Štátne IC vlaky sa preriedia. Cestujúcim budú chýbať

Štátnym vlakom IC 503 Tatran s pravidelným odchodom o 13.37 z Bratislavy do Košíc pôjdu cestujúci v utorok naposledy. Od stredy totiž Železničná spoločnosť Slovensko bude namiesto troch párov IC vlakov vypravovať len dva páry. Cestujúci tvrdia, že vlaky im budú chýbať.

14.04.2015 15:30
debata (22)

Zrýchleným spojom zvykla cestovať aj opatrovateľka Mirka. Sympatickú brunetku denník Pravda zastihol na bratislavskej hlavnej stanici s plným kufrom na ceste domov. Mirka, pôvodom z Humenného, dochádza za prácou do Rakúska a vracia sa späť na východ každé dva týždne. Ako nám prezradila, poobedňajší spoj sa jej nie vždy podarí stihnúť, ale cestuje ním najradšej, pretože v kupé trávi menej času. Horšie je to vtedy, keď sa domov vyberie obyčajným rýchlikom.

„Keď cestujem do Humenného rýchlikom, trvá to aj o dve hodiny dlhšie,“ posťažovala sa nám. Ak si však kúpila miestenku na IC 503 Tatran, v pohodlí svojej obývačky bola už o pol deviatej večer.

Pochvaľuje si aj jeho prepojenie s regionálnou dopravou, pretože na prípoj do Humenného čaká v Košiciach len dvadsaťtri minút. No tomu, že štátne železnice majú problém s financiami, nechce Mirka veriť. „Ako to môže byť pre Železničnú spoločnosť Slovensko neefektívne? Len sa pozrite, koľko ľudí nastupuje do vlaku,“ nechá vo vzduchu visieť rečnícku otázku a nastúpi spolu s ostatnými cestujúcimi.

Ktoré štátne IC vlaky sa od 15. apríla rušia

  • IC 501 Gerlach z Bratislavy (denne) o 7.37
  • IC 503 Tatran z Bratislavy (pracovné dni) o 13.37
  • IC 500 DPD z Košíc (pracovné dni) o 5.24
  • IC 505 Lyoness s odchodom o 15.37 z Bra­tislavy (ruší sa len sobotný spoj)
  • IC 502 Lyoness z Košíc o 9.24 (rušia sa víkendové spoje)
  • IC 504 Wüstenrot z Košíc o 15.24 (ruší sa len sobotný spoj)

ZDROJ: ZSSK

Dlhú cestu mala pred sebou aj rázna Prešovčanka Ľubica. Podobne ako Mirka, aj Ľubica si zarába na chlebík v zahraničí a zdolávanie dlhých kilometrov je pre ňu povinnou záležitosťou. O škrtoch niektorých IC vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko síce počula, ale tomu, že šetrenie zasiahne aj "jej“ IC 503 Tatran, sa vôbec neteší. "Tak vám poviem, že nerobia dobre,“ myslí si.

Ľubica cestovala poobedňajším spojom za oddychom do Prešova zhruba každé dva týždne. Keď sme sa jej spýtali, či neuvažuje IC vlak vymeniť za rýchlik, ktorý má odchod len dvadsať minút po ňom, okamžite nás zrušila. „Rýchlikom cestovať určite nebudem. To už radšej pôjdem taxíkom,“ hovorí Ľubica, pre ktorú sú rýchle a komfortné vlaky jednoznačným favoritom.

Ľubica z rovnakých dôvodov ako Mirka chce byť so svojimi najbližšími čo najskôr. Ako teda bude vyzerať jej cestovanie od stredy? „IC vlakmi budem cestovať aj naďalej. Jednoducho pôjdem na iný spoj,“ odpovedá Ľubica. Obáva sa jedine toho, že pre zrušenie niektorých spojov nestihne prípoj do Prešova a bude musieť čakať na stanici v Košiciach veľmi dlho. S redšou ponukou IC vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko preto v jej prípade prichádza do úvahy aj súkromný prepravca RegioJet, ktorého služby ešte nevyužila. "Vlastne sme si chceli kúpiť lístok na RegioJet, ale už sme to nestihli. Ďalší ide až o piatej večer a tak dlho sa nám čakať nechcelo.“

O rušení niektorých IC spojov informoval nedávno generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Gábor. Za údajnou stratou stojí podľa neho súkromný prepravca RegioJet, ktorého obvinil z cenovej vojny. Podľa hovorcu spoločnosti RegioJet Tomáša Bořutu však boli štátne železnice stratové dávno pred príchodom žltých vlakov. Len za minulý rok prerobila Železničná spoločnosť Slovensko na svojom komerčnom produkte viac ako 1,3 milióna eur. Zvýšená konkurencia pritom pôvodné ceny lístkov medzi Bratislavou a Košicami na úrovni 25 eur stlačila vo vybraných spojoch až pod 10 eur.

Štátna spoločnosti preto IC vlaky radšej zredukovala. Úsporné opatrenia zasiahnu najmä víkendové spoje a najmenej vyťažené spoje v pracovné dni. V pracovné dni budú na vyťaženej trase Bratislava-Košice premávať namiesto súčasných troch párov len dva páry IC vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko. Celkový počet IC spojov Železničnej spoločnosti Slovensko sa od 15. apríla zníži zo súčasných 41 vlakov na 25. Situáciu v železničnej doprave ovplyvňuje skutočnosť, že od 17. novembra umožnila vláda študentom a dôchodcom cestovať v rýchlikoch a osobných vlakoch zadarmo.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #IC vlak