Škandál VW ohrozuje mzdy v slovenskej fabrike

Podvod nemeckého Volkswagenu s výfukovými emisiami si začína vyberať svoju krutú daň aj na Slovensku. Nemecký koncern stratil vo svete reputáciu. Automobilka preto oznámila ročné škrtanie investícii v objeme jednej miliardy eur. Do škandálu je podľa týždenníka Spiegel zapletených 30 manažérov VW. Nové vedenie podniku si podľa informácií Pravdy zavolalo už aj zástupcov jednotlivých závodov do Nemecka a oznámilo im, že sa majú s odborármi dohodnúť na spôsobe úspor.

15.10.2015 10:00
volkswagen, auto, polo, Foto:
V bratislavskej fabrike VW Slovakia, ktorá zamestnáva vyše 10-tisíc ľudí, sa má zvažovať pokles platov. (Ilustračné foto)
debata (43)

Odborári spravidla riešia s vedením platy zamestnancov či pracovné výhody. Rokovania o spôsobe šetrenia na Slovensku odštartujú na budúci týždeň. V bratislavskej fabrike, ktorá je jedným z motorov celej slovenskej ekonomiky a priamo zamestnáva vyše 10-tisíc ľudí, sa má zvažovať aj pokles platov, nič však zatiaľ nie je dohodnuté. Ľudia vo VW Slovakia zarábajú v hrubom bez započítania odmien manažmentu v priemere okolo 1 750 eur za mesiac.

„Určite nebudeme súhlasiť so šetrením na mzdách a bonusoch zamestnancov. Sú to práve zamestnanci, na ktorých sa automobilka môže aj v ťažkých časoch spoľahnúť pri výrobe automobilov,“ povedal šéf odborov vo Volkswagene Slovakia Zoroslav Smolinský. Vedenie tvrdí, že obavy o platy zatiaľ nie sú namieste. „V súčasnosti nie je dôvod na takéto špekulácie,“ ubezpečil hovorca Volkswagenu Slovakia Vladimír Machalík.

Volkswagen má veľký závod v Bratislave a tiež fabriku v Martine. Zamestnanci poberajú rôzne zamestnanecké benefity, ako sú aj zľavy na odkúpenie koncernových vozidiel či doplnkové dôchodkové poistenie. Volkswagen Slovakia skončil rok 2014 so ziskom viac ako 124 miliónov eur. Závod v Bratislave bol viackrát označený za najlepší v celom koncerne. Aj po prepuknutí emisnej kauzy zákazníci ďalej kupujú automobily z dielne made in Slovakia. „Výroba prebieha ako predtým 7 dní v týždni na SUV a produkcia mestských vozidiel 5 dní v týždni,“ ubezpečil Machalík.

Zlatý padák exšéfovi koncernu VW?

Nemecký VW však musí nájsť peniaze na vyriešenie dosahov emisného škandálu. V USA VW hrozí pokuta 18 miliárd dolárov. Podľa zistení amerických regulačných úradov skupina Volkswagen inštalovala do niektorých dieselových modelov softvér, ktorý pri bežnej prevádzke vypína kontrolu emisií a systém aktivuje len v okamihu, keď je vozidlo testované na emisie. V bežnej prevádzke autá až 40-násobne prekračovali zákonné limity na vypúšťanie škodlivých látok do ovzdušia.

Problematických áut sa na svete predalo 11 miliónov, z toho 46-tisíc na Slovensku. Ide o vybrané modely Škoda, VW, Seat a Audi. Očakáva sa zvolávanie áut do servisov. Vodiči v niektorých krajinách už na VW podali žaloby a vlády či banky zvažujú nároky na vrátenie rôznych pridelených podpôr pre VW.

Otázne je, či bude najväčší výrobca automobilov na svete rovnako ako na zamestnancoch šetriť aj na top manažéroch. Po prevalení emisnej kauzy z postu šéfa koncernu Volkswagen odstúpil jeho šéf Martin Winterkorn. Ten môže podľa informácií agentúry Bloomberg odísť so zlatým padákom 58,6 milióna eur. Dôchodkové nároky Winterkorna sú vyčíslené na 28,6 milióna eur a za určitých okolností má nárok aj na odstupné vo výške dvoch ročných platov. S ročným príjmom 16 miliónov eur bol Martin Winterkorn v roku 2014 druhým najlepšie zarábajúcim šéfom v Nemecku. Na porovnanie, na platy 9 900 kmeňových zamestnancov minul Volkswagen Slovakia v roku 2014 niečo nad 281 miliónov eur, v tejto sume nie sú započítané odmeny vrcholového manažmentu.

Napriek emisnej kauze Volkswagenu je Slovensko v tomto roku najbližšie k vyrobeniu viac ako jedného milióna automobilov. Ďalšie dva automobilové závody sa totiž vezú na vlne rastúcich predajov osobných motorových vozidiel v Európe. „V tomto roku očakávame, že vyrobíme okolo 300-tisíc vozidiel, čo je výrazne viac ako v minulom roku, keď sme vyrobili viac ako 256-tisíc vozidiel. Výrazne lepšie čísla súvisia hlavne s vyšším záujmom o Peugeot 208,“ povedal Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia. Podľa odborov Kia Motors Slovakia sa aj v Žiline plánuje prekonávanie výrobných rekordov. „V prípade, že nepríde k mimoriadnemu prepadu trhov, v tomto roku vyrobíme 330-tisíc automobilov, čo je o niečo viac ako v minulom roku, keď sme vyrobili 323-tisíc vozidiel,“ priblížil Miroslav Chládek, šéf odborov Kia Motors Slovakia.

Ak sa naplnia výrobné plány trnavského závodu PSA Peugeot Citroën aj žilinskej Kie a bratislavský Volkswagen zopakuje aspoň minuloročnú výrobu 394-tisíc nových automobilov, na Slovensku sa v roku 2015 celkovo vyrobí 1 024 000 nových osobných motorových vozidiel. Takýto scenár je reálny, keďže emisná kauza VW priamo nezasiahla žiaden z troch domácich automobilových závodov. „Nemáme žiadne informácie o poklese výroby v niektorej z troch slovenských automobiliek. Ak v závere roka nepríde k výraznému poklesu predaja, tak v roku 2015 sa na Slovensku vyrobí okolo 1 milióna automobilov s tým, že výsledné číslo môže byť tesne pod alebo nad 1 miliónom,“ povedal Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku.

Slovensko predsa vyrobí za rok asi milión áut

V bratislavskom závode Volkswagenu sa ako v jedinom na svete vyrábajú autá šiestich rôznych značiek. V súčasnosti sa vyrábajú Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Škoda Citigo, Seat Mii, karosérie Porsche Cayenne a najnovšie aj Bentley Bentayga. „Dosť veľkú úlohu pri zachovaní dobrého predaja zohráva aj to, že v týchto vozidlách neboli montované motory nespĺňajúce emisné normy,“ pokračoval Sinay. Zároveň, ak sa zákazník kdekoľvek na svete rozhodne kúpiť Audi Q7, vyrobiť mu ju dokážu jedine na Slovensku.

Dobré čísla automobilovej výroby v krajine pod Tatrami potvrdzujú aj oficiálne štatistiky. „Na Slovensku sa podľa predbežných odhadov OICA (Medzinárodná organizácia výrobcov automobilov – pozn. red.) v prvej polovici roka vyrobilo približne 540-tisíc nových osobných áut, produkcia tak ostala medziročne takmer nezmenená,“ uviedol Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank. Podľa neho je druhá časť roka vo výrobe slovenských automobilov už tradične slabšia, a tak tohtoročná výroba skončí tesne pod 1 miliónom.

„Pošramotená reputácia značky na americkom trhu s veľkou pravdepodobnosťou povedie k zníženiu ich predajov v USA, keď by americký zákazník mohol začať uprednostňovať skôr mimoeurópske automobilky,“ dodal Koršňák. Priamo zo Slovenska smeruje na americký trh približne 6 percent vyrobených automobilov, najmä z bratislavského VW. „V kombinácií s obavami zo spomalenia rastu Číny či so zmrazeným dopytom v Rusku tak čaká bratislavský závod Volkswagenu náročný záver roka. Prípadný mierny pokles produkcie vo Volkswagene Slovakia by však mohli nahradiť závody ostatných automobiliek na Slovensku, ktorých produkcia je viac orientovaná na rastúci európsky trh,“ uzavrel Koršňák.

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #Nemecko #Volkswagen