Pivovary sa púšťajú do nápoja bez chmeľu

Dva najväčšie slovenské pivovary v týchto dňoch na domácu scénu prinášajú v zahraničí obľúbený cider.

23.02.2015 20:25
pivo, pivovar, cider Foto: ,
Zahraničný sortiment nápojov cider doplní domáca ponuka od hurbanovského Heinekenu a Pivovarov Topvar.
debata (3)

Až čas ukáže, či alkoholický nápoj podobný jablkovému muštu zaujme Slovákov rovnako, ako dnes veľmi obľúbené radlery. Pivovary si v posledných rokoch čoraz viac sľubujú rast práve od nápojov, ktoré sa vzďaľujú od klasického piva, ktorého základom je sladový jačmeň a chmeľ. Pri výrobe radlera ešte je základ pivo, cider možno porovnávať s pivom len obsahom alkoholu.

„Príchod cideru môže niektorým iným klasickým nápojom ubrať pár percent z predaja. Pre zákazníkov je dobré každé rozšírenie predávaného sortimentu, keďže sa im tým zvyšuje možnosť výberu,“ hovorí Ľubomír Drahovský, analytik trhu z prieskumnej agentúry Terno. Výroba cideru spočíva v kvasení väčšinou jablčných štiav.

Cider je v Európe obľúbený

Bublinkový nápoj so 4,5–percentným obsahom alkoholu je obľúbený napríklad vo Veľkej Británii, kde ho miestni barmani podávajú pri teplote v rozmedzí 4 až 5 stupňov Celzia s kockami ľadu siahajúcimi až do jednej tretiny pohára.

„Cider je dnes synonymom slova príležitosť. Celosvetový trh s ciderom rastie dvakrát rýchlejšie ako trh s pivom a štyrikrát rýchlejšie ako trh s vínom. Za posledných 5 rokov tento trh vzrástol až o 25 percent,“ povedal Odin Goedhart, generálny riaditeľ spoločnosti Heineken.

Spoločnosť začína cider vyrábať v Hurbanove pod názvom Strongbow. Odtiaľ bude distribuovaný na šesť trhov strednej a východnej Európy vrátane Slovenska. V rámci koncernu Heineken je pivovar v Hurbanove jediným na svete, kde sa okrem piva a radlera vyrába aj cider.

Druhým pivovarom prinášajúcim cider na domáci trh pod názvom Kingswood je Topvar. „Kingswood otvoril v Českej republike trh ciderov, ktorý spal niekoľko rokov.

Kingswood pomohol rastu kategórie o 600 percent a stal sa suverénnou jednotkou spotrebiteľov na českom trhu a očakávame rovnaké výsledky aj na slovenskom trhu,“ uviedol Grant McKenzie, marketingový riaditeľ Pivovarov Topvar. Pivovary Topvar pôsobia vo Veľkom Šariši.

Podľa analytika môžu veľké pivovary dosiahnuť svoje plány. „Cider môže zopakovať úspešný predaj radleru v prípade, ak silná reklama osloví dostatočne veľkú skupinu ľudí,“ povedal Ľubomír Drahovský, analytik z prieskumnej agentúry Terno.

Heineken Slovensko dosiahol v roku 2013 pri tržbách 106,3 milióna eur čistý zisk vo výške 14,8 milióna eur. Pivovar Topvar zas pri tržbách 111,6 milióna eur dosiahol v roku 2013 zisk vo výške 8,2 milióna eur.

Menší pivovar novinke neverí

Niektoré pivovary nemajú optimizmus najväčších hráčov. „Naša spoločnosť si myslí, že slovenský trh nie je na tento typ nápoja pripravený a podľa nás to ani nepatrí do pivného segmentu,“ povedal Branislav Cvik, predseda predstavenstva Banskobystrického pivovaru. Podľa neho marketingom nafúknutá predajná bublina raz aj tak spľasne.

„Naša spoločnosť sa orientuje na výrobu klasických pivných produktov, zákazníci preferujúci pivo zostanú naďalej verní tradičnej pivnej chuti, čím nevylučujeme, že zo zvedavosti tento nápoj ochutnajú a potom si každý z pivných labužníkov urobí názor sám,“ dodal Cvik.

Cider pili Francúzi viac ako víno

Cider (vyslovuje sa sajder) pili už pred 5–tisíc rokmi Gréci, Rimania a Židia. Názov nápoja pochádza z hebrejského slova Shekbar, čo znamená silný nápoj. Výrobu nápoja z fermentovaných jabĺk v Európe rozšírili starí Rimania. Arabi ho uviedli v Španielsku a v 11. storočí Normani vo Veľkej Británii.

„Pre veľa ľudí môže byť prekvapením, že cider bol v šestnástom storočí vo Francúzsku populárnejším nápojom ako víno,“ priblížil Goedhart z Heinekenu. No drinkom elít sa pôvodne lacný nápoj stal až v 18. storočí vo Veľkej Británii. Imidžovým drinkom sa má stať aj na Slovensku, keďže bude predávaný v malých sklenených fľašiach za cenu štartujúcu na 0,69 eura.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #pivo #pivovar #cider