Eurofondy na dopravu Slovensko vyčerpalo všetky

Operačný program Doprava (OPD) 2007 - 2013 vyčerpal z peňazí Európskej únie k 31. januáru tohto roka 3,167 mld. eur, čo je 100,22 % zo záväzku 3,16 mld. eur.

23.02.2016 11:18
debata (16)

Oproti koncu vlaňajška využívanie európskych zdrojov v tomto programe vzrástlo o 69,21 mil. eur a miera sa zvýšila o 2,19 percen­tuálneho bodu. Vyplýva to z údajov o čerpaní eurofondov uplynulého programového obdobia ku koncu prvého mesiaca 2016.

Domáce spolufinancovanie projektov v OPD dosiahlo v závere januára 617,95 mil. eur, teda 99,10 % zo záväzku 623,54 mil. eur. V porovnaní s koncom decembra 2015 vzrástlo o 11,9 mil. eur a podiel o 1,91 percen­tuálneho bodu. OPD je podľa miery čerpania eurofondov na prvom mieste z jedenástich programov Národného strategického referenčného rámca (NSRR).

Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom januára dosiahli 296,46 mil. eur (9,38 % zo záväzku) a pri spolufinancovaní zo štátneho rozpočtu 59,56 mil. eur (9,55 %). Európska komisia tieto peniaze na projekty s nedostatkami nepreplatila a museli byť použité zo štátneho rozpočtu. Ministerstvo dopravy malo pripravené aj náhradné projekty. Z Kohézneho fondu išlo na realizáciu projektov v programe z peňazí EÚ 2,298 mld. eur a v rámci spolufinancovania 399,25 mil. eur. Cez Európsky fond regionálneho rozvoja sa použilo zo zdrojov EÚ 800,17 mil. eur a štátu 206,8 mil. eur.

Na výstavu diaľnic v rámci OPD išlo zo zdrojov EÚ 1,064 mld. eur a spolufinancovanie predstavovalo 187,69 mil. eur (po 104,36 % zo záväzku). Na výstavbu rýchlostných ciest a modernizáciu ciest I. triedy bolo použitých z európskych peňazí 712,9 mil. eur a z domácich prostriedkov 125,81 mil. eur (po 102,72 %). Modernizácia železničnej infraštruktúry si vyžiadala z rozpočtu EÚ 682,82 mil. eur a zo zdrojov štátu 120,5 mil. eur (po 95,04 %). Na infraštruktúru integrovaných dopravných systémov, vrátane dodania časti nových vlakov, smerovalo z peňazí EÚ 575,28 mil. eur (99,87 %) a spolufinancovanie dosiahlo 94,99 mil. eur (100,38 %).

Podpora železničnej verejnej osobnej dopravy (nákup časti vlakových súprav) predstavovala zo zdrojov EÚ aj štátu po 79,64 mil. eur (po 89,98 %). Na infraštruktúru intermodálnej dopravy sa použilo z európskych financií 13,63 mil. eur a z domácich 2,41 mil. eur (po 85,52 %). Technická podpora stála z peňazí EÚ 39,2 mil. eur a štátu 6,92 mil. eur (po 81,50 %).

S využitím najmä eurofondov bolo v OPD ukončených vyše 140 projektov. Z týchto peňazí bolo postavených 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, zmodernizovaných 600 km ciest I. triedy a 80 km železničných tratí. Európske zdroje išli aj na nákup 61 nových regionálnych vlakov a modernizáciu desiatok vozňov a rušňov, na 78 nových električiek v Bratislave a Košiciach, 120 nových trolejbusov v Bratislave. Zmodernizované boli električkové trate v Bratislave a Košiciach, postavený Starý most nad Dunajom v hlavnom meste spolu s električkovou traťou do Petržalky.

Čerpanie OPD 2007 – 2013 zo zdrojov EÚ pred nástupom súčasného vedenia ministerstva dopravy (k 31. marcu 2012) bolo na úrovni 27,29 % (875,12 mil. eur). Tento program bol vtedy podľa miery čerpania eurofondov na siedmom mieste z jedenástich programov v NSRR.

16 debata chyba
Viac na túto tému: #eurofondy