Železničná spoločnosť Slovensko odmieta obvinenia RegioJetu

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) odmieta obvinenia súkromného dopravcu RegioJet.

28.10.2015 13:57
debata (5)

„InterCity vlaky ZSSK nie sú krížovo financované z dotácií štátu. Majú samostatné hospodárenie oddelené od vlakov, ktoré si zmluvne objednáva štát. Hospodárenie je overované audítorom,“ informovala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Štátny vlakový osobný dopravca v reakcii na útok RegioJetu zároveň uviedol, že ho svojou politikou nevytláča z trhu a deje sa presný opak. ZSSK vyhlásila, že nerozpútala a nevedie cenovú vojnu v IC vlakoch na trase Bratislava – Žilina – Košice.

„Spoločnosť RegioJet cielene, ako veľakrát v minulosti, klame a útočí na Železničnú spoločnosť Slovensko. Podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov ZSSK. Najnovšie pridala hrubé osočovanie o porušovaní zákonov, ktoré ZSSK zvažuje riešiť právnou cestou,“ uviedla Morháčová. ZSSK tvrdí, že dôsledne rešpektuje zákony tejto krajiny.

RegioJet v utorok znovu pohrozil odchodom svojich IC vlakov jazdiacich medzi Bratislavou a Košicami. Spoločnosť to zdôvodnila pokračujúcou nečinnosťou ministerstva dopravy pri riešení dlhodobého poškodzovania RegioJetu podnákladovými cenami v stratových IC vlakoch ZSSK. Majiteľ RegioJetu Radim Jančura vyzval ministra dopravy Jána Počiatka, aby počas niekoľkých dní vyriešil prevádzku štátnych IC vlakov, inak prepravca odíde z vnútroštátnej linky Bratislava – Košice v polovici decembra. RegioJet vyhlásil, že stratové IC vlaky ZSSK sú krížovo financované z dotovaných liniek, čo je protizákonné. Jančura informoval, že ZSSK dotácie používa na to, aby umelo znižovala ceny cestovného v IC vlakoch a vytlačila RegioJet z trhu.

„RegioJet demagogicky a nepravdivo uvádza rôzne teórie o podnákladových cenách v IC vlakoch ZSSK. Pritom sám pán Jančura niekoľkokrát v médiách počas tohto roka uviedol, že bude generovať miliónové straty za svoje komerčné vlaky,“ dodala Morháčová. Ak majiteľ RegioJetu zistil, že stratu, ktorú vyrába svojimi IC vlakmi, respektíve zlou podnikateľskou stratégiou, neunesie a zastaví komerčné žlté vlaky, je to podľa ZSSK jeho podnikateľské rozhodnutie a bude to rešpektovať. „ZSSK má dostatok kapacít zvládnuť dopyt cestujúcich na linke Bratislava – Žilina – Košice,“ uzavrela Morháčová.

Súkromný prepravca označil argumenty štátneho dopravcu za nezmysel. ZSSK by mala transparentne zverejniť, z čoho financuje stratovú prevádzku IC vlakov a aký majú podiel na nákladoch spojených s činnosťami, ktoré spoločne využívajú IC a dotované vlaky. „Jediná možnosť je krížové financovanie, keď štát nakoniec dotáciami pokryje i veľkú časť nákladov na prevádzku vlakov IC ZSSK, a to je v rozpore s európskou a slovenskou legislatívou,“ zareagoval v stredu hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

ZSSK je podľa RegioJetu takmer absolútne financovaná z dotácií a nemá žiadne ďalšie príjmy, ktoré by generovali zisk a umožnili financovať jej stratové IC vlaky. Tieto vlaky boli stratové ešte pred príchodom RegioJetu na trasu Bratislava – Košice. „Napriek tomu v nich ZSSK výrazne znížila cestovné, čo znamená ďalší pokles tržieb a časť cestujúcich vykanibalizovali vlaky zadarmo,“ uviedol Ondrůj. Ekonomika IC vlakov ZSSK sa podľa RegioJetu zákonite zhoršila a časť musela byť na jar zrušená. Cenovú vojnu podľa súkromného dopravcu odštartovala ZSSK, keď po oznámení cien RegioJetu znížila už vtedy podnákladové ceny v IC vlakoch a časti cestujúcich dokonca ponúkla cestovanie zdarma. „To je jednoznačné porušenie súťažného práva monopolistom s cieľom poškodiť RegioJet,“ dodal Ondrůj.

RegioJet podal na Protimonopolnom úrade SR (PMÚ) podnet voči ZSSK. „Vo veci tohto podnetu prebieha prešetrovanie, správne konanie nebolo začaté. Preto úrad neuvádza v tejto fáze ďalšie podrobnosti a informácie k predmetnému prešetrovaniu,“ uviedol v stredu PMÚ.

ZSSK od 15. apríla tohto roka znížila počet IC vlakov z Bratislavy do Košíc z troch na dva páry v pracovných dňoch a zredukovala počet IC vlakov cez víkend. Počet spojov týchto vlakov tak znížila zo 41 na 25 týždenne. Štátny dopravca to zdôvodnil tým, že odmieta nezmyselnú cenovú vojnu, ktorú na uvedenej trase podľa neho rozpútal RegioJet. Strata z prevádzky štátnych IC vlakov v roku 2012 predstavovala 3 mil. eur, v roku 2013 sa znížila na 1,7 mil. eur a vlani na 1,3 mil. eur. V tomto roku by po zohľadnení redukcie mala strata klesnúť predbežne na 1,2 mil. eur.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť #železnice #RegioJet