Klamali aj benzínové VW

Emisný škandál nemeckého koncernu Volkswagen zasahuje ďalšie motory. Kauza tým vrhá spoločnosť do ešte hlbšej krízy. Po vysokých emisiách oxidu dusíka v prípade naftových vozidiel sa do pozornosti tentoraz dostávajú aj prekročené limity emisií oxidu uhličitého.

05.11.2015 12:00
porsche, auto Foto:
Divízia Porsche rozhodla pre emisné podozrenia o pozastavení predaja vozidiel Porsche Cayenne v USA. Karoséria a súčiastky pre vozidlo sa vyrábajú v Bratislave. Ilustračné foto.
debata (13)

Postihnuté sú na základe toho aj benzínové autá a koncern čelí ďalším hospodárskym rizikám vyčísleným na dve miliardy eur. Po zverejnení správy cena akcií klesla o vyše osem percent. Problém s oxidom uhličitým sa týka približne 800-tisíc áut. Priznal to samotný VW v rámci svojho interného vyšetrovania.

Zatiaľ nie je jasné, presne ktorých motorov a značiek sa problémy so skleníkovým plynom týkajú. Skreslené údaje o spotrebe pohonných hmôt a o emisiách oxidu uhličitého vykazuje 98 tis. vozidiel automobilky Volkswagen s benzínovým motorom. V stredu to v dolnej komore nemeckého parlamentu uviedol nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt. „Dnes nám oznámili, že medzi dotknutými vozidlami je 98 tis. áut s benzínovým motorom", povedal minister.

V prípade 11 miliónov naftových áut išlo o značky VW, Škoda, Audi a Seat. Kým produkcia oxidov dusíka je doménou najmä naftových motorov, skleníkový plyn oxid uhličitý vychádza z výfukov z oboch typov pohonných jednotiek. VW nepriamo priznal, že kauza sa netýka len naftových, ale aj benzínových áut. „Dotknuté sú prevažne vozidlá s naftovými motormi,“ uviedol VW vo svojom vyhlásení.

Koncernu len v USA hrozia za podvod s emisiami pokuty vo výške 18 miliárd dolárov a vodiči po celom svete si už nárokujú odškodnenia. Po prevalení celého škandálu sa hodnota akcií prepadla takmer o 40 percent. V stredu sa burzy po prvotnom šoku napokon spamätali a akcie stúpli.

Automobilka napriek stratám tvrdí, že je ochotná povedať všetko. „Od začiatku som sa zasadzoval za to, že udalosti nekompromisne a úplne objasníme. Pri tom sa nezastavíme pred ničím a nikým. Je to bolestivý proces, ale je pre nás jedinou alternatívou. Pre nás platí jedine pravda,“ povedal šéf VW Matthias Müller, ktorý nahradil Martina Winterkorna.

Volkswagen drží nad vodou skutočnosť, že predaj vozidiel zatiaľ neklesá. V opačnom prípade by akcie išli dole ešte viac. Automobilka však pre emisný škandál už oznámila ročné škrtanie investícií v objeme jednej miliardy eur.

Objavili sa obavy, že aj zamestnanci bratislavského závodu prídu o časť svojich platov alebo odmien. Šéf odborov v bratislavskom Volkswagene Zoroslav Smolinský povedal, že odborári nebudú súhlasiť s poklesom platov ani odmien. Rokovania o kolektívnej zmluve aktuálne prebiehajú.

Dosah na slovenskú fabriku môže mať aj ďalší vývoj v USA. Americký úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) koncern obvinil z toho, že softvér slúžiaci na obchádzanie emisných limitov automobilka inštalovala aj do iných motorov ako naftových štvorvalcov s označením EA 189 plniacich normu Euro 5. EPA tvrdí, že sporný softvér bol aj v trojlitrových naftových šesťvalcoch pre luxusnejšie vozidlá.

Medzi dotknutými má byť aj VW Touareg modelového roku 2014, ktorý sa vyrábal len v bratislavskom závode. Rovnako tak EPA ukázala aj na Porsche Cayenne, ktorého karoséria a súčiastky sa vyrábajú tiež v Bratislave. Koncern VW však obvinenia EPA v tomto prípade odmietol. Divízia Porsche však napriek tomu v stredu rozhodla o pozastavení predaja vozidiel Porsche Cayenne v USA.

V prípade problémov s benzínovými autami nie sú zatiaľ jasné značky ani typy motorov. Rovnako ani to, či za nezrovnalosti môže softvér, ktorý škandál spôsobil. Podľa agentúry DPA sú zatiaľ potvrdené len problémvé naftové pohonné jednotky s objemami 1,4, 1,6 a 2,0 litra.

VW sa zmieta v emisnom škandále už od septembra, keď americký úrad pre ochranu životného prostredia automobilku obvinil, že vo svojich naftových motoroch používa softvér slúžiaci na manipuláciu s emisnými testami. Program sa aktivoval len v čase testovania vozidla na emisie, keď uviedol motor do špeciálneho šetriaceho režimu.

V reálnej premávke do činnosti pohonnej jednotky nezasahuje, no v porovnaní s testami prekračujú emisné normy až štyridsaťnásobne. VW prešľap priznal. Odvtedy prebieha vyšetrovanie a hľadá sa aj riešenie. Je možné, že sa bude meniť softvér v autách, ale pri vozidlách s menším motorom vodiči možno dostanú nárok na bonus pri kúpe nového auta.

Celosvetovo sa škandál týka približne 11 miliónov vozidiel s naftovým štvorvalcom EA 189. Na Slovensku sa nachádza približne 46-tisíc vozidiel. V škandále sú zapojené značky VW, Škoda, Seat alebo Audi. Často ide o najobľúbenejšie automobily Slovákov, medzi ktorými nechýba Škoda Fabia, Škoda Octavia, VW Passat alebo VW Golf. Tento týždeň sa navyše objavila informácia, že problémy s emisiami má aj šesťvalcový naftový motor VW. Túto správu však samotný koncern poprel.

Práve na trhoch v USA čelí VW najviac obvineniam. Vedci z Massachusettského technologického inštitútu dokonca vypočítali, že hypoteticky mohli podvody s emisiami stáť v USA život najmenej 60 Američanov.

Vedci vychádzali z toho, že skutočné emisie niekoľkonásobne prevyšovali povolené limity a celkovo sa to týka 482-tisíc dieselových vozidiel. Zdravotné problémy pre vdychovanie nadmerných emisií sa vraj mohli dotknúť až 210-tisíc Američanov a celkové náklady na zdravotnú starostlivosť podľa inštitútu mohli dosiahnuť až 450 miliónov dolárov.

VW však nie je jedinou automobilkou, ktorá má problémy v reálnej premávke plniť prísne emisné normy. Nemecký autoklub ADAC vo svojich testoch zistil, že problémy majú aj ostatní výrobcovia. Môže za to aj európsky testovací cyklus, ktorý nezohľadňuje podmienky v reálnej premávke. Únia už pripravila nový spôsob testovania.

Špekuluje sa však, že ak majú automobilky prísne limity dodržiavať, cena auta sa môže podstatne zvýšiť. Škandál VW môže spôsobiť, že menšie autá na naftu z trhu zmiznú, keďže dosiahnuť nízke emisné limity pri výrobe motorov by bolo príliš nákladné.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisný škandál