Novšie autá na cestách sú daňovo zvýhodnené

Daňami štát začína ľudí motivovať k tomu, aby vymieňali staršie autá za nové a zároveň menšie. V roku 2012 bol zavedený registračný poplatok len na kúpu výkonnejších nových vozidiel, ktoré majú spravidla aj vyššie emisie, a trend v podpore ekológie pokračuje.

05.02.2016 07:00
ľudia, auto Foto:
Ilustračné foto.
debata (4)

Najnovšie to pocítili ku koncu januára státisíce živnostníkov a firiem pri platení cestnej dane. Kto má auto novšie ako tri roky, zaplatil len polovičnú daň. Naopak, desaťročné autá už boli bez zľavy a trinásťročné si museli priplatiť 10 percent. Celkovo takto štát podnikateľom na spomínanej dane odpustil 14 miliónov eur.

Napríklad za 10-ročné auto s motorom do 1500 cm3 je daň 115 eur. Kto si radšej kúpil rovnaké nové vozidlo, daň z motorových vozidiel mu vyšla na 57,50 eura. Napriek tejto novej motivácii Slováci obnovujú vozový park pomaly a v priemere po cestách stále jazdia až 11-ročné autá a z cudziny sa dovážajú autá s vekom sedem rokov.

Je možné, že daňové tendencie podporujúce čistejšie životné prostredie sa budú prehlbovať. Napríklad pri registračnom poplatku za nové auto najnižšia sadzba dane na úrovni 167 eur nemusí majetnejších ľudí odradiť od kúpy auta s výkonom nad 81 kW a viac. Vlani si Slováci kúpili takmer 78-tisíc nových áut. Najväčší nárast záujmu pritom nastal v kategórii SUV (športovo-úžitkové), kde predaj stúpol medziročne až o 28 percent na 18203. Autosalóny síce opúšťajú najviac autá nižšej strednej triedy, a to konkrétne vlani 26362, ale SUV vozidlá, vrátane rôznych tereniakov, sa derú čoraz rýchlejšie na špicu.

Trend presadzovania sa SUV vozidiel vzbudzuje obavy zo zvýšenej nehodovosti, keďže niektorí vodiči veľkých áut si na cestách doslova vynucujú rešpekt. Tiež na parkoviskách väčšie SUV vozidlo často zaberie namiesto jedného miesta až dve. Veľké autá tiež ešte viac zhusťujú premávku v mestách a zvyšujú tiež emisie v ovzduší.

Ilustračné foto. Foto: SHUTTERSTOCK
autá, auto Ilustračné foto.

Výška daní je z pohľadu štátu jedna z pák, ako negatívne trendy zmeniť. Vplyv zliav z cestnej dane na vozidlový park sa ešte nezhodnotil. Do roku 2014 išli príjmy z cestnej dane do rozpočtov žúp a mali slúžiť najmä na obnovu vedľajších ciest. Od roku 2015 je daň príjmom štátu. Súčasná vláda zároveň samosprávam viackrát zvýšila podielové dane z príjmov fyzických osôb, čím si obce a mestá celkovo polepšili.

Desaťročné autá bez daňovej zľavy

Výber cestnej dane mal v uplynulých rokoch stúpajúcu tendenciu. Podľa odhadov sa zdá, že nové pravidlá tento trend na aktuálny rok zastavia. V roku 2013 podnikatelia a živnostníci samosprávnym krajom za svoje automobily zaplatili 140,1 milióna eur. O rok neskôr sa príjem štátneho rozpočtu v tejto oblasti zvýšil o 11,072 milióna eur na 151,172 milió­na eur.

V minulom roku štát do svojej kasy vyzbieral za automobily využívané na podnikanie takmer 151,3 milióna eur. Niektoré vyššie územné celky získali však viac na zvýšenom podiele dane z príjmov fyzických osôb. „Toto zvýšenie nahradilo príjmy z dane z motorových vozidiel v plnej výške a pre Košický samosprávny kraj znamenalo v roku 2015 nárast asi o 1,6 milióna eur,“ hovorí Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kra­ja.

Zmeny pre živnostníkov a podnikateľov v cestnej dani za rok 2015

  • Daňové priznanie sa malo podať do 31. 1. 2016 v mieste sídla alebo bydliska. Nie v mieste registrácie auta
  • Sadzba dane je jednotná pre celé Slovensko. Čím je auto novšie, tým väčšia je zľava na platbu dane
  • Najväčšie zníženie sadzby o 25 percent majú vozidlá s vekom do troch rokov
  • Vozidlá od 4 do 9 rokov majú zvýšenú sadzbu o 10 a 20 percent
  • Vozidlá s vekom od 10 do 12 rokov nemajú žiadnu zľavu
  • Autá s hybridným, plynovým a vodíkovým pohonom majú navyše o 50 percent nižšiu sadzbu
  • Elektromobily neplatia žiadnu daň z motorového vozidla

Štátny rozpočet pracuje s odhadom, že v tomto roku by na dani za automobily podnikateľov a živnostníkov mal vyzbierať len 140,374 milióna eur. Výpadok zo zmeny sadzieb bol však vyčíslený na 14 miliónov eur, keďže áut medziročne zároveň pribúda. V budúcnosti má výber opäť stúpať. V roku 2018 má byť vybratých 154,6 milióna eur.

Za znížením výberu dane stoja okrem zjednotenia sadzieb pre celé Slovensko aj zľavy za vek konkrétneho auta. Najviac ušetria tí podnikatelia, ktorých auto má maximálne 3 roky. V tom prípade sa sadzba ich dane znižuje o 50 percent. Automobily, ktoré boli vyrobené pred 4 až 6 rokmi, majú daň lacnejšiu o 20 percent. Bez zľavy sú až vozidlá s vekom 10 až 12 rokov. Na druhej strane podnikatelia, ktorí majú staršie auto, si priplatia. Vozidlo s vekom 13 rokov má zvýšenú sadzbu dane o 10 percent. Ešte starším autám sa sadzba zvyšuje o 20 percent.

Štát chce podnikateľov motivovať aj ku kúpe ekologickejšie menej náročných áut. Hybridné vozidlá alebo tie, ktoré jazdia na plyn, prípadne vodík, majú navyše ešte zľavu z cestnej dane vo výške 50 percent. Elektromobily v rukách podnikateľov alebo živnostníkov neplatia žiadnu cestnú daň.

Priemerná spotreba skresľuje náklady

Živnostníkov môžu zľavy na cestnej dani potešiť, na druhej strane upozorňujú na to, že platia čoraz vyššie sociálne a zdravotné odvody. Vláda zase argumentuje, že odvody sa neskôr prejavia na výške penzie podnikateľa. Odvody živnostníkov znižujú aj základ dane. Bežný živnostník má tiež možnosť dávať do nákladov pohonné hmoty formou paušálu alebo vedením knihy jázd. V prvom prípade si tak môže uplatniť 80 percent všetkých preukázaných nákladov na nákup nafty, prípadne benzínu.

Kto si vedie knihu jázd, musí počítať s priemernou spotrebou, ktorá je uvedená v dokladoch vozidla. V súčasnosti sa často stáva, že normovaná priemerná spotreba je v reálnej premávke takmer nedosiahnuteľná. Rozdiel môže byť aj tri litre na 100 kilometrov. Podnikatelia si týmto spôsobom nemôžu do nákladov uplatňovať všetky náklady na pohonné látky.

Vodiči osobných áut určených na podnikanie si môžu uplatniť aj amortizáciu auta na jeden kilometer vo výške 0,183 eura. Daná suma sa nezvyšovala od roku 2009 a nezohľadňuje ani vek auta, od ktorého sa odvíja miera jeho opotrebovania a strata na hodnote. Inflácia od roku 2009 doteraz dosiahla takmer 12 percent.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #poplatok #daňové výhody #vozidlá