Figeľ: Za Fica sa diaľnice stavajú draho a pomaly

Počas vlád Roberta Fica sa diaľnice stavajú draho a pomaly, myslí si predseda KDH Ján Figeľ.

20.10.2015 15:57
debata (61)

Bývalý minister dopravy vo vláde Ivety Radičovej obhajuje svoje rozhodnutie o zastavení dvoch z troch PPP projektov v čase prvej Ficovej vlády a ich nahradenie transparentnými tendrami s financovaním výstavby diaľnic z eurofondov. Takto bol postavený a v utorok odovzdaný do užívania aj prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči v dĺžke 9 kilometrov.

„Minister dopravy Ján Počiatek vo štvrtok slávnostne, ako súčasť predvolebnej kampane Smeru, otváral diaľničný úsek Jánovce – Jablonov I. Otvoril diaľnicu, o ktorej Fico ako opozičný kritik v roku 2010 hovoril, že sa za pôsobenia Jána Figeľa na ministerstve dopravy nevysúťaží a za takú lacnú cenu sa nikdy nepostaví,“ vyhlásil Figeľ.

Zmluvná cena výstavby uvedeného úseku D1 bola takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čiže v prepočte na kilometer 6,66 mil. eur. Výstavba začala v lete 2011 ešte za ministra dopravy Figeľa a hotová mala byť pôvodne koncom roku 2013. Stavebné spoločnosti Váhostav – SK, a. s. a Bögl a Krýsl, k. s. dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.

„Miliardové megakšefty PPP sú gréckou cestou zadlžovania národa. Bolo zodpovedné voči ľuďom ich zastaviť a nahradiť transparentnými tendrami a financovať z eurofondov,“ upozornil Figeľ. Zrealizovaný PPP projekt na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severozápadného obchvatu Banskej Bystrice, je podľa neho toho najväčším dôkazom. „Za užívanie tejto rýchlostnej cesty ľudia už zaplatili približne 440 miliónov eur a podľa našich informácií si ďalších 77 miliónov eur Granvia ďalej nárokuje. To je spolu 517 miliónov eur za štyri z tridsiatich ročných splátok za PPP projekt,“ uviedol predseda KDH.

Realizačná cena tak už teraz dosahuje vyše 10 miliónov eur na jeden kilometer R1, čo je v prepočte bežná cena výstavby rýchlostnej cesty. „Za túto hodnotu cesta R1 Pribina už mohla patriť štátu. Tieto peniaze Európska únia Slovensku nepreplatí. Namiesto toho, aby táto cena bola konečná, ľudia vďaka Robertovi Ficovi zaplatia francúzskemu koncesionárovi spolu ďalších 3,5 miliardy eur za výstavbu, údržbu a prevádzkovanie cesty,“ povedal šéf kresťanských demokratov.

Výstavba diaľnic môže byť podľa Figeľa bez predražení a pritom dynamická. „Za rok a pol nášho pôsobenia vo vláde (od júla 2010 do apríla 2012) sa začala výstavba 56 km nových diaľničných úsekov a do užívania bolo odovzdaných v tomto období až 72 km diaľnic a rýchlostných ciest s konkurenčnými, európskymi cenami, pričom náklady boli preplatené väčšinovo z fondov EÚ,“ pripomenul Figeľ. Týka sa to podľa neho aj novootvoreného úseku D1 pri Levoči. Predseda KDH neočakáva, že sa Smer za svoje reči o „nereálnych lacných diaľniciach“ KDH a daňovým poplatníkom ospravedlní.

61 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #PPP