Kontrole emisií sa podrobí aj Mercedes

Francúzski vyšetrovatelia spustia vo štvrtok 28. januára 2016 preverovanie nemeckých značiek Mercedes a Opel. Cieľom vyšetrovania bude zistiť, či značky vo svojich autách nepoužívali podobný softvér, aký do vozidiel inštaloval VW. Softvér mal za úlohu znížiť produkciu emisií počas testov.

26.01.2016 15:00
debata (3)
Mercedes sa zaradil medzi značky preverované... Foto: SHUTTERSTOCK
mercedes, emisie Mercedes sa zaradil medzi značky preverované pre emisnú kauzu.

V reálnej premávke bol neaktívny a naftové štvorvalce EA 189 prekračovali emisné limity štyridsaťnásobne. Európska únia pripravuje nové testy emisií, ktoré by mali odrážať bežné podmienky na cestách. Vozidlá sa novým testom budú musieť podrobovať až v roku 2017.

Napriek snahe francúzskych vyšetrovateľov nájsť sporný softvér vozidlá značky Mercedes spolu s vozidlami značky Smart už prešli testami nemeckého Spolkového úradu pre cestnú premávku (KBA). Testy vozidiel nezaznamenali zvýšené hodnoty emisií. Prešetrovať automobilku Opel sa chystá aj Belgicko, ktorému sa nepáčia softvérové zmeny, ktoré výrobca vykonal. Automobilka však tvrdí, že úpravy nemajú nič spoločné s produkciou emisií.

Akcie Daimler a GM neklesli

Francúzski vyšetrovatelia pred niekoľkými dňami prehľadali kancelárie automobilky Renault. Rovnako aj v tomto prípade sa vyšetrovanie sústredilo na sporný softvér. Zariadenie manipulujúce s emisnými testami na palube automobilov nenašli. Napriek tomu Renault zvolá do servisov 15-tisíc automobilov. „Cieľom kampane je prekalibrovať riadiace jednotky motorov. Problém bol identifikovaný, vyriešený a zadaný do produkcie. Groupe Renault vyhlasuje, že všetky vozidlá Groupe Renault sú v súlade s aktuálnymi legislatívami a nie sú vybavené prídavným systémom na reguláciu emisií,“ povedala Ivana Obadalová, PR manažérka spoločnosti Renault Slovensko.

Akcie Renaultu po oznámení začiatku vyšetrovania prudko oslabili svoju hodnotu. V priebehu jedného dňa ich cena klesla o 22 percent. Následne ich hodnota postupne stúpala. Včera bola v porovnaní s obdobím pred začiatkom vyšetrovania nižšia o 10,2 percenta. Akcie spoločností Daimler a GM, ktorým patria značky Mercedes a Opel, na oznámenie vyšetrovania výrazným poklesom nereagovali.

„Európska komisia požiadala členské štáty, aby uskutočnili aj preverovanie ostatných automobiliek pôsobiacich na ich území,“ hovorí Andrej Králik, vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Podľa jeho slov komisia koordinuje vyšetrovania jednotlivých krajín.

Prešetrovanie automobiliek spustil emisný škandál koncernu VW, ktorý prepukol v septembri minulého roka. Celosvetovo sa týka 11 miliónov automobilov. Nemecký koncern pripravuje v Európe zvolávacie akcie, ktoré by sa mali začať od marca. Majitelia v USA môžu získať aj finančné kompenzácie. VW čelí najväčšiemu škandálu a strate dôvery vo svojej histórii.

Nové testy od septembra 2017

Sporný softvér majú nainštalovaný vozidlá značiek VW, Škoda, Audi a Seat. Na Slovensku sa celkovo nachádza 46-tisíc postihnutých vozidiel, z čoho 32-tisíc automobilov vyrobila česká Škoda.

Akcie spoločnosti VW po prevalení škandálu klesli až o 38 percent. Okrem toho automobilke hrozí pokuta v USA až vo výške 90 miliárd dolárov. Je však nepravdepodobné, že americké súdy by automobilke uložili likvidačnú sankciu. Koncern žalujú aj nespokojní majitelia. VW pre kauzu obmedzil investície a tlačí aj na zvyšovanie produktivity. Podľa plánov vedenia by v roku 2016 mala produktivita práce narásť o 10 percent. Šéf zamestnaneckej rady v koncerne Volkswagen Bernd Osterloh považuje tento plán za nerealistický a v konečnom dôsledku môže ohroziť pracovné miesta.

Európska únia pripravuje nový spôsob testovania emisií nových automobilov, ktorý by mal pomáhať predísť podobným škandálom. „Nový spôsob testovania už bol schválený členskými štátmi v októbri 2015. Text už bol zaslaný na publikovanie v Úradnom vestníku EÚ a po 20 dňoch od zverejnenia bude záväzný. Od tohto momentu bude RDE (real driving emissions) test slúžiť ako doplnok k súčasným laboratórnym testom na oxidy dusíka a pevné častice,“ uvádza Králik.

Každé nové vozidlo pri typovom schválení bude musieť prejsť novým testom zohľadňujúcim reálne podmienky na cestách od 1.¤septembra 2017. Podľa Králika je Európska únia prvým regiónom vo svete, ktorý zavádza tento spôsob testovania emisií oxidov dusíka.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Opel #VW #softvér #znižovanie emisií