Diaľnice čaká nápor pre nové zvodidlá

Prvá zaťažkávacia skúška čakala na vodičov, ktorí cestovali z Bratislavy na víkend na východné a severné Slovensko. Národná diaľničná spoločnosť totiž začala na úsekoch D1 z Trnavy po Lúku a R1 z Trnavy do Nitry a zo Žiaru nad Hronom po Zvolen meniť zvodidlá.

12.04.2015 00:30
debata (21)

Cez pracovné dni sa na R1 cesta na niektorých úsekoch zúžila do jedného pruhu. Od piatka do pondelka budú síce na vyťažených smeroch dva pruhy, rýchlosť však bude obmedzená na 80 km/hod.

Na R1 z Nitry do Trnavy pribudne okrem nových zvodidiel aj akustické vodorovné dopravné značenie. Na tomto úseku sa z celkovej sumy 80,5 milióna eur preinvestuje takmer 13 miliónov eur. Väčšina europeňazí natečie z operačného programu doprava, pätnástimi percentami spoluúčasti bude participovať štát. Obmedzenia budú trvať do konca októbra.

„Zvýšenie bezpečnostného štandardu diaľnic a rýchlostných ciest sa bude realizovať na piatich úsekoch – D1 Trnava – križovatka Lúka, D1 Prešov – Budimír, D1 Liptovský Mikuláš – Važec, R1 Žiar nad Hronom – Zvolen a R1 Trnava – Nitra. Najprv sa osadia zvodidlá v strede cesty, až potom prídu na rad krajnice,“ informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

zväčšiť
diaľnice, obmedzenia, graf

Opotrebovanie je morálne

Na R1 Trnava – Nitra a Žiar nad Hronom – Zvolen sa bude v závislosti od práce meniť počet prejazdných pruhov.

„Od pondelka do štvrtka bude v prípade prác sprístupnený pre motoristov jeden pruh v smere do Trnavy a do Nitry, prípadne v smere do Žiaru nad Hronom a Zvolena. Do soboty do 12. hodiny sa v smere do Nitry, prípadne Zvolena sprístupnia dva pruhy a, naopak, od soboty do pondelka do 12. hodiny sa dva pruhy sprístupnia v smere do Trnavy, prípadne Žiaru nad Hronom,“ priblížila Žgravčáková.

Staré zvodidlá vyzerajú na prvý pohľad v poriadku. Výmenu starých zvodidiel za nové však oceňuje dopravný expert Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

„Štandardy sa posunuli ďalej. Nové zvodidlá majú lepšie parametre, hlavne čo sa týka nárazu pri vysokých rýchlostiach. Majú lepšie absorpčné vlastnosti z hľadiska pohltenia kinetickej energie, teda nesprávajú sa ako pevná prekážka, ktorá odhodí vozidlo späť na vozovku. Nové zvodidlá sú teda sofistikovanejšie v materiáli a konštrukcii, teda po mechanickej stránke. Tie staré zvodidlá boli jednoduchou bariérou pre veľké autá, v prípade nárazu nákladného auta neboli účinné,“ vysvetľuje Machciník a objasňuje, že životnosť zvodidla je daná materiálom a počtom nárazov. Nedá sa teda paušálne povedať, aká je životnosť zvodidiel, pretože vzhľadom na svoj účel sa opotrebujú morálne, nie pôsobením času.

Prečo sa nepracuje v noci?

Nie všetci šoféri sú spokojní s výmenou zvodidiel počas dňa. „V západných krajinách sa takéto práce robia väčšinou v noci. V tom prípade je len minimálne obmedzená doprava. To len u nás sa musí všetko robiť cez deň,“ posťažoval sa šofér Ľubomír Sventek.

Nie všetky práce sa dajú robiť v noci a hlavne by to výrazne predražilo osádzanie zvodidiel. Z ekonomického pohľadu je výhodnejšie zvodidlá osádzať cez deň mimo dopravnej špičky,“ upozorňuje Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravy v Žiline.

Staré zvodidlá pôjdu do zberu. Tie nové osadzujú pre Národnú diaľničnú spoločnosť viaceré externé firmy. Na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky budú počas výmeny zvodidiel vo zvýšenej miere dohliadať aj policajti.

„Priebežne tiež budeme informovať verejnosť o prípadných ďalších konkrétnych obmedzeniach,“ informovala Renáta Čuháková, Diaľnice čaká nápor pre nové zvodidlá hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Nitre. Okrem polície sa o plynulosť a bezpečnosť jazdy postará aj diaľničná patrola, ktorá je vodičom k dispozícii už ôsmy deň, a to nepretržite. V núdzi môžu vodiči kontaktovať diaľničnú patrolu na čísle 0800/100 007, a to bezplatne, teda presnejšie, táto služba je zahrnutá v cene diaľničnej známky. V rámci bezpečnostnej investície pribudne aj akustické vodorovné dopravné značenie.

„Akustické vodiace čiary budú doplnené na vnútornej a vonkajšej strane vozovky diaľnic a rýchlostných ciest. Tento bezpečnostný prvok upozorní motoristu zvukovým a vibračným efektom, že opúšťa jazdný pruh,“ povedala Žgravčáková.

„Akustické dopravné značenie bude súčasťou úsekov diaľnice D1 Trnava – Horná Streda, Horná Streda – Ilava, Ivachnová – Važec, Prešov – Budimír, D2 hraničný priechod SR/ČR – križovatka Lamač, križovatka Lamač – hraničný priechod SR/ MR, rýchlostnej cesty R1 Trnava – Nitra, R1A privádzač Nitra, R1, I/66 Hronský Beňadik – Žarnovica, R1, R2 Žiar nad Hronom – Zvolen. Celková investícia je 2,3 mil. eur,“ doplnila Žgravčáková.

Dopravné obmedzenia zatiaľ neprekážajú

Staré zvodidlá už začali meniť na úseku R1 z Trnavy do Nitry. Šoféri zatiaľ na hustejšiu dopravu nehromžia. Uvedomujú si pocit zvýšenej bezpečnosti.

„Zvodidlá sú určite veľmi dôležité, veď zachránia mnoho ľudských životov. Videl som na vlastné oči, ako zvodidlá zmiernili následky spočiatku hrozivo vyzerajúcej dopravnej nehody. Preto považujem udržiavanie funkčných zvodidiel za logický prvok bezpečnosti cestnej premávky. Len nech sa neplytvá finančnými prostriedkami,“ myslí si dlhoročný vodič kamióna Peter Ruffer. Práve pre chýbajúce zvodidlá v minulosti prišli o život štyri dievčatá, ktorých školský autobus nešťastne zišiel z cesty a na pomerne prudkom svahu sa prevrátil.

„Spomaliť musím na rýchlosť 80 km/h a vôbec mi to neprekáža. Myslím, že aj ostatní vodiči ocenia výmenu zvodidiel za kvalitnejšie, veď ide o ich bezpečnosť,“ pridáva sa ďalší kamionista, Miroslav Kondel.

Juraj Gergeľ dochádza za prácou do Bratislavy každý deň. „Takéto spomalenie vlastne ani nie je mimoriadne obmedzujúce. V Bratislave zažívame iné zápchy a dopravné kolapsy,“ usmieva sa.

Predstavitelia mesta Sereď sa neobávajú, že by dlhodobé obmedzenie zaťažilo cestné komunikácie v meste. „Momentálne nie je zvýšený prejazd vozidiel cez Sereď. Neevidujeme ani sťažnosti občanov. Nevieme predpovedať, čo bude, ale myslím, že vodiči nebudú schádzať z rýchlostnej cesty kvôli obmedzeniu, radšej dajú prednosť spomaleniu a plynulému prechodu po R1,“ zamýšľa sa viceprimátor Serede Ľubomír Veselický.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #rýchlostná cesta #diaľnice #R1