Tunel na Kysuciach razili od jesene

Na kysuckej diaľnici pribudol druhý tunel, v utorok sa po deviatich mesiacoch podarilo preraziť 420–metrový tunel Svrčinovec, ktorý bude zároveň najkratším tunelom na diaľnici D3 zo Žiliny cez Kysuce do Poľskej republiky. Je súčasťou 12–kilometrového severného úseku D3, ktorý má byť dokončený v závere budúceho roka.

25.06.2015 08:00
tunel Svrčinovec Foto: ,
Stavbári v utorok 23. júna 2015 symbolicky prerazili tunel Svrčinovec na kysuckej diaľnici D3.
debata (4)

Tunel Svrčinovec baníci prerazili trochu skôr, ako plánovali, aj napriek problémom. „Pred záverom sme mali zával, kde v podstate sa zistili nejaké staré studne hore v podloží. Tým pádom sa nám vrch prepadol, a ten krok, ktorým sme potom robili v závere, bol pol metra za deň maximum,“ povedal riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík.

Diaľnica D3 na severe Kysúc od Svrčinovca po hranicu s Poľskom patrí k tým stavebne zložitejším, prechádza cez 29 mostov, jeden z nich bude najvyšším diaľničným mostom na Slovensku (82 metrov) a dva tunely – Svrčinovec a Poľana. Tunel Svrčinovec sa nachádza na začiatku úseku Svrčinovec – Skalité, ktorý pripojí Slovensko na poľskú diaľničnú sieť.

Vyše 12 kilometrov v polovičnom profile stavia konzorcium štyroch firiem za 330 miliónov eur. Hlavným zdrojom financovania tohto úseku sú európske fondy.

„Všetci majú predstavu, že európske fondy môžeme čerpať na ľubovoľné úseky a akéhokoľvek formátu, čo nie je vôbec pravda. Je to veľmi zložitá matematika a obhajoba, ktorá vyžaduje veľmi veľa prípravy, a práve aj pri tomto úseku to bolo extrémne náročné, kde bolo potrebné jednoznačným spôsobom preukázať význam a prínos tohto úseku,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.

Očakáva sa, že po dokončení nový úsek významne ovplyvní tranzitnú medzištátnu dopravu medzi Slovenskom a Poľskom. „V súčasnosti je doprava vedená po existujúcej ceste I/12, pričom v úseku Svrčinovec – Skalité – slovensko– poľská hranica prechádza táto komunikácia intravilánmi obcí, čo výrazne znižuje plynulosť a rýchlosť dopravy, znehodnocuje životné prostredie a ohrozuje bezpečnosť ich obyvateľov. Hraničný priechod Skalité, ako aj samotná cesta I/12, v súčasnosti nevyhovujú požiadavkám nákladnej dopravy. Z tohto dôvodu je na uvedenom úseku cesty prvej triedy vylúčená nákladná doprava nad 7,5 tony,“ priblížil riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Rozostavaný 12–kilomterový úsek Svrčinovec –... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
Svrčinovec, Skalité, D3 Rozostavaný 12–kilomterový úsek Svrčinovec – Skalité.

Dosiaľ kamionisti využívajú hraničný priechod vo Svrčinovci do Česka, odkiaľ pokračujú ďalej do Poľska, alebo volia oravskú trasu cez Trstenú. Starostka Svrčinovca Renáta Majchráková zdôrazňuje, že je veľmi dôležité, aby pokračovala výstavba aj nadväzujúcich úsekov D3 medzi Žilinou, Čadcou a Svrčinovcom.

„Keď budú úseky, ktoré nebudú vybudované, tak pre náš región to bude zase len o kolónach na cestách a o problémoch s dopravou. Dúfam, že úseky Čadca – Bukov – Svrčinovec, Svrčinovec – Skalité budú otvorené kontinuálne,“ povedala starostka.

V súčasnosti Národná diaľničná spoločnosť robí súťaž na výstavbu úseku Čadca – Bukov – Svrčinovec. „Predpokladáme, ak sa podarí vytendrovať tento úsek v tomto roku, tak lehota výstavby je štyri roky, takže v roku 2019 bude k dispozícii ďalší veľmi dôležitý úsek, ktorý bude riešiť práve územie od Čadce smerom po tento aktuálne rozostavaný úsek. Myslím si, že už takto dobudovaná časť diaľnice D3 bude dávať veľký priestor motoristickej verejnosti, aby táto trasa na Poľsko bola využívaná,“ povedal šéf NDS Milan Gajdoš.

Vyše trojkilometrový, zatiaľ nesprevádzkovaný, úsek severnej kysuckej diaľnice pri poľskej hranici už stojí od roku 2000. Zatiaľ sa jazdí 4–kilometrovým úsekom Oščadnica – Čadca v polovičnom profile a 8,5–kilometrovým úsekom pri Žiline. Celkovo má mať D3 takmer 60 kilometrov, stavať ju začali pred 19 rokmi. Súčasťou bude päť tunelov – Považský Chlmec, Kysuca, Horelica, Svrčinovec a Poľana.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #D3 #tunel Svrčinovec