Volkswagen začne zvolávať autá do servisov od marca

Slovenskí majitelia naftových VW dotknutých emisným škandálom sa môžu pripraviť na návštevu servisov. Výrobcovia by prvé automobily mali začať prijímať v marci tohto roku.

11.01.2016 07:30
debata (12)

Značky patriace do koncernu VW týmto spôsobom musia odstrániť sporný softvér slúžiaci na plnenie emisných testov. Stále však nie je isté, či zvolávacia akcia bude povinná. Na Slovensku sa kauza týka 46-tisíc áut značiek VW, Škoda, Audi a Seat.

Pôvodne sa očakávalo, že technické riešenia budú zahŕňať komplikované technické zásahy do pohonných jednotiek, ktoré mali obsahovať napríklad výmenu vstrekovačov. Koncern nakoniec predstavil lacné riešenie, ktoré pozostáva buď len z úpravy softvéru, alebo aj z obmedzenia prívodu vzduchu do motora a tým zníženiu emisií dusíka. Slovenské ministerstvo dopravy zaujíma ku kauze rezervované stanovisko a realizáciu zvolávacích akcií necháva na samotných automobilkách.

Ako prvé pôjdu do servisov vozidlá s najviac postihnutým naftovým štvorvalcom s objemom 2,0 litra, ktorý prekračoval emisné limity až štyridsaťnásobne. Týmto automobilom bude automobilka od marca tohto roka upravovať softvér. Následne v júni začne VW povolávať autá s 1,2-litrovým naftovým motorom, ktoré si však vyžiadajú aj ďalšie zásahy, nielen úpravu softvéru. V rovnakom termíne do servisov zamieria aj dvojlitrové motory, ktoré však plnia normu Euro 4. Ako posledné budú v októbri na opravu zvolané 1,6-litrové naftové motory, ktoré si vyžiadajú len úpravu softvéru.

Problém s emisiami postihol aj naftové šesťvalce s objemom 3,0 litra, ktoré sa montujú do väčších a luxusnejších vozidiel. Danú pohonnú jednotku používa aj na Slovensku vyrábaný VW Touareg. VW navyše priznal aj problémy s emisiami CO2. Zatiaľ sa nerozhodlo, ako a kedy budú riešené tieto problémy.

Emisný škandál automobilky Volkswagen z jesene 2015 prežil prelom rokov a začína napriek hľadaniu riešenia opäť eskalovať. Koncern čelí oveľa vyššej pokute, ako sa pôvodne predpokladalo. Ak by sa naplnili všetky negatívne scenáre, automobilka by utrpela vážne hospodárske straty. Okrem finančných postihov nemeckú spoločnosť stále ťaží strata dobrého mena, možné zákazy predajov jej naftových automobilov a zvolávacie akcie.

Američania hrozia pokutou až 90 miliárd

Americká vláda minulý týždeň podala na nemeckú automobilku civilnú žalobu, kvôli softvéru inštalovanému do niektorých naftových motorov s označením EA 189 plniacich emisnú normu Euro 5. Softvér slúžil na plnenie emisných testov, počas ktorých uviedol motor do šetriaceho režimu. Američania obviňujú VW z porušenia zákona o ochrane čistoty ovzdušia v štyroch rôznych bodoch. Podľa teoretických prepočtov nemeckému koncernu hrozí pokuta až do výšky 90 miliárd dolárov. Pri prepuknutí škandálu sa počítalo s pokutou 18 miliárd dolárov.

„Je to len právny rámec pokuty. Zákon to, samozrejme, umožňuje. Keď sa aj pozrieme na to, aké pokuty padli v Amerike pre firmy za rôzne iné veci, tak išlo o výrazne menšie sumy,“ hovorí Martin Jesný, analytik Slovenského automobilového inštitútu.

Americké ministerstvo spravodlivosti chce vo svojej žalobe za každé predané auto výrobcovi uložiť pokutu vo výške od 32¤500 do 37¤500 dolárov. Žaloba smeruje proti takmer 600-tisíc vozidlám predaných na území USA od roku 2009. Podanie žaloby sa prejavilo aj nad postupne stúpajúcou cenou akcií koncernu, ktoré po septembrovom prevalení škandálu klesli o takmer 40 percent. Po niekoľkomesačnom zotavovaní priniesla žaloba opätovný prepad o 15,28 percenta a včera poobede sa ich cena pohybovala na úrovni 122 eur za jednu akciu.

Žaloba prichádza pre Volkswagen v nevhodnom čase. Samotný emisný škandál, ktorý prepukol v septembri minulého roka a celosvetovo sa týka približne 11 miliónov automobilov, značne naštrbil dôveru zákazníkov po celom svete. Budúci týždeň v Detroite otvára svoje brány najväčší autosalón v Severnej Amerike, kde sa nachádza druhý najväčší trh s osobnými automobilmi na svete. Na prvej priečke je čínsky trh.

Naftové autá asi neskončia

Okrem finančných postihov hrozia VW aj iné sankcie. Niekoľko krajín po celom svete začalo viesť proti koncernu vyšetrovanie. Samotný koncern zakázal predaj vozidiel s motorom EA 189. Ide však len o malý počet automobilov, keďže v súčasnosti používa Volkswagen už novú generáciu dieselových motorov. V USA automobilke hrozí zákaz predaja jej naftových automobilov, čo by prinieslo ďalšie hospodárske škody. „Môže sa stať, že dôjde k pozastaveniu predaja na základe istého technického opatrenia, ktoré môžu úrady vydať. Automobilka by tak nemohla predávať autá s istým typom motorov, kým by tieto pravidlá nesplnila,“ dodáva Jesný.

Vozidlá so sporným softvérom sú aj v Európe. Česká automobilka takto vybavila 1,2 milióna vozidiel. V Európe sa hovorí aj o zvolávacích akciách, v ktorých výrobca odstráni ilegálne zariadenie. Nemecký spolkový úrad pre motorovú dopravu rozhodol, že zvolávacie akcie budú v krajine povinné. V hre sú aj finančné odškodnenia napríklad v podobe zľavy na nákup nového auta.

Emisná kauza rozprúdila dohady o konci naftových motorov, ktoré stále ťažšie zvládajú plniť emisné normy stanovené Európskou úniou. V Európe však ide o mimoriadne obľúbené pohonné jednotky, ktorých predaj ešte pred niekoľkými rokmi podporovali vlády jednotlivých krajín. „Naftové motory je možné spojiť s hybridmi. Aktuálne začínajú prichádzať hybridné automobily s naftovými motormi. Naftový motor môže v spolupráci s elektromotorom pracovať efektívne v stabilne nízkych otáčkach s nízkou spotrebou. Pre tento účel je naftový motor ako stvorený,“ dodáva Jesný.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisie