Automobilka pritiahne aj ľudí z iných regiónov

Nové pracovné miesta pritiahnu do mesta pod Zoborom a okolia aj ľudí z iných kútov Slovenska. Trend sťahovania obyvateľov z regiónov s vysokou nezamestnanosťou na strednom a východnom Slovensku smerom na západ krajiny sa príchodom automobilky Jaguar Land Rover môže prehĺbiť.

12.08.2015 15:00
Land Rover Foto: ,
Príchod firmy Jaguar Land Rover priláka do Nitry pracovnú silu aj z iných častí Slovenska.
debata (20)

Podľa sociologičky Moniky Čambálikovej vláda novou investícou uprednostnila vytvorenie pracovných príležitostí, aj keď za vysokú alebo veľmi vysokú cenu. To, že ide opäť o firmu z oblasti automobilového priemyslu, má isté riziká. Zároveň nie sú známe detaily toho, vďaka čomu Slovensko uspelo v konkurencii s inými štátmi, ktoré mali podobné pohnútky – teda vytvorenie pracovných miest a prilákanie investícií.

„Ale v príncípe to treba privítať ako ďalšie vytvorenie pracovných príležitostí. Z tohto hľadiska možno ľutovať, že to nešlo do regiónov, kde je vyššia nezamestnanosť,“ myslí si Čambáliková. Pripomína, že oblasti s nízkou zamestnanosťou sa vyľudňujú.

Určite nastane fenomén sťahovania sa ľudí do Nitry. Veď v okruhu sto kilometrov je už Volkswagen a Peugeot, takže to bude zaujímavé.
František Tamašovič, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej v Šuranoch

„Už teraz sa ľudia akoby z hladových dolín sťahujú. Mladí odchádzajú za prácou do cudziny, prípadne najskôr za štúdiom do iných miest. Máloktorý z nich sa vráti, pretože v regióne by nenašiel uplatnenie na pracovnom trhu. Iná deklarovaná priorita vlády – vyrovnávať regionálne rozdiely a pomáhať zaostávajúcim – sa touto investíciou nenapĺňa,“ dodala Čambáliková.

V každom prípade by sa podľa nej nemalo zabúdať na podporu malého a stredného podnikania, nielen veľkých zahraničných investícií.

To, že Nitra bude lákať pracovnú silu aj z iných kútov Slovenska, predpokladá aj riaditeľ Strednej odbornej školy technickej v Šuranoch František Tamašovič. „Určite nastane fenomén sťahovania sa ľudí do Nitry. Veď v okruhu sto kilometrov je už Volkswagen a Peugeot, takže to bude zaujímavé. Ale myslím si, že to bude na prospech technickej pracovnej sily a potiahne to aj mzdy,“ hovorí Tamašovič.

O tom, či ďalšia automobilka nájde dostatok kvalifikovaných zamestnancov, nechcel Tamašovič špekulovať. „Nie sú známe bližšie informácie, skladby profesií, ktoré budú požadovať. Ale určite bude treba nielen ľudí na obrábanie materiálov, ale aj rôznych operátorov, či IT technikov,“ predpokladá riaditeľ technickej školy.

Podľa neho táto investícia potvrdzuje, že trend duálneho a podpora technického vzdelávania, ktorý presadzuje aj automobilový priemysel, bol správny.

Zákon o duálnom vzdelávaní, ktorý vstúpil do platnosti tento rok, však zatiaľ nepriniesol prevratné zmeny. Na jeho základe by žiaci stredných škôl mali mať viac praxe, a to priamo v zmluvných podnikoch.

Vyše stovka firiem, ktoré sa rozhodli spolupracovať so strednými odbornými školami na novom systéme, ponúkla deviatakom takmer 1 440 učebných zmlúv. Najviac ich bolo v oblasti strojárstva, autoopravárenstva a elektrotechniky, a to najmä v Nitrianskom, Trnavskom a Žilinskom kraji. Na ponuku sa podarilo získať 468 deviatakov.

Vybrané investičné stimuly na Slovensku
  štátna pomoc pracovné miesta pomoc na pracovníka
KIA Motors (Žilina) 233 mil. eur 3 300 70-tis. eur
Samsung Electronics LCD (Voderady) – 2007 75 mil. eu 1 100 68-tis. eur
PSA Slovakia (Trnava) 166 mil. 3 500 47-tis. eur
Samsung Electronics Slovakia (Galanta) – 2006 36,4 mil. eur 800 45-tis. eur
Samsung Electronics Slovakia (Galanta)* – 2011 28 mil. eur 950 29-tis. eur
AU Optronics (Trenčín) 38,3 mil. eur 1 300 29-tis. eur
Volkswagen Slovakia (Bratislava)** 14,3 mil. eur 1 500 9,5-tis. eur
* daňová úľava na zachovanie pracovných miest, ** projekt výroby nových mestských vozidiel
ZDROJ: automobilky, MH SR, Pravda

Príchod a význam automobiliek na Slovensku a investičné stimuly

Vlani sa na Slovensku vyrobilo viac ako 970-tisíc nových automobilov. Po prepočte na tisíc obyvateľov sa v krajine pod Tatrami vyrobí najviac automobilov na svete, konkrétne 179. Automobilová výroba predstavuje zhruba 35 % celkového priemyselného vývozu krajiny.

Automobilky s dodávateľmi dávajú prácu pre vyše 70-tisíc Slovákov. Nepriamo aj s nadviazanými odvetviami služieb a priemyslu výroba áut zamestnáva až 200-tisíc Slovákov. V rokoch 2009 až 2010 počas svetovej krízy a prepadu záujmu o autá Slovensko dosiahlo vysoké deficity, ktoré neskôr ľudia pocítili cez nepopulárne úsporné balíčky.

  • 1991 – Vláda podpísala dohodu o podnikateľskom zámere nemeckého koncernu Volkswagen. O rok vo februári 1992 sa vyrobili v závode v Devínskej Novej Vsi pri Bratislave prvé autá značky Volkswagen Passat (na historickom obrázku). V roku 2000 pribudol závod v Martine na výrobu komponentov. Za viac ako 23 rokov Volkswagen Slovakia vyrobil viac ako tri milióny áut, šesť miliónov prevodoviek a 200 miliónov komponentov. Bratislavský závod Volkswagen Slovakia aktuálne vyrába exkluzívne Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a karosérie pre Porsche Cayenne. Pre Volkswagen Slovakia pracuje 9 900 zamestnancov. Robotníci bratislavského VW mali vlani čisté platy až nad úrovňou 1 200 eur.
  • 2003 – Oznámenie investičného rozhodnutia vybudovať nový závod francúzskeho PSA Peugeot Citroën na Slovensku pri Trnave. Následne v roku 2006 sa začala sériová výroba modelu Peugeot 207 a neskôr v roku 2009 modelu Citroën C3 Picasso (na obrázku). V roku 2012 pribudol model Peugeot 208, ktorý nahradil model 207. Výrobná kapacita je 300-tisíc vozidiel ročne. V závode pracuje 3 500 ľudí. Francúzsky automobilový koncern zveril nedávno slovenskému závodu výrobu v budúcnosti najpredávanejšieho Citroënu, ktorý má byť menší ako súčasná terénna novinka automobilky Citroën C4 Cactus. Priemerné čisté mzdy zamestnancov trnavskej automobilky sa v minulom roku pohybovali na úrovni 865 eur v čistom.
  • 2004 – Vláda podpísala dohodu o výstavbe závodu Kia v Tepličke nad Váhom pri Žiline s kórejskou Kiou Motors. V roku 2006 odštartovala výroba. Kapacita závodu je na úrovni 300-tisíc áut ročne. Výška investície dosiahla 1,6 miliardy eur ročne a v závode pracuje asi 3 800 ľudí. Závod produkuje model cee'd, Sportage a Venga. Zamestnanci žilinskej Kie v roku 2014 v priemere zarobili v čistom 913 eur za mesiac.
  • 2015 – Výrobca luxusných vozidiel Jaguar Land Rover podpísal memorandum o porozumení so slovenskou vládou, podľa ktorého sa uskutočňuje štúdia realizovateľnosti výstavby závodu v Nitre. Vlastníkom britskej značky je indická skupina Tata Group. Závod by mal začať výrobu v roku 2018 s ročnou produkciou 300-tisíc vozidiel. Investícia sa odhaduje vo výške 1,4 mld. eur a stimuly od štátu môžu byť okolo 400 mil. eur s tým, že pribudnúť by mohlo aj s dodávateľmi asi 8-tisíc pracovných miest. Indická Tata chce vo svete v najbližšom roku investovať takmer tri miliardy dolárov do rozširovania výrobných kapacít.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #Land Rover #sťahovanie za prácou