Land Rover mieri do Poľska

Investícia, ktorá by na Slovensku mohla priniesť v automobilovom priemysle a medzi subdodávateľskými spoločnosťami 8-tisíc nových pracovných miest, bude pravdepodobne v Poľsku.

28.07.2015 15:00
Land Rover Foto:
Závod Land Roveru môže byť napokon v Krakove, neďaleko poľsko-slovenských hraníc.
debata (5)

Informoval o tom britský The Sunday Times. Podľa periodika je automobilka Jaguar Land Rover patriaca do indickej skupiny Tata Motors blízko toho, aby investovala pri poľskom Krakove.

„Vedenie automobilky preberalo ponuky zo Slovenska, z Maďarska, Českej republiky či Turecka pre závod, kde sa bude vyrábať asi 200-tisíc automobilov ročne,“ píše sa v The Sunday Times. Podľa zdrojov nedeľníka blízkych automobilovému priemyslu Poľsko ponúklo obrovské stimuly. Rozhodnutie o Poľsku má byť oznámené počas niekoľkých týždňov, Slovensko však údajne ešte stále zostáva v hre ako vzdialená možnosť.

Rokujeme s dôležitým partnerom z automobilového priemyslu. Ide o investíciu v hodnote 1,7 miliardy libier, ktorá by mohla byť v Poľsku.
Janusz Piechocińsky, poľský minister hospodárstva

V prípade Slovenska sa uvažovalo o lokalite pri Nitre, ale aj iných regiónoch. V prípade, že by sa Land Rover rozhodol pre Krakov, ktorý je približne sto kilometrov od slovenských hraníc, bola by to šanca pre desiatky slovenských dodávateľov pre automobilky.

Podobná investícia by mohla byť aj dôvodom na rýchlejšie dokončenie kysuckej diaľnice D3 od Žiliny na slovensko-poľské hranice. Po existujúcich cestách prvej triedy by dodávky dielov do Krakova mohli byť problematické.

Poľský minister hospodárstva Janusz Piechocińsky však investíciu Land Roveru ešte ani v pondelok nepotvrdil. „Rokujeme s dôležitým partnerom z automobilového priemyslu. Ide o investíciu v hodnote 1,7 miliardy libier, ktorá by mohla byť v Poľsku,“ skonštatoval minister podľa agentúry ČTK.

Či to znamená, že rokovania so slovenským rezortom hospodárstva sú zastavené, alebo ešte budú pokračovať, slovenské ministerstvo nekomentuje. Vláda SR pritom ešte počas minulého týždňa v súvislosti so strategickými investíciami určila nového splnomocnenca pre strategické parky.

Ten by mal pomáhať s budovaním strategických parkov a zlepšovať infraštruktúru. To má byť podľa Zväzu automobilového priemyslu jednou zo základných podmienok budovania závodu.

„MH SR ani agentúra SARIO neposkytujú žiadne informácie k projektom, ktoré sú rozpracované, až do ich definitívneho ukončenia a rozhodnutia investora o umiestnení investície na Slovensku,“ tak znie najnovšie stanovisko poskytnuté hovorkyňou rezortu hospodárstva Miriam Žiakovou.

Počas minulého týždňa takisto minister hospodárstva Vazil Hudák pripustil, že pri stimuloch vláda pôjde na maximum. Poľsko pri porovnávaní podnikateľských prostredí favorizovali aj viaceré rebríčky.

Pokiaľ napríklad podľa Svetovej banky je Poľsko v podnikateľskom prostredí na tridsiatom druhom mieste, Slovensko je na tridsiatom siedmom. Odborníci, naopak, tvrdia, že Slovensko môže investorov prilákať vyššou produktivitou práce ako Poľsko. Vyššiu produktivitu práce u nás potvrdzuje aj Eurostat. Výhodou Slovenska je aj stabilita meny euro či veľká sieť subdodávateľských spoločností dôležitá pre automobilový priemysel.

„Na Slovensku máme viac ako 320 subdodávateľov automobilového priemyslu, pre automobilový priemysel je to nesmierne dôležité,“ povedal Jaroslav Holeček, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu.

Jaguar Land Rover plánuje zvýšiť produkciu z minuloročných 450-tisíc na 1 milión áut. Tri závody má spoločnosť vo Veľkej Británii, počas minulého roku továreň otvorila v Číne a nový závod má rozostavaný aj v Brazílii.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Poľsko #Land Rover #Krakov