Autobusy prišli za rok o 7,5 milióna cestujúcich

Cestovanie do práce či do školy autobusom stráca u Slovákov na popularite. Ľudia aktuálne viac preferujú autá alebo bezplatnú vlakovú dopravu.

03.12.2015 14:00
autobus, Slovak Lines, Mlynské Nivy, stanica Foto: ,
Za posledný rok autobusári prepravili takmer o jeden milión cestujúcich menej na diaľkových trasách a o 6,5 milióna ľudí menej v rámci prímestskej autobusovej dopravy.
debata (5)

Tá bola na Slovensku zavedená pre študentov a dôchodcov pred vyše rokom. Zväz autobusovej dopravy (ZAD) najnovšie vyčíslil, že za posledný rok autobusári prepravili takmer o jeden milión cestujúcich menej na diaľkových trasách a o 6,5 milióna ľudí menej v rámci prímestskej autobusovej dopravy. Diaľkové spoje tak medziročne stratili zhruba 13 percent cestujúcich, v prímestských spojoch je úbytok cestujúcich percentuálne menší, odišlo „iba“ 2,4 percenta ľudí.

Úbytok cestujúcich dokazuje, že cenová výhoda sa prejaví len na dlhších vzdialenostiach.
Marek Modranský, Zväz autobusovej dopravy

Napriek tomu autobusy prepravia v rámci verejnej dopravy až 87 percent cestujúcich. Môže za to aj dostupnosť autobusovej dopravy, keďže autobusy chodia do 2 905 obcí na Slovensku. „Úbytok cestujúcich dokazuje, že cenová výhoda sa prejaví len na dlhších vzdialenostiach,“ povedal Marek Modranský, tajomník ZAD.

Naproti tomu vlaková doprava zaznamenala medziročný nárast cestujúcich o 21 percent. Počet ľudí, ktorí vykonali registráciu na bezplatnú vlakovú dopravu v novembri 2015, dosiahol takmer milión.

„Vývoj v počte prepravených osôb a dosahy zavedenia vlakov zadarmo potvrdili, že autobusová doprava je pre ľudí v regiónoch nenahraditeľná, a to najmä z dôvodu jej dostupnosti,“ povedal Peter Pobeha, prezident ZAD.

Prvotné odhady autobusových dopravcov totiž počítali s úbytkom cestujúcich na úrovni až 18 percent. Podľa ZAD sa tak nestalo najmä kvôli tomu, že dopravcovia postupne rušili alebo redukovali spoje v diaľkovej doprave, ktoré prestali byť rentabilné.

Vyššie územné celky, naopak, nepristúpili k výraznej redukcii spojov, pretože mnoho ľudí využíva autobusy na denné dochádzanie do práce. „Pokles v prímestskej doprave korešponduje zhruba s tým úbytkom cestujúcich, ktorý máme medziročne kvôli istému stupňu motorizácie alebo demografii,“ dodal Pobeha. Autobusoví dopravcovia chcú do svojich liniek prilákať cestujúcich najmä v prímestskej doprave, prípadne v diaľkovej priniesť inovatívne služby.

„Spoločne so železničnou dopravou budeme rozvíjať takú ponuku spojení, aby ich cestujúca verejnosť mohla bez akýchkoľvek obmedzení v každodennom živote využívať,“ povedal Modranský.

Súkromný dopravca Arriva plánuje ponúknuť svojim zákazníkom inovatívne služby. „S nulovým lístkom sa súťažiť nedá,“ povedal na minulotýždňovom stretnutí s novinármi László Ivan, generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku.

Cestujúci v diaľkovej doprave by na posledné kilometre svojej cesty mohli využiť zdieľanie automobilov alebo bicyklov. „Chceme, aby verejnú dopravu považovalo čoraz viac ľudí za lepšiu alebo plnohodnotnú alternatívu cestovania autom,“ dodáva Ivan.

V budúcom roku ďalší výrazný pokles počtu cestujúcich autobusoví dopravcovia neočakávajú. „Tí, ktorí odísť do vlakov chceli, už odišli,“ dodáva Pobeha. V budúcnosti vidia dopravcovia priestor vo zvyšovaní počtu cestujúcich v spolupráci so samosprávami, s mestami alebo so štátom.

Vrátiť ľudí do autobusov by podľa nich mohli pomôcť reštrikcie v mestskom parkovaní, jazdné pruhy pre autobusy alebo preferencia hromadnej dopravy na križovatkách.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #autobusová doprava #bezplatné vlaky