Vodiči Uberu sú bez licencií. Bratislava ani tak nekoná

18.08.2015 08:00
auto, Uber
Autá zapojené do služby Uber vyzerajú ako bežné vozidlá v cestnej premávke. Tradičné spôsoby kontroly na stanovištiach, aké plánuje mestská polícia, sú tak nereálne. Autor: ,

Niektorí vodiči jazdiaci pre službu Uber porušujú zákon. Jazdia bez licencií, taxametrov a ostatných náležitostí, ktoré taxikári a ich automobily musia spĺňať.

Tvrdenie, že nejde o taxislužbu, ale o „zdieľanie jazdy“, v rámci slovenských zákonov neobstojí. Vodiči sa vystavujú vysokým pokutám. Magistrát hlavného mesta zatiaľ nekoná a cielené náhodné kontroly mestskej polície v teréne tiež chýbajú. Odpor k novej službe medzi bežnými taxikármi narastá, v septembri chystajú štrajk. So službou sú, naopak, spokojní ľudia, ktorí platia menej. Taxikári však upozorňujú, že ide o neférovú súťaž, keďže má ísť o prepravu v rozpore so zákonom.

Pri novej službe je rozdiel v tom, že zákazník na mape zároveň vidí okolitých vodičov služby Uber a môže si privolať najbližšieho. Pri klasickej taxislužbe posiela auto dispečing. Objednávanie vozidiel novej služby sa uskutočňuje prostredníctvom mobilnej aplikácie. Na jej využívanie je však potrebné mať pripojenie na internet. Používateľ má možnosť jedným kliknutím si privolať auto na konkrétne miesto.

„Máme vodičov s licenciami aj taxikárov. Navyše ostatných vodičov motivujeme k tomu, aby licenciu získali,“ potvrdil pre Pravdu ešte počas minulého týždňa Lokman Kunis, manažér pre medzinárodnú expanziu služby Uber. Napriek tomu sa množia skúsenosti cestujúcich s tým, že vodiči jazdiaci pre americkú spoločnosť koncesiu nemajú a taxikármi nie sú ani nikdy neboli. „Naším zámerom je získať viac vodičov. A preto im umožníme, aby si prácu u nás vyskúšali, a keď sa im zapáči, musia si zaobstarať licenciu,“ tvrdí Kunis. Lehota, keď si budú môcť službu vyskúšať aj vodiči bez licencie, potrvá tri mesiace. Po jej uplynutí budú vraj všetci vodiči jazdiť len s licenciami. Samotní vodiči budú mať na rozmyslenie, či chcú jazdiť pre Uber, niekoľko týždňov.

Kontroly môžu byť jalové

Prínos pre ľudí v podobe lacnejšieho cestovania je však v kontraste s možným porušovaním zákona. Kunis pri spustení služby tvrdil, že v súčasnosti je Uber v kontakte s hlavným mestom, politikmi alebo regulátormi. „So zástupcami spoločnosti Uber sme sa stretli ohľadom predstavenia projektu. Vyzvali sme ich na dodržiavanie právnych predpisov a najmä sme poukázali na potrebu platnej koncesie,“ tvrdí Ivana Skokanová, hovorkyňa mesta Bratislavy. Taxikárov a prevádzkovateľov taxislužieb môže kontrolovať mestská polícia alebo obec. V prípade, že polícia zistí priestupok alebo správny delikt, posunie toto zistenie samotnej obci. „Dodržiavanie zákonných podmienok môže kontrolovať mestská a štátna polícia. Mestská polícia robí v prípade taxislužieb náhodné kontroly, tie bude vykonávať aj v prípade tejto spoločnosti,“ uvádza Skokanová. Obec napríklad zisťuje, či vozidlo je označené obchodným menom taxislužby, alebo či má platnú koncesiu.

„Policajný zbor kontroluje na cestách v rámci výkonu a dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky (aj u prevádzkovateľov taxislužby) technickú spôsobilosť vozidiel, vybavenie prepravnými a sprievodnými dokladmi, označenie vozidiel a spôsobilosť vodičov a osádky na cestnú premávku,“ hovorí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

„Kontrolu vykonávajú iba príslušníci mestskej polície, ktorí sú držiteľmi Preukazu kontrolóra osoby poverenej výkonom odborného dozoru a kontrola sa vykonáva prevažne priamo na mieste (stanovišti), kde sa preprava ponúka,“ hovorí Peter Pleva, hovorca bratislavskej mestskej polície. Vodiči Uberu sa však nezhromažďujú ani nezdržiavajú na stanovištiach, kde je možné nájsť bežné taxíky. Rovnako tak ich autá nie sú označené logom spoločnosti. V tomto prípade by tak bola efektívna kontrola len pomocou takzvaných agentov provokatérov z radov polície. O tomto druhu kontroly však obec ani mestská polícia zatiaľ otvorene nehovoria. Denník Pravda aj ďalšie médiá si pritom jazdu s Uberom vyskúšali a viacerí vodiči v článkoch rôznych médií potvrdili, že licenciu na taxislužbu nemajú.

Zákon pojem „zdieľanie jazdy“ nepozná

Zákon o cestnej doprave pritom hovorí, že vykonávanie osobnej dopravy vozidlami s kapacitou najviac deväť osôb vrátane vodiča je taxislužbou. V takom prípade ju môže vykonávať len držiteľ koncesie po splnení podmienok pre vozidlo a samotného vodiča. Vodič musí byť držiteľom preukazu vodiča vozidla taxislužby, ktorého vydanie je podmienené zložením skúšky. Vozidlo musí byť vybavené funkčným taxametrom a jeho vek nesmie prekročiť osem rokov od uvedenia do prevádzky.

V prípade, že mestská polícia zistí nedostatky alebo nerešpektovanie stanovených podmienok, môže udeliť pokutu od 100 eur do 15-tisíc eur. V prípade, že pôjde o opakované porušenie počas dvoch rokov, pokuta sa zvyšuje na 5-tisíc až 50-tisíc eur. Uber síce tvrdí, že svojich vodičov v prípade problémov bude podporovať, objavujú sa však informácie, že podpisom zmluvy s vodičom sa zbavuje všetkej zodpovednosti.

Alternatívna taxislužba čelí nevôli v mnohých mestách západnej Európy, ale aj v Ázii. Vo Francúzsku taxikári pre nízke ceny Uberu vyhlásili štrajk, ktorý bol spojený s násilnosťami. V rámci neho došlo k zatknutiu dvoch výkonných manažérov pre podozrenie z nedovolenej aktivity. V českom hlavnom meste zhabali dve autá jazdiace pre Uber, pričom vodičom bola navyše udelená pokuta vo výške 50-tisíc českých korún. Išlo práve o dôsledok toho, že nemali licenciu. Vyzerá to tak, že samotní vodiči sa vystavujú väčšiemu riziku postihu ako samotný Uber. Všade, kde Uber príde, čelí nevôli zo strany taxikárov, ktorí mu vyčítajú podliezanie cien a obchádzanie pravidiel. V Bruseli začiatkom roka taxikári napadli vodičov Uberu. Hádzali po nich vajíčka a múku. V Hongkongu minulý rok dokonca zatýkali manažérov Uberu a zatvorili kancelárie spoločnosti.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Bratislava #vodiči #taxikári #Uber
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku