Na cene záleží. Slováci sa zamilovali do nákupov v Ázii

Slovenskí spotrebitelia prichádzajú na nový spôsob, ako ušetriť peniaze pri nákupoch tovaru rôzneho druhu. Nejde len o využívanie zliav a akcií. Slováci začínajú čoraz viac nakupovať v ázijských internetových obchodoch.

09.06.2015 00:00
čína, obchod, pošta Foto:
Za minulý rok presiahol pocet doporucených zásielok z Cíny jeden milión kusov, co predstavuje v porovnaní s rokom 2013 viac ako štvornásobný nárast.
debata (59)

Neodrádza ich od toho ani jazyková, kultúrna alebo vzdialenostná bariéra. Práve z tohto dôvodu štátna Slovenská pošta zvažuje vybudovanie balíkového centra na bratislavskom letisku, kde pribudnú pracovné miesta.

„Nakupujem najmä kórejskú hudbu na CD, DVD alebo rôzne doplnky,“ hovorí mladá Banskobystričanka Andrea, ktorá z Ázie nakupuje tovar už niekoľko rokov. „Nákupy cez internet v ázijských e-shopoch sú lacnejšie, majú krajšie veci a väčší výber. V niektorých prípadoch u nás také veci ani nedostať,“ dodáva. Slováci však neváhajú týmto spôsobom míňať aj za oblečenie či elektroniku.

Od nákupov neodrádza ani poštové, ktoré je totiž často zadarmo. Najmä čínski obchodníci chcú takto získať vyšší počet zákazníkov. „Niekedy si však radšej priplatím, príde mi to lepšie zabalené, a teda zníži sa riziko poškodenia. Poštovné som však nikdy neplatila viac ako desať eur,“ hovorí Andrea.

Čas dodania zásielky je rôzny. Pohybuje sa od dvoch týždňov až do jedného mesiaca. V predvianočnom období sa však môže predĺžiť. „Doprava medzi čínskou a slovenskou poštou trvá dva až sedem dní. To však neznamená, že príjemca dostane svoju zásielku za týždeň,“ hovorí hovorkyňa Slovenskej pošty Stanislava Pondelová.

Problémom nie je ani platba za tovar obchodníkovi, ktorý je na inom svetadiele. Existuje niekoľko spôsobov, ako za takto kúpený tovar zaplatiť. Jedným z najrozšírenejších je využitie platobného systému PayPal, ktorého účty sú viazané na emailové adresy.

Ceny v e-shopoch aj s dopravou
položka cena v SR cena v Ázii
nabíjačka na iPhone 5 od 23 eur od 3,5 eura
neznačkové pánske tričko od 6 eur od 1,28 eura
puzdro na notebook od 8 eur od 4 eur
dron na diaľkové ovládanie od 70 eur od 36 eur
3D tlačiareň od 690 eur od 315 eur

Skúsenosti sú dôležité

Slovákov neodrádza ani nedôvera k čínskym alebo iným obchodníkom. V tomto prípade slúži systém hodnotenia, ktorý funguje napríklad na portáli ebay.com. „Ak má predajca dobré hodnotenie od ostatných, tak riziko výrazne klesá,“ myslí si Banskobystričanka Andrea. V tomto prípade ide väčšinou o predajcov, ktorí majú vo svojich krajinách často aj kamenné predajne a na dobrom hodnotení im mimoriadne záleží.

Jedným z najznámejších spôsobov, ako nakúpiť v Ázii, je práve využitie portálu ebay.com. Internetové trhovisko združuje rôznych príležitostných predajcov, ale aj skutočných obchodníkov z celého sveta. Slováci však využívajú aj aliexpress.com, dealExtreme.com alebo taktiež pomerne známy internetový obchod amazon.com.

Pozor si však treba dávať aj na nekvalitné výrobky, ktoré sa skrývajú za lákavými cenami. V Číne dochádza často k falšovaniu značiek, a teda lacná značková vec vôbec nemusí byť značková a už vôbec nie kvalitná.

Z Číny na Slovensko milión zásielok

„Za minulý rok presiahol počet doporučených zásielok z Číny jeden milión kusov, čo predstavuje v porovnaní s rokom 2013 viac ako štvornásobný nárast,“ uvádza Slovenská pošta. Trend navyše pokračuje. Počas prvého štvrťroka pošta z Číny doručila dvojnásobné množstvo zásielok ako za rovnaké obdobie v roku 2014.

Slovenská pošta ďalej uvádza, že Slováci najčastejšie dostávajú doporučené zásielky vo forme balíkov s hmotnosťou do 2 kg, ktorých hodnota väčšinou nepresahuje 50 eur. Okrem nich však pošta v minulom roku dostala z Číny aj 362 ton listových zásielok.

O zvyšujúcej sa intenzite prichádzajúcich zásielok zo zahraničia svedčí aj štatistika poštových pobočiek colných úradov. Medziročný nárast prijatých zásielok z tretích krajín v rokoch 2013 a 2014 predstavuje takmer 8,5 tisíca kusov.

Nákupy mimo Európskej únie, a teda aj v Ázii, však môžu predražiť colné úrady, ktoré dané zásielky kontrolujú. „Takmer každá zásielka prechádza cez skener. Tie podozrivé sa následne otvárajú,“ hovorí Patrícia Macíková, hovorkyňa Finančnej správy.

Pri zásielkach, ktorých hodnota presahuje 22 eur, musí adresát zaplatiť DPH vo výške 20 %. Ak sa už hodnota zásielky vyšplhá na viac ako 150 eur, tak okrem DPH je nutné zaplatiť aj clo, ktorého výška sa v závislosti od typu tovaru pohybuje od 3 do 11 %.

Ázijskí obchodníci sa však často snažia znižovať cenu objednávky. Ak colný úrad zistí, že hodnota objednávky s udávanou cenou nesúhlasí, vyžiada si od adresáta doklady na určenie skutočnej ceny.

Na druhej strane slovenskí spotrebitelia pri nákupe z Ázie musia počítať s tým, že právna ochrana je omnoho slabšia. V problémoch im nemusí pomôcť ani Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá zo zákona nie je oprávnená konať pri obchodníkoch so sídlom mimo územia SR.

„Slovenská obchodná inšpekcia preto upozorňuje spotrebiteľov, aby pred samotnou kúpou riadne zvážili aj tieto vyššie uvedené skutočnosti. Vyhnú sa tak možným problémom, súvisiacim s kvalitou výrobku, jeho vrátením predávajúcemu či vrátením peňazí zo strany predávajúceho,“ uviedla hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.

Až 15 % Slovákov nakupuje cez internet niekoľkokrát mesačne. Medzi nakupovaným tovarom sa ocitá oblečenie, topánky alebo elektronika. Európska únia má ambíciu posilniť bezpečnosť pri nakupovaní, aby sa predišlo podvodom spojeným s objednávam tovarov on-line. Únia prostredníctvom nezáväznej smernice dáva bankám od augusta možnosť, aby svojim klientom sprístupňovali nástroje na overenie nákupov prostredníctvom jednorazových hesiel. Slovensko však ako jedna z troch krajín túto nezáväznú smernicu nebude uplatňovať.

Balíkové centrum bude možno ešte tento rok

Slovenská pošta zvažuje vybudovanie balíkového centra na bratislavskom letisku najmä z dôvodu zvyšovania počtu zásielok z Ázie. Bratislava má podľa pošty z hľadiska svojej výhodnej lokality a nákladovej efektívnosti potenciál na to, aby na jej území vznikol logistický uzol pre celý región. K bližším podrobnostiam sa však Slovenská pošta vyjadriť odmietla. Na druhej strane verí, že pilotný projekt spustí ešte počas tohto roku.

„Je prirodzené, že pošta má takúto ambíciu posilniť svoju pozíciu v perspektívnych oblastiach tak, ako na druhej strane musí flexibilne zápasiť a reagovať na prepad trhu v klasických listových službách,“ povedal Tomáš Drucker, riaditeľ Slovenskej pošty.

© Autorské práva vyhradené

59 debata chyba
Viac na túto tému: #obchod #Čína #e-shop #Ázia