Sprísnenie emisných testov by mohlo pochovať niektoré dízle

Sprísnenie emisných testov by mohlo pochovať dízle Niektoré osobné autá s naftovým motorom by pre unáhlené sprísnenie emisných testov mohli tak zdražieť, že by sa stali pre zákazníkov finančne nedostupnými a výrobcovia by ich museli prestať vyrábať. Upozornilo na to Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

12.10.2015 18:09
debata (7)

Nepriamo tým priznalo, že mnoho dízlových áut nedokáže v bežnej prevádzke plniť normy pre emisie toxických oxidov dusíka. O nadmerných emisiách z naftových vozidiel sa doteraz hovorilo hlavne v súvislosti so škandálom nemeckej automobilky Volkswagen, ktorá sa priznala, že manipulovala s meraním emisií.

„Automobilový priemysel sa zhoduje na tom, že by testy emisií mali odrážať podmienky v skutočnej prevádzke, a žiada to roky. Je ale dôležité postupovať tak, aby sa výrobcom umožnilo naplánovať a zaviesť potrebné zmeny a aby nebola ohrozená úloha naftových motorov ako jedného z kľúčových pilierov plnenia budúcich cieľov pre emisie oxidu uhličitého,“ uviedla ACEA podľa agentúry Reuters.

Naftové osobné vozidlá majú na európskom automobilovom trhu zhruba polovičný podiel a Európa je jedinou vyspelou oblasťou sveta, kde majú také silné zastúpenie. Popri vysokých daniach na benzín k ich rozšíreniu prispievala od prelomu tisícročia politická podpora výroby áut s nižšou spotrebou a tým aj nižšími emisiami oxidu uhličitého. Podľa expertov ale tieto vozidlá s nižšou spotrebou a menšími uhlíkovými emisiami nevyhnutne vypúšťajú oveľa viac zdraviu škodlivých oxidov dusíka.

Európska komisia zvyšuje po škandále Volkswagenu tlak na automobilky, aby urýchlene zariadili zníženie emisií pri naftových automobilov pri bežnej prevádzke, nielen v testovacích zariadeniach. Minulý týždeň sa na zasadnutí ministrov krajín EÚ objavili hlasy požadujúce zavedenie testov emisií v reálnej prevádzke už od roku 2016. Takúto požiadavku označili iní za nerealistickú a nedosiahnuteľnú. Český minister Dan Ťok tiež pripustil, že automobilky môžu byť na obchádzanie emisných noriem „vyprovokované“ tlakom najrôznejších noriem a predpisov.

„ACEA naďalej zdôrazňuje potrebu takéhoto harmonogramu zavádzania nových podmienok testovania, ktorý bude brať ohľad na dnešnú technickú a ekonomickú realitu,“ uviedlo združenie. „Bez realistického časového rámca by sa niektoré dízelové modely mohli stať nedostupnými, čo by výrobcov donútilo stiahnuť ich z predaja,“ uviedla ACEA. To by podľa nej zasiahlo tak spotrebiteľov, ako aj zamestnancov.

Škandál týkajúci sa Volkswagenu vypukol 18. septembra, keď americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) nemecký koncern obvinila, že vo vozidlách s naftovými motormi používal softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Volkswagen potom priznal, že tento softvér inštaloval do zhruba 11 miliónov áut po celom svete. Má ho aj približne 1,2 milióna vozidiel českého výrobcu Škoda Auto.

Najväčší európsky autoklub ADAC začiatkom októbra oznámil, že autá s naftovými motormi značiek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a ďalších vypúšťajú v prísnejších testoch podstatne viac emisií, než ukazujú štandardné testy. Podobné výsledky ukázal aj výskum naftových motorov, ktorý uskutočnila univerzita v Manchestri.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #diesel #emisie