Týždeň po fujavici sú značky pod snehom a ľadom. Platia?

Ani týždeň po veľkej snehovej fujavici, ktorá zasiahla Slovensko, nie sú následky pre vodičov zažehnané.

08.02.2015 15:00
cesta, značky, zima Foto: ,
Hlavná cesta I/18 medzi Žilinou a Kraľovanmi mala pred pár dňami viacero dopravných značiek neviditeľných.
debata (4)

Piatok 30. januára napadlo na niektorých miestach až pol metra snehu a vodiči hromžili na cestárov. Teraz sú už cesty síce zjazdné, ale sneh stále na niektorých miestach zakrýva vodorovné dopravné značenie. Dokonca aj v Bratislave je sneh na krajnici aj spolu so žltým pruhom, ktorý znamená zákaz zastavenia. Je sporné, či má dostať vodič pokutu, ak na zasneženom žltom pruhu zastaví.

Napríklad vo Viedni taký problém nemajú, sneh sa pri snežení rýchlo odhrnie a potom ho z krajníc na nákladných autách odvezú. Na Slovensku sa sneh odhrnie, ale značky na ceste alebo pri ceste často nie. Denník Pravda vyhotovil fotografie, ktoré to dokazujú. V Bratislave stále nie je problém odfotiť zasnežený žltý pruh na krajnici a na severe Slovenska boli aj pár dní po snežení zakryté aj zvislé dopravné značky.

V Bratislave boli aj v piatok krajnice so žltým... Foto: Robert Hüttner, Pravda
cesta, značky, zima, sneh V Bratislave boli aj v piatok krajnice so žltým pruhom, oznamujúcim zákaz zastavenia, zavalené odhrnutým a zmrznutým snehom.

Na jednej fotografi nevidno ani jednu z troch za sebou nasledujúcich dopravných značiek – zákazovú, informatívnu ani výstražnú. Fotografia vznikla v čase, keď už nesnežilo a cesta bola bez problémov prejazdná aj upravená. Môže polícia za neviditeľnú či nečitateľnú značku pokutovať? Hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová hovorí, že každý prípad treba posúdiť individuálne.

„Policajt preverí fyzickú prítomnosť umiestnenia a technický stav dopravnej značky alebo dopravného zariadenia tak, aby bol zaručený ich úplný a jednoznačný výklad. V prípade zistenia nedostatkov okamžite upozorní príslušného správcu komunikácie, aby urobil nápravu,“ uviedla policajná hovorkyňa.

„Toto však nie je o sankciách, nie je podstatné to, či by niekto mohol dostať pokutu, že nedodržal takéto dopravné značenie. Tu je prvoradá bezpečnosť,“ zdôrazňuje Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.

„Väčšina situácií sa v doprave dá riešiť aj bez značiek, len ktorý z vodičov to dnes pri takom preznačkovaní dokáže,“ mieni 45–ročný Maroš z Martina, ktorého tiež zaskočili zasnežené dopravné značky. Cestou medzi Žilinou a Martinom prechádza denne, čiže ju pozná. Neviditeľné značky miatli najmä zahraničných vodičov. „V cudzom prostredí sa človek bez navigácie musí cítiť dosť stratený,“ skonštatoval.

Podľa 38–ročného Tomáša situácia, keď značky nevidieť, ohrozuje nielen vodičov, ale aj chodcov. „Je to veľmi nebezpečné, keď značku, ktorá vás má upozorniť na nebezpečenstvo alebo situáciu, nevidno. Myslím, že určite by cestári mali po sprejazdnení ciest riešiť aj takúto situáciu,“ povedal vodič zo Žiliny.

Podľa polície za bezpečnosť ciest zodpovedajú ich správcovia. „Polícia v prípade vlastného zistenia či prijatia oznámenia o rôznych nedostatkoch na komunikácii či v dopravnom značení okamžite upozorní príslušného správcu komunikácie. Môžu tak, samozrejme, urobiť aj vodiči či ostatní účastníci cestnej premávky,“ uviedla hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.

Dodala, že počas vlaňajšieho roka policajti oznámili takmer 13 000 zistených nedostatkov v dopravnom značení, dopravných zariadeniach a na všetkých typoch komunikácií ich správcom so žiadosťou o okamžitú nápravu. Správcom cesty I/18 medzi Žilinou, Vrútkami a Kraľovanmi, kde sme nedávno našli viacero zasnežených dopravných značiek, je Slovenská správa ciest (SSC). Jej hovorkyňa Zuzana Hromcová doplnila, že o čistotu značiek sa okrem správcu cesty starajú aj tí, ktorí o ich osadenie požiadali. V prípade informatívnych tabúľ to môžu byť majitelia hotelov, čerpacích staníc alebo v prípade dočasného dopravného značenia osadeného z dôvodu obmedzenia dopravy je to ten, kto o značenie požiadal.

Kontrolu stavu cesty môže podľa hovorkyne okrem správcu cesty a spoločnosti, ktorá zabezpečuje údržbu, robiť aj dopravná polícia či motoristi. „V prípade zistenia alebo nahlásenia daného nedostatku sa zabezpečuje v rámci technických a personálnych možností nášho zmluvného partnera s dôrazom na prednostné zabezpečenie najmä zjazdnosti všetkých komunikácií odstránenie zisteného nedostatku,“ uviedla Hromcová.

„Každé neviditeľné dopravné značenie, či už je zasnežené, alebo inak znečistené a poškodené, má negatívny vplyv na celkovú bezpečnosť cestnej premávky. Vodič nie je schopný v danom okamihu a v daný čas potrebne refl ektovať na informáciu, ktorú mu má dopravná značka dať,“ konštatoval Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného s tým, že správcovia ciest by mali takéto nedostatky dať čo najskôr do poriadku.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #cesta #značky