Slovenský Touareg je podozrivý, tvrdia Američania

Emisný škandál nemeckého koncernu Volkswagen sa po novom má týkať aj áut vyrábaných na Slovensku. Tvrdí to americký úrad pre ochranu životného prostredia (EPA), ktorý koncern obvinil z toho, že softvér slúžiaci na obchádzanie emisných limitov automobilka inštalovala aj do iných motorov ako naftových štvorvalcov s označením EA 189 plniacich normu Euro 5.

04.11.2015 12:00
VW Touareg, auto, automechanik, automobila Foto: ,
Podľa americkej agentúry by do emisného škandálu mal byť zatiahnutý aj VW Touareg (na snímke) a tiež aj Porsche Cayenne modelového roku 2015 a 2016.
debata (50)

EPA tvrdí, že sporný softvér bol aj v trojlitrových naftových šesťvalcoch pre luxusnejšie vozidlá. V reálnej prevádzke má pohonná jednotka prekračovať povolené emisné limity deväťkrát. Medzi dotknutými má byť aj VW Touareg modelového roku 2014, ktorý sa vyrábal len v bratislavskom závode.

Volkswagen tieto obvinenia poprel. Priznal sporný softvér len v značkách VW, Škoda, Audi a Seat. Podľa americkej agentúry by však do emisného škandálu mal byť zatiahnutý aj VW Touareg a tiež Porsche Cayenne modelového roku 2015 a 2016. Daný typ sa má v Bratislave začať kompletne vyrábať až od roku 2017.

Spolu s nimi EPA označila za vozidlá s nežiaducim softvérom aj Audi A6, A7, A8 a Q5. EPA tvrdí, že problém sa má dodatočne týkať približne 10 000 vozidiel predaných v USA, čo predstavuje zanedbateľné množstvo oproti pôvodne ohláseným 11 miliónom vozidiel po celom svete. Ak by sa skutočne potvrdilo, že softvér je aj v spomínanej pohonnej jednotke, v Európe by mohlo byť postihnutých niekoľkonásobne viac vozidiel.

Koncern nové obvinenia z americkej strany odmieta. „Volkswagen AG zdôrazňuje, že pri naftových agregátoch V6 3.0 TDI nie je inštalovaný nijaký softvér, ktorý by nepovoleným spôsobom ovplyvňoval hodnoty výfukových plynov. Volkswagen bude s EPA spolupracovať v plnom rozsahu, aby sa skutkový stav bezvýhradne objasnil,“ uvádza VW vo svojom stanovisku.

Bratislavský VW sa k celej kauze nevyjadruje. Koncern musí pre kauzu šetriť. Objavili sa obavy, že aj zamestnanci bratislavského závodu prídu o časť svojich platov alebo odmien. Zoroslav Smolinský, predseda OZ KOVO Volkswagen, pre Pravdu povedal, že odborári nebudú súhlasiť s poklesom platov ani odmien. Stále však prebiehajú rokovania o kolektívnej zmluve.

Celá kauza začína naberať politický podtón, keďže EPA zatiaľ neobvinila žiadnu inú automobilku ako VW. Nemecký autoklub ADAC pritom v nezávislých testoch potvrdil, že v reálnej premávke má vyššie emisie oveľa viac značiek ako len VW.

Na mieste je otázka, či prísne normy Európskej únie majú zmysel, keď ich automobilky nedokážu plniť a laboratórne testy majú s reálnou prevádzkou len veľmi málo spoločné. Únia už pripravila nový spôsob testovania, ktorý má viac brať do úvahy reálne podmienky prevádzky auta.

Emisná kauza, ktorá sa prejavila práve USA, už stála miesto šéfa koncernu Martina Winterkorna, ktorý pod tlakom odstúpil a nahradil ho Matthias Müller. Koncernu len v USA hrozia pokuty vo výške 18 miliárd dolárov. Po prevalení škandálu sa hodnota akcií prepadla takmer o 40 percent. Jednotlivé krajiny Európy vedú proti VW vyšetrovanie. Nemecká automobilka zakázala predaj dotknutých naftových štvorvalcov spadajúcich pod emisnú normu Euro 5.

VW bude musieť len v Nemecku do servisov zvolať 2,4 milióna vozidiel. Spolkový úrad pre motorovú dopravu, ktorý vydal typové schválenie pre vozidlá zasiahnuté škandálom, oznámil, že v Nemecku bude účasť na zvolávacej akcii povinná. Stále však nie sú jasné sankcie za prípadné ignorovanie akcie zo strany vodičov. Slovenské ministerstvo dopravy čaká na koordinovaný postup v rámci celej únie.

Volkswagen objavil ďalšie motory s nezrovnalosťami v emisiách

Nové prípady problémov s emisiami sa dotýkajú ďalších 800 tis. áut. Spoločnosť taktiež uviedla, že s novými odhaleniami sa spája ekonomické riziko, ktoré je vyčíslené na dve miliardy eur.

Spoločnosť Volkswagen našla nezrovnalosti v údajoch o emisiách oxidu uhličitého, ktoré sa týkajú ďalších 800 tis. áut. Ide o ďalší náznak problémov, ktorým automobilka po odhalení emisného škandálu čelí. Spoločnosť uviedla, že s novými odhaleniami sa spája ekonomické riziko, ktoré je vyčíslené na dve miliardy eur. Tieto problémy s emisiami by sa mali týkať väčšinou menších naftových motorov a jedného benzínového.

Aktuálny prípad nemá súvislosť s pondelkovými tvrdeniami amerických regulačných úradov, podľa ktorých sa podvody pri emisných testoch týkajú aj naftových motorov s väčším objemom. Tieto motory sa prevažne používajú vo vozidlách Audi a Porsche. Automobilka informovala, že okamžite začne rokovať s kompetentnými o tom, čo urobiť s novými zisteniami.

(SITA)

© Autorské práva vyhradené

50 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen Touareg #emisný škandál