Kysuce čakajú na novú diaľnicu do Česka

Obyvatelia Kysúc sa majú o niekoľko rokov dočkať kvalitného cestného spojenia s Českou republikou. Slovenská vláda schválila návrh dohody s ČR o prepojení pripravovanej rýchlostnej cesty R5 s českou cestou prvej triedy I/11. Nová cesta odľahčí dopravu v obci Svrčinovec tým, že na seba prevezme tranzitnú dopravu. Okrem toho štvorprúdovka uľahčí každodenné dochádzanie za prácou tisícom obyvateľov Kysúc.

21.01.2016 12:00
mapa, diaľnica, Kysuce Foto:
Diaľnice a cesty z Kysúc na Ostravu.
debata (16)

„Nové cestné spojenie prispeje k rozvoju obchodu a ekonomických vzťahov medzi oboma štátmi, zvýši bezpečnosť v okolí existujúcej cesty I/11 a zlepší životné prostredie v intraviláne obce Svrčinovec,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Okrem tranzitnej dopravy uľahčí nová cesta život obyvateľom Kysúc a Žilinského kraja, ktorí dochádzajú za prácou do susednej krajiny. Podľa údajov zo Štatistického úradu práve z tohto kraja pracuje najviac ľudí v Českej republike. Zo štatistík vyplýva, že v roku 2014 krátkodobo (menej ako jeden rok) v Českej republike zo Žilinského kraja pracovalo priemerne 14 500 ľudí.

Napriek tomu, že kvartálny priemer za tretí štvrťrok 2015 dokazuje, že krátkodobá migrácia za prácou z daného kraja k našim susedom ustáva, stále v Česku v priemere pracovalo 12¤500 ľudí. Dané číslo nezohľadňuje priamo počet ľudí, ktorí budú danú cestu využívať.

Slovenská štvorprúdovka bude mať dĺžku 1 980 metrov a s českou cestou prvej triedy sa stretne na hraničnom priechode Mosty u Jablunkova/Svrči­novec. „Predpokladané celkové náklady na stavbu sú vo výške 56 867 610 eur,“ hovorí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Odhadované náklady sa ešte počas prípravy realizácie môžu zmeniť. Zároveň existuje predpoklad, že odhadovanú cenu zníži súťaž na zhotoviteľa.

Zatiaľ nie je isté, z akého zdroja bude stavba financovaná. V hre sú finančné prostriedky z Európskej únie, prípadne štát bude musieť hľadať zdroje inde. „Stavba je zaradená medzi rezervné projekty Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020,“ dodáva Kóňa.

Projekt by teda mohol získať financie z eurofondov v prípade, že by nedošlo k realizácii niektorého iného projektu, ktorý je v balíku zahrnutý. V opačnom prípade by štát musel pokryť finančné prostriedky z rozpočtu.

Návrh dohody do vlády predložil minister dopravy Ján Počiatek. Návrh bol predbežne podpísaný v Bratislave už 22. apríla 2015 na rokovaní expertov ministerstiev oboch krajín zodpovedných za cestnú infraštruktúru. NDS uvádza, že s výstavbou by sa malo začať už v roku 2016.

„Termín realizácie stavby závisí od vydania potrebných povolení a rozhodnutí, ale najmä finančných prostriedkov na prípravu a následne na realizáciu stavby,“ dodáva Kóňa. Aktuálne je úsek v procese územného konania. Pred samotným začatím výstavby ešte musí prebehnúť stavebné konanie a verejné obstarávanie na zhotoviteľa.

Rýchlostná cesta R5 s dĺžkou len 1 980 metrov bude pravdepodobne obsahovať 6 mostov a končiť sa bude v križovatke Svrčinovec, kde sa napojí na rozostavaný úsek D3 Svrčinovec – Skalité, ktorý spolu s nadväzujúcim úsekom diaľnice vedúcim do Poľska má byť motoristom v polovičnom profile odovzdaný v októbri tohto roka.

Štáty teraz musia skoordinovať svoje projektové dokumentácie a určiť presné parametre ciest v mieste ich prepojenia na slovensko-českej hranici. Na koordinácii sa budú podieľať slovenská Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a české Ředitelství silnic a dálnic.

Slovenská strana na štátne hranice privedie štvorprúdovku, ktorá sa však napojí len na dvojprúdovú cestu prvej triedy. Ředitelství silnic a dálnic ČR v stredu denníku Pravda do uzávierky neodpovedalo na otázku, či v budúcnosti česká strana neplánuje našu rýchlostnú cestu R5 spojiť s diaľnicou alebo rýchlostnou cestou. Podľa terajších nákresov sa má po odchode zo Slovenska ísť v ČR asi 20 km po starej ceste prvej triedy a až následne po novej.

Slovensko stavia štvorprúdovky smerom k hraniciam, no často sa stáva, že susedným krajinám k nám stačí dvojprúdová cesta. Ide napríklad o diaľnicu D2, ktorá sa na slovensko-maďarských hraniciach pri obci Rajka končí a na susednej strane pokračuje dvojprúdová cesta.

Podobná situácia môže nastať aj po dokončení bratislavského nultého obchvatu. Na diaľnicu D4 by za Devínskou Novou Vsou mala nadväzovať rakúska rýchlostná cesta S8, ktorej výstavbu však rakúska strana odsúva.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta #diaľnice