EÚ nepreplatí modernizáciu trate pri Zlatovciach pre spory o priebehu tendra

Modernizácia železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá, ktorá trvá od konca roku 2012 a skončiť by mala začiatkom roku 2016, nebude preplatená z peňazí Európskej únie (EÚ) v aktuálne končiacom programovom období 2007 až 2013.

30.03.2015 14:44
debata (7)

Finančné prostriedky v ňom treba dočerpať do konca tohto roku. Ministerstvo dopravy už stiahlo železničný projekt z financovania v rámci Operačného programu Doprava (OPD). Stavebné práce za vysúťaženú cenu 245 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty by tak mal zaplatiť štát, Európska komisia (EK) mala preplatiť 204 mil. eur.

Dôvodom vyradenia projektu z OPD boli dlhotrvajúce domáce súdne spory o priebehu tendra na zhotoviteľa prác, ako aj pre prešetrovanie porušenia pravidiel Európskej únie, ktoré vedie Európska komisia voči SR. „Po ukončení týchto sporov by mohol byť projekt rekonštrukcie železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá prefinancovaný z peňazí v Operačnom programe Integrovaná Infraštruktúra 2014 – 2020,“ informoval rezortný hovorca Martin Kóňa.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dostali na financovanie modernizácie trate pri Trenčíne už takmer 95 mil. eur a tento finančný príspevok majú podľa dohody s ministerstvom dopravy vysporiadať na základe žiadostí o vrátenie príspevku. „Existuje viacero zdrojov krytia na vrátenie doteraz vyplateného nenávratného finančného príspevku. Určenie definitívneho zdroja a spôsobu je vo finálnej fáze riešenia,“ uviedol Kóňa. Ministerstvo vráti Európskej komisii zhruba 25 mil. eur, ktoré už Európska komisia na projekt preplatila.

Ministerstvo dopravy poslalo projekt na schválenie v Európskej komisii v auguste 2013 a v novembri 2014 ho samo stiahlo ešte pred definitívnym schválením. „Financovanie cez eurofondy sa začalo po schválení projektu na národnej úrovni a podpisom zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku. Predpokladom takéhoto schválenia bolo vydanie akceptačného protokolu zo strany Jaspers (technickí experti EK),“ dodal Kóňa. Zákon o eurofondoch umožňuje preplácať peniaze na projekt už v procese jeho schvaľovania v Európskej komisii.

Európska komisia začala vyšetrovať sporné verejné obstarávanie na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá na podnet vylúčeného uchádzača, stavebnej skupiny Skanska. Tender vyšetruje aj Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF). Ak sa podozrenia z porušenia pravidiel pri obstarávaní potvrdia, Brusel peniaze na projekt nepreplatí, resp. už poskytnuté peniaze bude musieť Slovensko vrátiť a použiť len financie z vlastného rozpočtu.

Skanska v súťaži predložila ponuku za 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. ŽSR ju zo súťaže opakovane vylúčili, Skanska to označila za diskrimináciu a mala podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení ponúk. Železnice napokon podpísali v októbri 2012 zmluvu so Združením pod Brezinou na čele so spoločnosťou TSS Grade, a. s. za 245 mil. eur. Najvyšší súd SR vlani v decembri rozhodol, že ŽSR majú znovu vyhodnotiť splnenie podmienok účasti a ponuky v súťaži. Je to nevyhnutné pre odstránenie akýchkoľvek pochybností o transparentnosti verejného obstarávania a dodržania princípu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie uchádzačov. Najvyšší súd v odvolacom konaní zároveň zamietol žalobu ŽSR proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý v apríli 2013 potvrdil diskriminačný postup ŽSR voči skupine Skanska.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #eurofondy