Rýchliky dostanú IC kabát

Ľudia v budúcom roku nebudú mať k dispozícii viac vlakov ako v roku 2015. Nový grafikon železničnej dopravy začína platiť od 13. decembra.

12.12.2015 11:00
vlak, vagón, železnice, IC
Vozne zo zrušených IC vlakov sa využijú v rýchlikoch.
debata (28)

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) minuloročné výrazné zvyšovanie počtu spojov nezopakuje. Cestujúci však dostanú nový druh vlakov, pribudne aj priame spojenie Bratislavy s Banskou Bystricou a zlepší sa komfort cestovania. Zrušené IC vlaky, ktoré aktuálne majú tie najlepšie vozne, sa po 18. januári dostanú do vozového parku štátom dotovaných rýchlikov. Cestovné v novom grafikone ostáva nezmenené, zlacňovať sa budú len niektoré produkty.

„Nový cestovný poriadok síce nenavyšuje počty vlakov ako vlani, ale prináša zaujímavé novinky, ktoré zrýchlia a spresnia dopravu a vytvoria väčšie pohodlie pre cestujúcich pri prestupoch,“ povedal Jozef Schmidt, riaditeľ Úseku obchodu ZSSK. Ministerstvo dopravy si na rok 2016 objednalo celkovo 31,3 milióna vlakových kilometrov za približne 210 miliónov eur. Tretinu z toho predstavujú vlaky diaľkovej dopravy a dve tretiny regionálne vlaky. Minulý rok pribudlo do grafikonu 105 nových vlakov ako reakcia na zavedenie bezplatného cestovného pre študentov a dôchodcov.

.

Nový grafikon štátneho dopravcu od 13. decembra
priemerne denne zrealizuje 1 455 vlakov
207 diaľkových vlakov
1 247 regionálnych a prímestských vlakov
vlaky zastavujú v 690 staniciach a zastávkach
vlaky jazdia na Slovensku na linkách po 2 800 kilometroch tra­tí

.

Obyvatelia Banskej Bystrice už pri ceste do Bratislavy nebudú musieť prestupovať vo Zvolene. S hlavným mestom dostanú priame spojenie. Cez pracovný týždeň bude medzi Bratislavou a Banskou Bystricou jazdiť deväť párov vlakov a cez víkendy osem.

Cestovať medzi Bratislavou a Košicami južnou trasou bude možné aj naďalej. Cestujúci však budú musieť využiť prestup vo Zvolene. Z Banskej Bystrice pôjdu ako prípoje zrýchlené vlaky smerom na Žilinu.

Štátny dopravca mierne upravil časy odjazdov jednotlivých vlakov. „Umožňuje sa oveľa ľahšie nadväzovať na prímestské autobusy a v niektorých prípadoch na mestskú hromadnú dopravu. Je to aj istý vklad do budovania integrovaných dopravných systémov, ktoré sú na Slovensku zatiaľ v začiatkoch. Do roku 2016 vstupujeme s pomerne stabilizovaným objemom za celú osobnú železničnú dopravu v objeme 32,5 milióna vlakových kilometrov,“ povedal generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.

Napriek tomu cesta medzi Bratislavou a Košicami sa predĺži o 11 až 13 minút. Môžu za to výluky na trati, ktoré aktuálne spôsobujú časté meškania vlakov. ZSSK predĺžila jazdný čas rýchlikov najmä pre rozsiahle práce na koridore medzi Trenčínom a Žilinou. Po ukončení prác by trať mala byť pripravená na cestu rýchlosťou 160 km/h medzi Bratislavou a Košicami. Aktuálne je takáto rýchlosť možná z hlavného mesta po Púchov. V roku 2016 budú prebiehať rekonštrukčné práce najmä medzi Považskou Teplou a Žilinou.

Ďalšia modernizácia trate by mala pokračovať medzi Liptovským Mikulášom a Popradom. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na svojich internetových stránkach uvádzajú, že rekonštrukčné práce sa začnú v roku 2017. Aktuálne prebieha vyhotovenie štúdie realizovateľnosti.

ZSSK v minulom týždni oznámila, že zruší svoj komerčný projekt IC vlakov. Štátny dopravca tak ukončil cenovú vojnu so súkromným dopravcom RegioJet. "Nedokážeme odolávať 9-eurovým cenám, ktoré nastavila konkurencia. Nemôžeme sa správať iracionálne, nie je možné generovať stratu donekonečna,“ povedal včera Pavol Gábor, generálny riaditeľ ZSSK.

Modernizácia sa dotkne aj regionálnych vlakov. ZSSK postupne využíva 61 nových súprav. Okrem toho cestujúci budú mať k dispozícii aj 94 zmodernizovaných alebo nových vozňov.

RegioJet upozorňuje, že 80 percent cestujúcich na trase Bratislava – Košice chodí štátnymi rýchlikmi. „ZSSK zostáva na trhu v pozícii výrazného dominanta a priameho konkurenta RegioJetu, ktorý má výhodu, že ponúka výraznej časti zákazníkov cestovanie zadarmo,“ uviedol hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. RegioJet sa podľa neho aktuálne pripravuje na zvýšenie kapacít svojich spojov od januára až na 700 miest v každom vlaku tak, aby medzi Bratislavou a Košicami ponúkol viac ako dvojnásobnú kapacitu miest v porovnaní s tým, čo dohromady ponúkali obaja dopravcovia vo svojich komerčných vlakoch.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #IC vlak