Fico očakáva veľký záujem o projekt PPP pre úseky D4 a R7

Slovensko nemá podľa premiéra Roberta Fica dostatok vlastných finančných prostriedkov na plánovanú výstavbu diaľnic a preto musí, keď je to možné, uskutočňovať aj PPP projekty.

21.01.2015 15:38
debata (10)

Po stredajšom rokovaní vlády povedal, že projekt PPP na realizáciu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz – Holice, ktorý schválila vláda, je dobre pripravený.

„Očakávame, že bude obrovský záujem investorov a práve súťaž môže viesť k ďalšiemu zníženiu ceny projektu, ktorá je nastavená. Odmietam fantazmagórie, že nejaký Junckerov balík to zaplatí,“ povedal premiér Fico. Nedá sa podľa neho predsa čakať niekoľko rokov, či na to bude šanca alebo príležitosť.

„Musíme stavať, ísť odvážnejšie do týchto vecí. Preto vláda dala zelenú tomuto projektu, aby sa ďalej pokračovalo,“ dodal. Pokiaľ by sa podľa premiéra v budúcnosti ukázali aj iné možnosti financovania projektu, vláda bude pripravená, ale v súčasnosti je PPP jediná možnosť realizácie projektu D4 a R7.

Nový Investičný plán pre Európu, resp. tzv. Junckerov balík, je podľa Fica zatiaľ skôr fikciou ako realitou. Premiér dúfa, že tento plán sa niekedy naplní reálnymi peniazmi a SR bude môcť využívať tieto zdroje.

„V prípade Junckerovho balíka budú dostávať prednosť predovšetkým cezhraničné projekty, ktoré sa týkajú viacerých štátov, a nebude veľký predpoklad na financovanie národných projektov, ktoré si má krajina riešiť sama, alebo zo zdrojov Európskej únie,“ uviedol Fico.

Potreba výstavby D4 a R7 je podľa ministra dopravy Jána Počiatka nespochybniteľná. „V prípade, že by sa nezačalo stavať teraz, podľa všetkých analýz by Bratislava a juh Slovenska zažili do roku 2020 úplný dopravný kolaps, ku ktorému v princípe dochádza už dnes. Celý región by zažíval dopravné peklo,“ povedal po rokovaní vláde Počiatek. Štúdia uskutočniteľnosti projektu PPP, ktorú pripravilo medzinárodné konzorcium poradcov, podľa neho dala jasnú odpoveď, že pri úplnom konzervatívnom nastavení je pre verejné financie, štát a občana výhodnejšia forma PPP ako klasické obstarávanie, ktoré by v súčasnosti nebolo možné uskutočniť. „Projekt D4, R7 bol vždy najhorúcejším kandidátom na PPP. Už aj bývalá Radičovej vláda vedela, že možnosti rozpočtu sú obmedzené a vo vlastných dokumentoch mali zakotvené, že tento projekt sa bude realizovať formou PPP,“ dodal minister.

Ministerstvo financií tvrdí, že finančné a časové predpoklady projektu v štúdii sú realistické. „Skutočné načasovanie, alokácia prostriedkov a z toho vyplývajúca preferencia výstavby verejným sektorom alebo formou PPP však zostávajú rozhodnutím vlády SR a budú bližšie špecifikované v procese výberu koncesionára,“ uviedol rezort financií.

Ministerstvo dopravy má začať verejné obstarávanie na koncesionára pre projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu časti tzv. nultého obchvatu Bratislavy na D4 a úsekov R7 v celkovej dĺžke 59 kilometrov do 31. januára. Rezort na základe ponúk plánuje vybrať štyroch uchádzačov, s ktorými bude viesť súťažný dialóg. Očakávaný podpis koncesnej zmluvy podľa priebehu obstarávanie je v novembri 2015 a finančné uzatvorenie projektu predbežne vo februári 2016. Koncesná zmluva bude podmienená stanoviskom Eurostatu, že PPP nebude súčasťou aktív verejného sektora. Vzhľadom na dostupnosť finančných prostriedkov je realizácia PPP podľa štúdie v súčasnosti jediným možným riešením.

Predpokladané stavebné náklady na úseky D4 a R7 sú na základe štátnej expertízy 1,325 mld. eur. Výstavba by sa mala začať v roku 2016 a trvať štyri roky. Z verejných zdrojov by sa úseky mohli začať stavať v roku 2023. Na základe súčasných podmienok a expertíznej ceny štát by budúcemu koncesionárovi splácal za dostupnosť D4 a R7 ročne predbežne 135 až 151 mil. eur. Za tridsať rokov by tak zaplatil spolu predbežne zhruba 4,050 až 4,530 mld. eur. Ministerstvo očakáva, že vysúťažená cena bude nižšia. V prípade využitia zdrojov Slovak Investment Holding by sa základná ročná platba štátu koncesionárovi za dostupnosť D4 a R7 mohla znížiť ročne o 5 až 8 mil. eur počas trvania koncesie.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #PPP #D4