Vlakmi zadarmo sa zviezlo už 15 miliónov ľudí

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) za osem mesiacov roka prepravila 15,3 milióna cestujúcich v rámci bezplatnej prepravy.

20.09.2015 12:36
debata (23)

„Títo cestujúci tvoria 42,2-percentný podiel z celkovo prepravených osôb vo vlakoch objednaných štátom,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Do systému bezplatnej prepravy štátneho osobného vlakového dopravcu sa k 13. septembru zaregistrovalo spolu 921 294 cestu­júcich. „Z toho je zo SR registrovaných 901 711 a zo zahraničia (štáty Európskej únie) 19 583 cestujúcich. Pribúda približne 23 až 28 tisíc registrácií mesačne,“ dodala.

Medzi domácimi zaregistrovanými na bezplatnú prepravu vlakmi ZSSK bolo k uvedenému termínu 417 434 dôchodcov, 349 506 žiakov a študentov a 134 771 detí do pätnásť rokov. Na bezplatnú prepravu sú zaregistrovaní ľudia zo všetkých 28 členských štátov Európskej únie. Zo zahraničia je ich najviac z Českej republiky, a to 16 491 cestujúcich, z Maďarska 727, z Belgicka 331, z Nemecka 319 a z Rakúska 222 osôb.

Bezplatnú prepravu vo vlakoch objednaných a dotovaných štátom zaviedla vláda Roberta Fica od 17. novembra 2014 v rámci prvého sociálneho balíka. Hlavným zámerom tohto opatrenia podľa ministerstva dopravy je umožniť cestovanie slabším skupinám obyvateľstva a finančne ich odbremeniť od nákladov na cestovanie.

„O tom, že tento zámer sa stretol s pozitívnym ohlasom, svedčí aj fakt, že po desiatich mesiacoch jeho fungovania sa záujem o cestovanie vlakmi zvýšil takmer o 25 %. Ľudia chcú cestovať vlakmi po Slovensku. Zavedenie bezplatného cestovania umožňuje práve vymedzeným skupinám ľudí cestovať aj tam, kde si to predtým dovoliť nemohli,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Štát má dopravcom, najmä štátnemu, kompenzovať výpadok tržieb z bezplatnej prepravy sumou predbežne 13 mil. eur ročne. „Toto bude predmetom koncoročného vyúčtovania,“ tvrdí hovorca.

Narastá aj počet cestujúcich dochádzajúcich vlakmi do práce. Pri pravidelnom cestovaní vlakmi do práce platí od 1. februára tohto roka zvýšená zľava 50 % na všetky traťové predplatné lístky do vzdialenosti 210 kilometrov. „Vlaková doprava je pri preprave silných prúdov cestujúcich najhospodárnejšou aj najekologickejšou formou a tento spôsob dopravy preferuje ako nosný dopravný systém aj Európska komisia,“ dodal Kóňa.

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec si myslí, že zavedenie bezplatného cestovania splnilo politický cieľ naplniť vlaky, lebo nárast cestujúcich je očividný.

„Dopady na ekonomiku ZSSK ešte nie sú kvantifikované, ale ak štát vzniknutú priamu aj nepriamu stratu uhradí v plnej výške, niet o čom z pohľadu ZSSK diskutovať. Čo si štát objednal, to ZSSK odvezie,“ zareagoval Kravec. Z pohľadu fungovania trhu ide podľa neho o zásadnú deštrukciu fungovania systému. „Vzhľadom na sociálnu situáciu občana je podriadenie sa príležitosti cestovania zadarmo prioritné bez ohľadu na ponúkanú kvalitu, napríklad na preplnené vlaky,“ dodal.

23 debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #ZSSK #vlaky zadarmo