Autá sa kupujú najviac od krízy

Registrácie nových áut v Európskej únii rastú. Výnimkou nie je ani Slovensko, ktoré sa v počte registrovaných áut za prvých osem mesiacov aktuálneho roka blíži k hodnotám z krízového roku 2009.

18.09.2015 06:00
debata (8)
Ilustračné foto. Foto: Robert Hüttner, Pravda
autosalón, graf, predaj áut Ilustračné foto.

Vtedy dochádzalo k vysokému počtu registrácií najmä z dôvodu zavedenia šrotovného ako jedného z protikrízových opatrení. Zvyšujúci sa počet nových áut svedčí o zlepšujúcej sa kondícii ekonomiky. Najviac sa darí luxusných automobilom.

Slovensko za prvých osem mesiacov tohto roka zaznamenalo viac ako 51-tisíc registrácií nových vozidiel. V porovnaní s minulým rokom ľudia kúpili o 6,6 percenta viac áut. Vyplýva to z údajov Európskej asociácie výrobcov vozidiel (ACEA).

Za posledné roky sa viac nových áut predalo len v roku 2009. Prvých osem mesiacov tohto roka je záujem o nové autá dokonca silnejší ako za rovnaké obdobie roka 2008, keď vrcholili dobré časy. Úvod krízy prišiel s pádom americkej banky Lehman Brothers v septembri 2008. Mnohí Slováci sú na tom teraz ekonomicky lepšie ako pred krízou.

Nezamestnanosť ide k 10-percentnej úrovni a priemerný plat bol v roku 2008 mesačne 723 eur a v druhom štvrťroku tohto roka bol podľa údajov Štatistického úradu SR 969 eur. Súhrnná inflácia od roku 2008 doteraz dosiahla 12,1 percenta, teda tovary v hodnote 1¤000 eur v roku 2008 sa teraz dajú kúpiť za 1 121 eur.

„Takýto vývoj je odrazom zvyšujúcej sa dôvery v ekonomiku, keď sa obavy o budúci vývoj zmierňujú a spotrebitelia majú odvahu aj na väčšie nákupy,“ povedal Boris Fojtík, analytik Tatra banky. Zlepšujúcu sa ekonomickú situáciu potvrdzuje aj nárast registrácií ľahkých úžitkových vozidiel, kde medziročný nárast dosahuje takmer 19 %.

„Ide o prejav prirodzenej potreby obnovy a modernizácie vozidlového parku a zároveň dôvery trhu v stabilitu podmienok či už ekonomických, alebo politických. Určite je to aj prejav zvyšovania životnej úrovne obyvateľov, ktorí napĺňajú svoje prirodzené potreby v oblasti mobility,“ uvádza Ján Pribula, riaditeľ sekretariátu Zväzu automobilového priemyslu SR.

Najväčší nárast registrácií zaznamenávajú najmä luxusné značky. Ide o vozidlá značiek Jeep, Porsche, Mini, Smart, Lexus alebo koncernu Jaguar Land Rover. Ani jedna z automobiliek, ktorá by neukončila pôsobenie na európskom trhu s výnimkou Hondy, nezaznamenala pokles registrácií svojich automobilov.

Výrobcovia, ktorých produkty nepatria do prémiového segmentu, dosahujú nižšie rasty registrácií. Ani v jednom prípade z výrobcov VW, Škoda, Dacia, Opel, Toyota a Peugeot neprekročil nárast registrácií hodnotu 8 %. Najväčšie zvýšenie registrácií spomedzi neprémiových značiek zaznamenalo Mitsubishi.

Zvyšovanie počtu registrácií sa na Slovensku začína približovať číslam z roku 2009, keď predaj nových áut podporilo šrotovné. Vtedy sa u nás zaregistrovalo viac ako 57-tisíc automobilov.

„Slovenský trh je citlivý na rôzne vplyvy a prejavovalo sa to aj v priebehu posledných rokov. Výkyvy boli na mesačnej, ale aj na ročnej báze. V roku 2010 došlo k očakávanému poklesu trhu, ale už v nasledujúcom roku sa naštartoval trvalý rast tak, že až na rok 2013, keď sa predalo viac ako 66 000, sme mali prírastky v registráciách,“ hovorí Pribula. Zároveň dodáva, že v tomto roku by sme mali prekonať výsledky z roku 2009.

V súčasnosti automobilky investovali najmä do ázijských a juhoamerických trhov, ktoré majú veľký potenciál na rast. Európsky trh je aktuálne stabilizovaný a výrazné nárasty predajnosti a registrácií sa neočakávajú. Automobilový trh na starom kontinente bude v blízkej budúcnosti smerovať k obnove vozového parku smerom k ekologickejším vozidlám, prípadne alternatívnym pohonom.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #automobily #predaj áut