Rýchly začiatok výstavby zvýhodňuje obchvat Bratislavy cez PPP

Ministerstvo financií SR (MF) pripravilo na základe podkladov poskytnutých Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR vlastný pohľad na analýzu hodnoty za peniaze projektu D4/R7, teda projektu bratislavského obchvatu.

16.02.2016 08:38
debata

„Analýza MF SR je konzervatívnejšia pri porovnaní nákladov na výstavbu štátom, v základnom scenári abstrahuje od neskoršieho začatia výstavby, a v realistickom scenári predpokladá posun výstavby len na základe technických a procesných obmedzení,“ priblížil hlavný ekonóm a riaditeľ Inštitút finančnej politiky Martin Filko.

V analytickom scenári, ktorý porovnáva začiatok výstavby prostredníctvom PPP aj PSC v rovnakom roku 2016, je čistá súčasná hodnota (NPV) výstavby obchvatu realizovaného priamo štátom (PSC) v porovnaní s PPP vyššia o 62 mil. eur.

„V scenári, ktorý predpokladá procesne a technicky realizovateľnú možnosť výstavby štátom až v roku 2018, však vychádza o 113 mil. eur výhodnejšie výstavba a prevádzka projektu D4/R7 prostredníctvom PPP,“ poznamenal Filko s tým, že oba varianty sú výhodnejšie než nulový scenár (nerobiť nič).

Aktualizovaná aj pôvodná štúdia vyhodnocujú možnosti výstavby a financovania D4/R7, a nie iné riešenia dopravnej situácie v Bratislave. Vplyv financovania obchvatu na verejné financie formou PSC predstavuje podľa inštitútu v období rokov 2015 až 2050 celkovo 1,126 mld. eur (1,44 percenta hrubého domáceho produktu), za predpokladu diskontnej miery podľa dlhodobej projekcie.

V prípade výstavby a financovania obchvatu prostredníctvom PPP modelu dosiahne celkový vplyv na verejné financie v rokoch 2015 až 2050 sumu 1,051 mld. eur (1,50 % HDP). „V prípade výstavby cez PPP nebude projekt klasifikovaný Eurostatom ako aktívum vládneho sektora, čo je podľa uznesenia vlády podmienkou účinnosti koncesnej zmluvy,“ uzavrel Filko.

debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #PPP #D4 #obchvat Bratislavy