V USA hrozí Volkswagenu pokuta až 90 miliárd USD, akcie klesli

Akcie nemeckej automobilky Volkswagen v utorok klesli až o šesť percent na šesťtýždňové minimum.

05.01.2016 14:17
debata (17)

Americká vláda podala v pondelok na spoločnosť civilnú žalobu, ktorá by ju teoreticky mohla vyjsť až na 90 miliárd dolárov, teda päťnásobok pôvodne odhadovanej sumy. Skutočný postih však bude podľa minulých skúseností len zlomkom tejto sumy, napísala agentúra Reuters.

Federálne ministerstvo spravodlivosti podalo na firmu žalobu so štyrmi bodmi kvôli tomu, že inštalovala do takmer 600 000 svojich naftových vozidiel zariadenie, ktoré umožňovalo skrývať pri testoch emisií vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. „Oznámenie je pripomienkou toho, že VW má stále nevyriešený problém s emisiami,“ uviedli analytici banky Goldman Sachs a zachovali voči akciám firmy odporúčanie „predávať“.

Kurz akcií firmy je teraz asi 20 percent pod úrovňou z polovice septembra, kedy škandál s emisiami vypukol. Vďaka decembrovému oživeniu je ale zhruba 30 percent nad svojim minimom z počiatku októbra.

Reuters dospel k výpočtu maximálnej sankcie tak, že najvyššiu možnú pokutu 37 500 dolárov za jeden chybný automobil vynásobil štyrmi bodmi žaloby a potom celkovým počtom vozidiel, u ktorých sa zistili manipulácie. Pôvodný odhad 18 miliárd dolárov počítal iba s jedným bodom žaloby a s menším počtom vozidiel. Volkswagen v septembri priznal, že v USA je nelegálnym zariadením vybavených 482 000 vozov s dvojlitrovými motormi, neskôr sa ukázalo, že problém sa týka ďalších 85 000 áut s trojlitrovým motormi.

Podľa analytikov ale bude skutočná pokuta oveľa nižšia. Americké úrady napríklad japonskú Toyotu zažalovali za znečistenie ovzdušia začiatkom storočia až o 58 miliárd dolárov, obe strany sa ale nakoniec dohodli na urovnaní, ktoré firmu stálo len 34 miliónov dolárov. Oveľa hlbší dopad by na Volkswagen mohlo mať obmedzenie prístupu jeho vozidiel na rozsiahly americký trh, uvádzajú analytici.

Ministerstvo zároveň nevylúčilo, že podá na Volkswagen aj žalobu na trestnom súde za klamanie spotrebiteľov a regulačných úradov. Trestná žaloba si ale vyžaduje vyššie dôkazné bremeno než civilné spory, pretože na civilnom súde vláda nemusí dokazovať, že Volkswagen klamal zámerne. Podľa analytikov automobilka proti civilnej žalobe nemá veľa šancí.

Volkswagen už v septembri priznal, že softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií inštaloval do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete. Škandál sa týka aj 1,2 milióna vozidiel českej divízie Škoda Auto.

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisie