Aktivisti poľujú na Opel, vypúšťa vraj priveľa emisií

Niektoré vozidlá automobilky Opel vytvárajú v bežnej prevádzke až sedemnásťkrát väčšie množstvo emisií oxidu dusíka v porovnaní s laboratórnymi testami.

25.10.2015 08:35
debata

Uviedli to zástupcovia ekologického združenia Deutsche Umwelthilfe (DUH), ktorí nechali vybraný typ áut s naftovým motorom testovať vo Švajčiarsku. Aktivisti vyzvali nemecké úrady, aby preverili, či sa Opel nedopustil manipulácie pri testovaní emisií podobne ako automobilka Volkswagen. Opel tvrdenie DUH označil za „falošné a nepodložené“ a uviedol, že jeho vlastné merania žiadne prekročenie noriem nezistili.

„Nechali sme vykonať dva testy vozidla Opel Zafira, ktorý bol uvedený do prevádzky tento rok v auguste. Prvý z nich bol klasický test vozidla pre zistenie emisií. Pri druhom sme simulovali bežnú prevádzku a nechali sme pripojiť druhý jazdiaci pás, aby sa točili aj zadné kolesá autá. Emisie pri druhom teste vzrástli o 400 percent,“ povedal predseda DUH Jürgen Resch. Vo chvíli, keď sa kolesá točila rýchlosťou zodpovedajúcou 150 kilometrom za hodinu, potom podľa DUH dosiahli emisie úrovní, ktoré bežnými prístrojmi nebolo možné zmerať; neskôr sa ukázalo, že išlo o 17-násobok normy.

„Neexistuje žiadne fyzikálne vysvetlenie, prečo by sa mali emisie zvyšovať len preto, že sa točia štyri kolesá namiesto dvoch. Zvlášť, keď zadné kolesá motorom poháňané nie sú,“ povedal Resch. Podľa švajčiarskych expertov to dá vysvetliť vypnutím systému AdBlue, ktorý do splodín vstrekuje močovinu, aby oxidy dusíka neutralizoval. DUH preto nemecký úrad pre dohľad nad automobilovým trhom (KBA) vyzval, aby záležitosť preveril.

Nezrovnalosti s testami emisií objavili v septembri americké úrady u niektorých naftových áut koncernu Volkswagen. Koncern následne priznal, že zhruba do 11 miliónov áut po celom svete inštaloval softvér, ktorý umožňuje manipulovať s výsledkami merania emisií.

Opel však zdôraznil, že jeho softvérové ​​vybavenie neobsahuje nič, čo by umožnilo zisťovať, či je vozidlo testované na emisie, a podľa toho zapájať systém kontroly emisií. Firma uviedla, že aktivisti z DUH jej odmietli poskytnúť výsledky testovania v Berne, aby ich mohla preštudovať. Inžinieri spoločnosti však uskutočnili vlastné testy s rovnakým vozidlom tak, ako ho údajne testovali experti v Berne, teda v režime otáčania dvoch aj štyroch kolies.

„Zistené hodnoty sa pohybovali v rámci zákonných predpisov pre oba druhy merania“, uviedol Opel podľa agentúry DPA. „Nič iné nie je možné, pretože otáčanie zadných kolies Zafiry nemá na systém úpravy výfukových plynov žiadny vplyv,“ dodala firma.

Resch už na začiatku októbra v rozhovore s ČTK vyjadril presvedčenie, že Volkswagen nie je jediným koncernom, ktorý s emisiami manipuloval. Teraz uviedol, že DUH vybrala na testy vozidlo Opel Zafira, pretože mala indície od zdrojov v automobilovom priemysle, že autá koncernu Opel produkujú v bežnej prevádzke niekoľkonásobne väčšie emisie oxidov dusíka, než koľko povoľujú európske normy. Združenie chce v najbližších mesiacoch testovať ešte ďalšie vozidlá, u ktorých má podozrenie na manipuláciu s údajmi o emisiách.

debata chyba
Viac na túto tému: #Opel #emisie