O rýchliky z Bratislavy do B. Bystrice je osem záujemcov

Do užšej súťaže ministerstva dopravy na prevádzku dotovaných rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa podľa neoficiálnych informácií prihlásilo osem záujemcov.

15.01.2016 15:00
debata (3)

Podanie žiadosti o účasť v tendri, vrátane potrebných dokladov pre splnenie podmienok, zatiaľ potvrdili štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK), súkromní dopravcovia RegioJet, a.s. a Arriva, ale aj štátne České dráhy, a.s. (ČD). Ministerstvo dopravy bude v tejto fáze súťaže vyhodnocovať, či záujemcovia spĺňajú podmienky účasti. Termín na podanie žiadosti o účasť v súťaži uplynul v piatok.

Vybraný dopravca by mal počas desiatich rokov na trase Bratislava – Galanta – Šaľa – Šurany – Levice – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica a späť zabezpečovať približne 1,5 milióna vlakových kilometrov ročne. Ministerstvo dopravy vyhlásilo súťaž na diaľkovú osobnú železničnú dopravu na uvedenej trati vlani v novembri bez zverejnenia predpokladanej ceny dopravných služieb. Hodnota služieb by však podľa odhadov mala byť nad 10 mil. eur. Komplexný opis zákazky, ako aj technické a kvalitatívne podmienky budú súčasťou súťažných podkladov, ktoré ministerstvo dopravy zverejní vo svojom profile na portáli Úradu pre verené obstarávanie a poskytne záujemcom, ktorí splnili podmienky účasti až po ich úplnom vyhodnotení.

„Keďže ide o prvú skutočnú súťaž na takúto službu, dnes nie je možné hovoriť o tom, aká cena vzíde zo súťaže. Veríme, že práve transparentná súťaž vygeneruje najlepšie podmienky pre štát aj cestujúcu verejnosť,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Samozrejme, budeme postupovať v zmysle zákona o verejnom obstarávaní a so zachovaním maximálnej transparentnosti,“ dodal. Ministerstvo zatiaľ nevie, ako dlho bude trvať vyhodnotenie a prípadné vysvetľovanie žiadostí o účasť.

Rýchliky na trati Bratislava – Banská Bystrica v súčasnosti prevádzkuje štátny prepravca. Priame rýchlikové spojenie oboch miest každé dve hodiny s kratším trvaním cesty je jednou z hlavných noviniek nového grafikonu vlakovej dopravy 2015/2016, platného od 13. decembra. V pracovných dňoch na 230-kilometrovej trati premáva deväť párov rýchlikov, cez víkendy osem a v nedeľu navyše dva posilové spoje.

„Železničná spoločnosť Slovensko sa prihlásila do užšej súťaže a predložila požadované doklady pre splnenie podmienok účasti v rámci kvalifikačného kola,“ potvrdila pre agentúru SITA hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. „ZSSK predloží výslednú ponuku v závislosti od toho, akú špecifikáciu predmetu zákazky, kritériá a podmienky zverejní ministerstvo dopravy až v nasledujúcej výzve na predkladanie ponúk,“ doplnila. Vedúci tlačového oddelenia Českých dráh Radek Joklík tiež potvrdil, že požiadali o účasť v súťaži.

O účasť v súťaži sa zaujíma aj RegioJet a očakáva transparentnú a férovú súťaž. „Plánujeme predložiť ponuku, ktorá prinesie výrazný rast kvality služieb pre cestujúcich, moderné vozidla a služby, úspory z hľadiska dotácií a ďalšie benefity pre cestujúcich na tejto trase. Vyhlásenie súťaže na vlaky na trase Bratislava – Banská Bystrica od začiatku podporujeme. Je to výhodné ako pre cestujúcich a daňových poplatníkov, tak pre rozvoj železnice na Slovensku,“ uviedol hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

V súťaži sa chce zúčastniť aj Arriva, keďže má záujem o vstup do železničnej dopravy. „Máme dostatok skúseností a technického a i finančného zázemia, aby sme mohli v prípade úspechu poskytovať cestujúcim na Slovensku okrem autobusovej dopravy aj bezpečnú a spoľahlivú dopravu vlakmi,“ informoval agentúru SITA generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan. Arriva je súčasťou nemeckej spoločnosti Deutsche Bahn.

Nakoľko podrobné súťažné podmienky dostanú až uchádzači, ktorí sa kvalifikujú, o cene zatiaľ nevedel odpovedať konkrétnejšie. „Vo všeobecnosti sa cena za služby verejnej dopravy odvíja od rozsahu objednaných výkonov, ako aj od požadovanej kvality služieb a vozidlového parku, ktorý sa na výkon objednanej služby použije. Tieto detaily však budú zverejnené až v ďalšej fáze verejného obstarávania,“ doplnil Ivan. Arriva má v prípade úspechu pripravených viacero alternatív pre objednávateľa aj cestujúcich.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #vlak