na to, že podľa štúdie v najbližších štyroch až piatich rokoch nebude v rozpočte 250 mil. eur na splátky projektu, ale počas 30 rokov bude štát platiť koncesionárovi predbežne ročne 150 mil. eur. Ak vláda predsa len schváli návrh projektu PPP, mala by podľa neho zároveň posúdiť aj možnosti financovania projektu z verejných zdrojov.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #PPP #D4