Digitalizácia služieb napreduje pomaly

Elektronizácia služieb sa na Slovensku vyvíja opatrným tempom. Hoci niektoré veci dokážu občania vybaviť už aj online, vo väčšine prípadov sa stále nevyhnú státiu v dlhých radoch na úradoch. V porovnaní s mnohými inými krajinami, v ktorých stačí na prihlásenie do online systému často len občiansky preukaz, sa máme stále v čom zlepšovať.

16.11.2015 12:00
digitalizácia, počítač, Foto: ,
Na portáli slovensko.sk je aktuálne dostupných vyše 800 elektronických služieb v 12 dokončených projektoch.
debata (2)

Na mnohé verejné úkony sú stále potrebné papierové potvrdenia. Či už ide napríklad o stavebné povolenie, či o žiadanie rôznych dotácií.

Dôkazom toho je aj nedávno spustená stránka ministerstva dopravy zatepluj.sk, kde môžu domácnosti od budúceho roka požiadať o príspevok na zateplenie rodinného domu. Záujemcovia sa môžu o dotáciu uchádzať prostredníctvom elektronického formulára, z ktorého sa automaticky vygeneruje papierová podoba žiadosti. Tú musia žiadatelia spolu s ostatnými prílohami zaslať na ministerstvo. Celkový počet dokladov, ktoré musia domácnosti k žiadosti pripojiť, je až 19. Občania musia byť pri získavaní podpory trpezliví aj preto, že peniaze na komplexnú obnovu domu sa budú vyplácať zo štátnej kasy. Vláda pritom plánuje na zatepľovanie celkovo vyčleniť až 40 miliónov eur.

Dlhoročné meškanie

Prehnanú byrokraciu v mnohých oblastiach fungovania štátu sľúbil obmedziť Operačný program Informatizácia spoločnosti (OPIS), ktorý mal ambíciu uľahčiť občanom komunikáciu s úradmi. Ľudia by tak nemuseli prácne vyhľadávať riešenie svojich životných situácií na stránkach jednotlivých ministerstiev a inštitúcií. Nádejou sú služby ponúkané pod spoločnou hlavičkou na portáli slovensko.sk. Niektoré aktivity sa podarili a na iné občania stále roky čakajú. OPIS pre vysoký rozpočet a neprehľadnú štruktúru nedávno čelil ostrej kritike zo strany hlavy štátu. Informatizácia služieb verejnej správy stála doteraz až 900 miliónov eur.

„Namiesto skutočne proaktívnych služieb verejnej správy, ktoré by viedli k zjednodušeniu života našich ľudí, podnikateľov, naďalej aj naši občania, aj podnikatelia robia len poštárov medzi úradníkmi,“ konštatoval prezident Andrej Kiska. Ako vzorovú krajinu pritom uviedol Estónsko, kde až 98 percent daňových priznaní pri dani z príjmu odvádzajú tamojší obyvatelia elektronicky. Na porovnanie, elektronické daňové priznania sú využívané aj na Slovensku, aj keď podiel zďaleka nedosahuje úroveň v Estónsku. Systém u daniarov je prehľadný skôr pre tých, čo s ním pracujú častejšie.

Aktuálne je na portáli slovensko.sk dostupných vyše 800 elektronických služieb v 12 dokončených projektoch. Občania môžu cez internet požiadať napríklad o štátne sociálne dávky, náhradné výživné či o pomoc v hmotnej núdzi. Elektronická matrika umožňuje občanom získať rôzne potvrdenia a výpisy z matričných kníh, ako je duplikát rodného, sobášneho alebo úmrtného listu. Centrálna ohlasovňa zase pomáha ľuďom pri presťahovaní sa, keď už nemusia chodiť osobne na úrad. Takýmto spôsobom môžu ľudia nahlásiť zmenu trvalého alebo prechodného pobytu. Informatizácia neobišla ani podnikateľov, ktorí môžu elektronicky vybaviť dokumenty týkajúce sa medzinárodného obchodu pri exporte a dovoze tovaru.

Systém treba zjednodušiť

K dispozícii sú aj elektronické služby národnej evidencie vozidiel. „Tento spôsob využívajú občania, ktorí potrebujú napríklad prihlásiť auto. Môžu si na to dohodnúť termín na dopravnom inšpektoráte a vyhnúť sa tak čakaniu v radoch,“ uvádza ministerstvo financií. Vodič, ktorý chce takýmto spôsobom prihlásiť svoje auto, si musí na portáli slovensko.sk v kolónke životné situácie vyhľadať evidenciu motorových vozidiel. Pri možnosti prihlásenia nového vozidla sa mu zobrazia všetky potrebné dokumenty, ktoré musí pri registrácii predložiť. Cez internet si dokáže vybrať konkrétny dátum, kedy môže auto registrovať osobne na dopravnom inšpektoráte.

K elektronickej podobe služieb verejnej správy sú však stále skeptickí menej technicky zdatní používatelia. Nevyhnutným predpokladom na internetovú komunikáciu s úradmi je totiž občiansky preukaz s čipom, takzvaná elektronická identifikačná karta (eID). S ich vydávaním začali úrady len v decembri 2013, a preto ich väčšina Slovákov ešte nemá. Podľa informácií ministerstva financií ich počet však pribúda a takýto preukaz má dnes viac ako milión Slovákov. O vydanie eID však môžu požiadať aj záujemcovia s platným občianskym preukazom. Za tento druh dokladu zaplatia 4,50 eura.

Okrem eID karty potrebujú používatelia aj špeciálnu aplikáciu a čítačku kontaktných čipov. K preukazu si môžu občania na policajnom oddelení dokladov zadarmo aktivovať aj zaručený elektronický podpis, s ktorého použitím pri elektronických službách môžu ušetriť až 50 percent správnych poplatkov až do výšky 70 eur.

Penzisti sa môžu obrátiť na tradičnejšiu formu digitalizácie. „Predovšetkým pre starších občanov je dostupných 600 integrovaných obslužných miest na pracoviskách Slovenskej pošty, pričom ide o asistovanú službu, kde si vedia vybaviť na jednom mieste výpis z registra trestov, výpis z obchodného registra, prípadne list vlastníctva. Pre asistovanú službu sú tiež dostupné klientske centrá Ministerstva vnútra SR, kde sa dajú vybaviť agendy živnostenského podnikania, matričnej agendy, registra obyvateľov, štátneho občianstva, stavebného konania a mnohé iné,“ uzatvára ministerstvo financií.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #digitalizácia #elektronizácia služieb