Zrušené IC vlaky chýbajú

Cestovanie vlakom z hlavného mesta na východ krajiny sa komplikuje. V piatok bol prvý zaťažkávací piatok, keď išli ľudia z Bratislavy do Košíc na víkend bez štátnych IC vlakov. Zrušením troch piatkových IC-čiek z Bratislavy prišli cestujúci v smere do Košíc asi o 1 000 miest. Súkromný RegioJet nesplnil sľub o zdvojnásobení kapacity oproti tomu, čo ponúkali obaja dopravcovia dokopy, a pridal z Bratislavy denne 450 miest tým, že predĺžil svoje tri vlaky.

24.01.2016 15:00 , aktualizované: 25.01.2016 12:40
hlavná stanica, vlak, Regiojet Foto: ,
Vlaky RegioJetu sa predĺžili, ale zrušené štátne IC nenahradili. Aj preto bolo v piatok na bratislavskej Hlavnej stanici plno a vypredaný bol aj jeden rýchlik do Košíc.
debata (111)

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko síce v piatok v rýchlikoch z Bratislavy do Košíc pridala 1 000 miest na sedenie, cesta nimi však trvá šesť hodín, kým IC vlakom cestovali ľudia o hodinu kratšie. Vozňov je teda spolu síce viac, ale idú pomalšie.

Prečítajte si glosu Marána Repu Na trati Bratislava – Košice a späť.

S rovnakým problémom musia cestujúci počítať aj v nedeľu, keď sa ľudia na železnici tradične presúvajú zase späť z východu na západ. Počas pracovných dní však budú vlaky plnšie, keďže súkromník zrušené štátne IC vlaky nenahradil a štátna Železničná spoločnosť Slovensko posilnila rýchliky len v piatok a v nedeľu popoludní. Môže to byť na úkor komfortu pre platiacich cestujúcich, ale aj študentov a penzistov, pre ktorých majú rýchliky stanovené kvóty na bezplatné cestovanie.

Aktuálne situáciu ešte zmierňuje skúškové obdobie na vysokých školách, ktoré spôsobuje, že študenti cestujú menej. Od februára však budú vlaky citeľne plnšie. Súkromné RegioJety sú v piatok z Bratislavy vždy vypredané. V piatok bol vypredaný aj štátny rýchlik s odchodom o 15.55, ale v ďalších troch večerných rýchlikoch do Košíc miesta ešte boli. „Je veľká škoda, že rýchlych vlakov ubudlo,“ povedal v piatok pred 6,5-hodinovou cestou do Košíc Marcel. V Bratislave napokon zohnal lístok na najbližší rýchlik do Košíc, ten však išiel ešte pomalšou trasou cez Zvolen.

Posledné IC vlaky, ktoré sa vyznačovali vyšším komfortom a kratším časom cesty, štát vypravil v nedeľu 17. januára. ZSSK pred skončením prevádzky IC vlakov vypravovala v piatok smerom na východ 3 IC vlaky, z ktorých dva išli do Košíc a jeden do Humenného. V opačnom smere v piatok išli dva IC vlaky.

RegioJet prehodnotí ceny v marci

Po nedávnom ukončení prevádzky štátnych IC vlakov stratil RegioJet na trase Bratislava – Košice hlavnú konkurenciu. Krátko potom sa objavili špekulácie, že cestovné v žltých vlakoch zdražie. RegioJet aktuálne pripustil, že prevádzku svojich vlakov plánuje vyhodnotiť v marci tohto roku a následne chce podniknúť potrebné kroky. „Aktuálne sa žiadnou úpravou cien nezaoberáme a nič v tejto oblasti nepripravujeme,“ povedal Aleš Ondrůj, hovorca RegioJetu. Denník Pravda v sobotu informoval, že napriek zvýšeniu kapacity súkromných vlakov a zvýšenému počtu rýchlikov, služby štátnych IC vlakov chýbajú. (mm)

„Ich súhrnná kapacita bola 1 600 až 1 800 miest. Podľa dĺžky súprav, resp. počtu vozňov. V prípade potreby sa vozne pridávali,“ hovorí Jana Morháčová, hovorkyňa ZSSK. V nedeľu jazdili z východného Slovenska tri komerčné súpravy vlakov a jeden v opačnom smere s celkovou kapacitou približne 1 300 miest.

RegioJet pridal denne v oboch smerom 900 miest, čím zrušené IC vlaky nenahradil. Nepomohlo ani zvýšenie počtu vozňov zo 6 na 10, pričom jeden z pridaných vozňov je reštauračný. Plánovať cestu vlakmi súkromného dopravcu v najobľúbenejších časoch treba viac ako týždeň dopredu. Včera boli už miesta v súkromnom vlaku štartujúcom z Bratislavy o 17. hodine a 35. minúte na budúci piatok vypredané.

„Zrušenie IC vlakov ma vôbec nepotešilo. Cestovala som s nimi pravidelne domov v piatok poobede. Teraz mám na výber RegioJet alebo rýchlik. Vlaky RegioJetu boli však na tento piatok vypredané už takmer v pondelok. Takže ak si cestu nenaplánujem aspoň dva týždne dopredu, zostáva mi iba rýchlik. Takže teraz unavená po celom týždni v práci môžem cestovať o hodinu dlhšie ako IC vlakom,“ hovorí Mária zo Spišskej Novej Vsi, ktorá pracuje v Bratislave.

Dosahy zrušenia štátnych IC vlakov z Bratislavy do Košíc

  • Dňa 22. januára 2016 bol prvý piatok, keď išli ľudia z Bratislavy do Košíc na víkend bez štátnych IC vlakov
  • Ľudia prišli zrušením IC vlakov v piatok o 1 600 až 1 800 miest (spolu z Bratislavy aj z Košíc), v iné dni približne o 1 300
  • Súkromný RegioJet pridal denne v oboch smeroch 900 miest
  • Štátna Železničná spoločnosť Slovensko v piatok v rýchlikoch z Bratislavy do Košíc pridala 1 000 miest, v nedeľu z Košíc do Bratislavy 850
  • IC Šarišan sa zmenil na rýchlik, ktorý jazdí v piatok až do Humenného
  • Rýchlik Chopok v piatok nejde len do Žiliny, ale až do Košíc

Humenné takmer prišlo o priame spojenie

„V marci RegioJet vyhodnotí prevádzku v posilnených súpravách a rozhodne o ďalšom postupe. Bohužiaľ, musíme počkať zhruba dva mesiace, aby sme videli, ako sa vyvíja dopyt po preprave a ako cestujúci využívajú zvýšenú kapacitu,“ hovorí Aleš Ondrůj, hovorca RegioJetu. Zároveň poukazuje na to, že január je netypické obdobie, pretože študenti cestujú menej.

Rýchliky zvládnu 445 kilometrov dlhú trasu medzi Bratislavou a Košicami za 5 hodín a 57 minút. Štátnym IC vlakom to podľa cestovného poriadku trvalo 5 hodín a 3 minúty. RegioJet prechádza danú trasu o 5 minút dlhšie. Cestovanie však často trvá ešte dlhšie pre výluky na tratiach, kde vlaky naberajú desiatky minút meškania.

Štátom prevádzkovaným a dotovaným rýchlikom trvá cesta dlhšie najmä pre vyšší počet zastávok. Počas cesty z Bratislavy do Košíc rýchliky zastavia až 20-krát. Oproti tomu IC vlaky mali len desať zastavení. RegioJet na trase naprieč Slovenskom zastavuje 12-krát.

Cestujúci na trase Bratislava – Humenné pocestujú ešte dlhšie. Hrozilo, že okresné mesto na východe Slovenska nebude mať v piatok po zrušení IC vlakov priame spojenie s hlavným mestom. ZSSK však zrušený IC vlak zmenili na rýchlik Šarišan. Cesta z Bratislavy na východ tak potrvá 7 hodín a 59 minút. Na trase dlhej 516 kilometrov rýchlik zastaví 26-krát.

Štátny dopravca okrem toho pridal nových rýchlik Chopok, ktorý v čase prevádzky IC vlakov jazdil z Bratislavy do Žiliny. Po novom bude v piatok chodiť až do Košíc. Z Bratislavy rýchlik vychádza o 16. hodine a 55. minúte.

RegioJet pôvodne oznámil, že po ukončení prevádzky štátnych IC vlakov zdvojnásobí kapacitu toho, čo ponúkali predtým obaja dopravcovia dokopy. Dosiahnuť to chcel zvýšením počtu vozňov zo 6 na 13. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca tratí mu však prevádzkovať také dlhé súpravy nepovolili. Problémy by mohli nastať v koncových staniciach. „RegioJet má všetko pripravené na nasadenie až 13-vozňových súprav. V súčasnosti to však komplikuje situácia na Hlavnej stanici v Bratislave, kde sa dá taký dlhý vlak odbaviť iba na nástupišti č. 3, koľaji 10, na ktorej je v tom čase odstavená rýchliková súprava ZSSK. Tá odchádza až 20 minút po našom odchode,“ uvádza Ondrůj.

Sľub by RegioJet splnil pri 10 vlakoch

Napokon sa v šiestich vlakoch, ktoré RegioJet prevádzkuje denne medzi Bratislavou a Košicami, zvýšil počet vozňov zo 6 na 10. V skutočnosti by však sľub o zdvojnásobení kapacity oboch dopravcov RegioJet mohol sľúbiť, ak by prevádzkoval nie šesť, ale 10 vlakov. Otázka je, či by to bolo výhodné. Štát zrušil IC vlaky pre cenovú vojnu, ktorá viedla k poklesu cien podľa štátneho prepravcu až pod náklady. Preto sa čaká, či súkromný prepravca ceny zdvihne.

Štátne IC vlaky predstavovali komerčný projekt štátnej ZSSK. Na trase medzi Bratislavou a Košicami jazdili od roku 1993. Ich prevádzka nebola dotovaná, a preto v nich nebola možná ani bezplatná preprava študentov a dôchodcov. Pred príchodom súkromnej konkurencie jazdili IC vlaky medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami za 24 eur. Táto cena znamenala pre ZSSK stratu. V roku 2014 dosiahla 1,3 milióna eur, rok predtým bola vyššia o 400-tisíc eur.

RegioJet začal na rovnakej trase voziť ľudí pri cene od deväť eur. ZSSK na to reagovala zlacnením cestovného, ktoré sa začínalo na cene 12 eur. Neskôr RegioJet zdvihol cenu lístka v najvyťaženejších časoch na 13,30 eura. Štátny dopravca však v marci minulého roka pristúpil k redukcii spojov. Zo 45 párov jazdiacich týždenne zostalo v prevádzke len 21 a od pondelka 18. januára žiadny.

RegioJet kritizoval stratovú prevádzku IC vlakov. ZSSK obviňoval z krížového financovania, ktoré v prípade komerčného projektu nie je povolené. Súkromník následne v novembri minulého roka oznámil, že na trase Bratislava – Košice v prvom štvrťroku 2016 prestane ponúkať svoje služby. O niekoľko dní neskôr ZSSK oznámila ukončenie prevádzky IC vlakov. Aktuálne štát prevádzkuje len dotovanú vlakovú dopravu rýchlikov a osobných vlakov.

© Autorské práva vyhradené

111 debata chyba
Viac na túto tému: #RegioJet #IC vlak