Strhla sa hystéria, štáty zakazujú predaj naftových VW

Viaceré európske štáty zakazujú a sťahujú z predaja naftové automobily koncernu VW. Má ísť o vozidlá, pri ktorých je podozrenie, že majú nainštalovaný softvér na manipulovanie v emisných testoch.

29.09.2015 12:00
volkswagen, auto, polo, Foto:
Európske krajiny obmedzujú predaj naftových áut koncernu VW. Najtvrdšie postupuje Švajčiarsko, ktoré dočasne pozastavilo predaj 180–tisíc áut.
debata (72)

Okolo celého prípadu vzniká hystéria, akú automobilový priemysel pri prešľapoch jednotlivých automobiliek zatiaľ nezažil. V minulosti pritom nastali prípady, keď vodiči pre chybné brzdy či airbagy zomierali. Príslušné automobilky sú za to nepriamo spoluzodpovedné, keďže neprestajne tlačia dodávateľov do nižších nákladov a výsledkom je potom nižšia kvalita komponentov.

V prípade kauzy VW najnovšie na povrch vyplávali informácie o tom, že koncern bol o možných problémoch so softvérom svojich riadiacich jednotiek informovaný už pred niekoľkými rokmi. Bývalého šéfa Martina Winterkorna začala vyšetrovať nemecká prokuratúra.

„Situácia sa určite preháňa,“ hodnotí kauzu riaditeľ sekretariátu Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) Ján Pribula. „Je potrebné si uvedomiť, že najnovšie technológie sú oveľa prijateľnejšie v porovnaní s tými, ktoré dnes jazdia po cestách v starších autách,“ dodáva.

Podľa jeho slov najnovšie motory spĺňajúce normy Euro 5 a Euro 6 v súčasnosti majú podľa odhadov na európskych cestách len 5-percentné zastúpenie. Zvyšok tvoria staršie pohonné jednotky, ktoré zaťažujú životné prostredie oveľa viac.

Kauza naberá na intenzite najmä vďaka tomu, že ide priamy podvod. Napriek tomu, že inštalovaním softvéru nedošlo k priamemu ohrozeniu životov ľudí, nemecký koncern stratil veľkú časť dôvery zákazníkov a akcionárov. Za týždeň od ohlásenia podvodu sa akcie prepadli o viac ako tretinu svojej hodnoty. Pokles sa nezastavil ani počas prvého dňa nového týždňa.

Nemecká tlač informovala o tom, že VW bol už v roku 2007 varovaný pred používaním softvéru na manipulovanie s emisiami. Dodávateľská spoločnosť Bosch koncern údajne varovala, že softvér nie je určený na bežnú prevádzku automobilov. Druhé varovanie malo prísť od samotného technika firmy v roku 2011, ktorý poukázal na nezákonné praktiky v rámci merania emisií.

Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) koncern VW obvinila z pozmeňovania výsledkov emisných testov prostredníctvom softvéru riadiacej jednotky. Volkswagen sa k prípadu následne priznal. Problém sa týka naftových štvorvalcových motorov s označením EA 189. Softvér manipulujúci s emisnými testami používali koncernové značky VW, Škoda, Seat a Audi.

Samotná značka VW má takto upravených približne 5 miliónov áut a Audi viac ako 2 milióny. „Všetky aktuálne vyrábané automobily značky Škoda sú v Európskej únii výhradne osadzované motormi, ktoré plnia normu Euro 6 a všetky príslušné legislatívne predpisy,“ hovorí Jozef Baláž, hovorca českej automobilky.

Dotknuté pohonné jednotky boli montované do starších typov vozidiel a v predaji aktuálne nie sú. „Majitelia automobilov s týmito motormi môžu automobil bez problémov a obáv používať. Technicky vývoj skupiny Volkswagen v súčasnosti pripravuje technické riešenie a následne budú títo majitelia vyrozumení o ďalšom postupe,“ dodáva.

Bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn, ktorý minulý týždeň pod tlakom škandálu zo svojej pozície odstúpil, čelí v Nemecku vyšetrovaniu zo strany prokuratúry. Winterkorn, ktorý tvrdí, že o ničom nevedel, je podozrivý z podvodu pri predaji áut, ktoré mali falšované údaje o emisiách.

V piatok za nového šéfa koncernu zvolila dozorná rada Matthiasa Müllera, ktorý dovtedy pôsobil na čele automobilky Porsche. Dozorná rada zároveň pozastavila výkon funkcie vedúcim manažérom pre výskum a vývoj v značkách VW, Audi a Porsche. Koncern navyše viacerých zamestnancov poslal na nútenú dovolenku až do prešetrenia celej situácie. Winfried Vahland, šéf značky Škoda, povedie severoamerickú divíziu značky. Na jeho miesto nastúpi Bernhard Maier.

Samotný VW údajne vyzval talianskych dílerov, aby zastavili predaj automobilov so spomínaným softvérom. Výzva by sa mala týkať približne 40-tisíc automobilov. Krajina okrem toho plánuje skontrolovať emisie približne tisícke naftových vozidiel, ktoré vyberie náhodným výberom. V Belgicku koncern z predaja stiahol približne 3 200 automobilov.

Najtvrdšie proti VW doteraz zasiahlo Švajčiarsko, ktoré dočasne pozastavilo predaj niektorých áut koncernu. Obmedzenie sa však týka len vozidiel spĺňajúcich emisnú normu Euro 5, ktoré ešte doteraz neboli predané. Švajčiarsky Spolkový cestný úrad tvrdí, že opatrenie sa dotkne približne 180-tisíc vozidiel.

V krajine je teda obmedzený predaj automobilov značiek VW, Seat a Škoda. Španielska vláda žiada od Seatu vrátenie časti dotácií, ktoré automobilke poskytla na podporu predaja nových vozidiel šetrnejších k životnému prostrediu.

© Autorské práva vyhradené

72 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #automobilový priemysel #hystéria