Laboratórne testy áut končia. Emisie sa preveria na ceste

Európska únia prehodnocuje svoje emisné limity pre naftové motory. Automobilky môžu počítať s ich dočasným uvoľnením. Autá spaľujúce naftu budú môcť legálne prekračovať stanovené hranice produkcie oxidov dusíka až dvojnásobne.

08.02.2016 08:00
debata (5)

Teraz síce prísnejšie limity na papieri plnia, ale ide v skutočnosti len o laboratórne testovanie. V reálnej prevádzke, ktorá kontrolovaná teraz nie je, autá limity prekračujú oveľa viac. Tomu má zabrániť nový spôsob testovania.

Ide o reakciu aj na emisný škandál automobilky Volkswagen, ktorej autá plnili prísne normy za pomoci sporného zariadenia. Prechodné obdobie má automobilkám slúžiť na to, aby sa pripravili na sprísňovanie emisných limitov. Európska únia navyše pripravuje aj legislatívu, podľa ktorej by aj ona sama mohla automobilkám udeľovať pokuty pri prekračovaní emisných limitov. Vodiči sa v mestách často stretávajú nielen s autami, ktoré nadmerne znečisťujú životné prostredia, ale aj so spotrebou paliva nad úroveň deklarovanú výrobcom. Tento problém sa má riešiť s novým spôsobom testovania áut.

Automobiloví výrobcovia budú môcť v reálnych podmienkach prekračovať nastavené emisné limity až o 110 percent. V súčasnosti však niektoré autá podľa Európskej komisie prekračujú limity aj o 400 percent. Všetky nové modely budú môcť v skutočnej premávke prekračovať hodnoty od septembra 2017. Všetky nové predávané automobily budú mať danú úľavu od septembra 2019. Zmeny súvisia s novým spôsobom testovania emisií automobilov, ktorý zohľadní reálne podmienky na cestách.

„Nové vozidlá budú musieť od 1. septembra 2017 pri typovom schvaľovaní prejsť novým druhom testovania, ktoré je založené na meraní emisií počas jazdy vozidla,“ povedal Andrej Králik, vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

O koľko budú môcť automobilky prekročiť emisné limity

  • v súčasnosti platná norma Euro 6 umožňuje produkciu oxidov dusíka 80 mg/km
  • od septembra 2017 každý nový typ ju môže prekročiť o 110 percent
  • od septembra 2019 každé nové auto ju môže prekročiť o 110 percent
  • od roku 2020 bude prekračovanie znížené na 50 percent

Norma Euro 6 platná od septembra 2014 dovoľuje naftovým automobilom v priemere na jeden kilometer vyprodukovať 80 mg oxidov dusíka. Vozidlá však tento limit dokážu splniť len v laboratórnych podmienkach, ktoré sú v skutočnosti takmer nedosiahnuteľné. Po novom budú môcť naftové automobily oficiálne vypustiť v priemere 168 mg oxidov dusíka. Dočasné povolenie prekračovania emisií sa tak priblíži norme Euro 5, ktorá bola v platnosti od septembra 2009 a povoľovala produkciu 180 mg oxidov dusíka na jeden kilometer.

Od roku 2020 by sa emisné podmienky automobilov mali opäť sprísniť, ale prekračovanie limitov neskončí. Po tomto roku budú automobily môcť prekročiť platnú normu o maximálne 50 percent. Dočasné zvýšenie emisií sa nedotkne vozidiel zapletených do škandálu koncernu VW, ktoré čakajú na zvolávaciu akciu. Denník Pravda ako prvý informoval, že zvolávacie akcie naftových motorov s objemami 1,2, 1,6 a 2,0 litra by sa mali začať v marci tohto roka. „Zatiaľ nie je stanovený presný termín zvolávacej akcie. Všetko sa zatiaľ pripravuje,“ povedal Roman Rajtár, PR manažér spoločnosti Škoda Auto Slovensko.

Hlavnú snahu o prehodnotenie emisných limitov má Európska komisia. Európsky parlament počas minulého týždňa tesne odmietol vetovať dočasné zvýšenie limitov na emisie oxidov dusíka dieselových automobilov.

V praxi to znamená, že po tom, čo automobily začnú prechádzať novými emisnými testami, budú ich nadmerne namerané hodnoty legálne. Výrobcovia nemajú možnosť do roku 2017 posunúť svoje technológie tak výrazne, aby dokázali aj v reálnych podmienkach splniť emisnú normu Euro 6. Dočasné zvýšenie limitov im umožní pripraviť technológie na to, aby dokázali stále sprísňujúce sa emisné normy plniť aj v reálnej premávke.

Európska únia taktiež pripravuje legislatívu, podľa ktorej by mohla automobilkám za nedodržiavanie emisných pravidiel udeľovať pokuty. V súčasnosti to majú v rukách jednotlivé členské krajiny a je len na ich uvážení, či pokutu uložia, alebo nie. „Nie je možné, aby EÚ stanovovala normy, ale nemala žiadne právomoci na ich presadzovanie,“ povedala eurokomisárka Elźbieta Bienkowska.

Emisie naftových automobilov sa ocitli v strede záujmu verejnosti po tom, čo v septembri minulého roka prepukol v USA škandál koncernu VW. Podľa zistení americkej Agentúry pre ochranu životného prostredia používal nemecký automobilový výrobca softvér, ktorý pracoval len počas emisných testov. V bežnej premávke bol neaktívny a naftové štvorvalce s označením EA 189 plniace normu Euro 5 prekračovali limity až štyridsaťnásobne. Škandál sa celosvetovo týka 11 miliónov automobilov. Na Slovensku kauza postihla 46-tisíc vozidiel, z čoho 32-tisíc vyrobila česká Škoda.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #emisie