Automobilkám sa darí. Vyplácajú odmeny

Rekordná výroba vyše milióna automobilov na Slovensku sa prejaví na platoch zamestnancov. V bratislavskom a martinskom Volkswagene, žilinskej Kii a trnavskom PSA Peugeot Citroën pracuje spolu 17-tisíc ľudí. Podľa informácií Pravdy odmeny ide vyplatiť každá automobilka.

05.03.2016 07:00
debata (84)

Otázne to bolo v bratislavskom Volkswagene, keďže nemecký koncern ohlásil škrty po emisnej kauze. Napokon však na zamestnancoch šetriť nebude.

zväčšiť Vývoj platov v automobilkách a strojárskej výrobe. Foto: Pravda, SHUTTERSTOCK, ŠÚ SR
graf, výroba, automobilky Vývoj platov v automobilkách a strojárskej výrobe.

"Rokujeme o tom, že približne na jar bude každému zamestnancovi vyplatená jednorazová odmena 1420 eur. Pôjde o prémiu za dobré hospodárske výsledky nášho závodu,“ povedal šéf odborov vo Volkswagene Slovakia Zoroslav Smolinský. Brány bratislavského Volkswagenu v minulom roku opustilo zrejme až 400-tisíc nových automobilov.

Ďalšie dva automobilové závody už zverejnili výšku motivačných bonusov. „V minulom roku sme v Žiline vyrobili 338-tisíc automobilov a za tento rekordný výkon dostal každý jeden zo zamestnancov odmenu vo výške 763 eur v hrubom,“ priblížil šéf odborov žilinskej automobilky Kia Miroslav Chládek. Koncom februára potvrdil vyplatenie odmien vo výške 480 eur na zamestnanca aj trnavský závod PSA Peugeot Citroën.

Po započítaní odmien priemerné hrubé platy ľudí pracujúcich pre Volkswagen Slovakia, PSA Peugeot Citroën a Kia Motors Slovakia z roka na rok vzrástli o viac ako sto eur za mesiac. Najlepšie už tradične zarábajú administratívni pracovníci, nasledovaní kmeňovými výrobnými zamestnancami, a chvoste sú robotníci pracujúci pre rôzne personálne agentúry. „Za rok 2015 bola priemerná hrubá mzda zamestnanca bez započítania manažmentu 1795 eur,“ povedal Vladimír Machalík, hovorca Volkswagenu Slovakia.

Automobilový priemysel ťahá celé slovenské strojárstvo a zvýrazniť sa to ešte má príchodom Jaguar Land Roveru do Nitry. Priemerný montážny pracovník v strojárskej výrobe zarábal podľa údajov Štatistického úradu SR v roku 2012 mesačne 693 eur, v roku 2014 to už bolo 906 eur a vlani mal podľa odhadov daný plat ísť k sume 1000 eur za mesiac.

Priamo v automobilkách sú platy nad slovenským priemerom. Vo VW majú priemerný plat šancu dosiahnuť kmeňoví zamestnanci po odpracovaní piatich rokov. V ďalších dvoch automobilových závodoch trnavskom PSA Peugeot Citroën a žilinskej Kii zarábajú ľudia priemerne v hrubom okolo 1300 eur za mesiac. „Za rok 2015 by priemerná mzda ľudí pracujúcich v našom závode mala byť niečo nad 1300 eur za mesiac. V tejto sume nie sú započítané odmeny vrcholového vedenia a ide o platy administratívnych zamestnancov a robotníkov. Pritom priemerné platy ľudí pracujúcich priamo vo výrobe sú okolo 1200 eur za mesiac,“ priblížil šéf odborov v žilinskom závode Kia Motors Slovakia Miroslav Chládek.

Vyplatené prémie na Slovensku sa ani zďaleka nepribližujú finančným bonusom nemeckých robotníkov. V Nemecku prémie za minuloročnú výrobu dostane 120-tisíc zamestnancov automobilky Volkswagen. Podľa nemeckého firemného časopisu Mitbestimmen na vyplatení odmien sa dohodli vplyvný šéf Bernd Osterloh a generálny riaditeľ automobilky Volkswagen Matthias Müller. Presná výška finančnej odmeny ešte nie je známa, ale nemecká tlačová agentúra DPA pripomenula, že odmena za rok 2014 znamenala pre každého jedného nemeckého zamestnanca príjem 5900 eur.

Vlani hrozilo, že VW bude krátiť platy. Napokon sa škrtli niektoré investície či činnosti, ktoré priamo nesúviseli s výrobou áut. „Je dobré, že vedenie rozhodlo nešetriť na vlastných zamestnancoch a hľadá iné možnosti úspor,“ uviedol Smolinský. Slovenské automobilky aj v časoch krízy šliapali na plný plyn a doteraz vždy prispievali k rastu slovenskej ekonomiky. Od výroby automobilov a ich súčiastok je v domácej ekonomike závislých 80-tisíc pracovných miest. Po započítaní peňazí minutých ľuďmi a firmami pôsobiacimi vo výrobe automobilov sa počet pracovných miest zvýši aj na 200-tisíc.

Význam automobiliek sa zvýši s príchodom Jaguar Land Roveru. Angličania sú na Západe známi nadštandardnými platmi a rovnaké očakávania má takmer 30-tisíc ľudí, ktorí už prejavili záujem o prácu vo vznikajúcom závode pri Nitre. Ostatné automobilky v snahe uchovať si zaučených zamestnancov budú musieť zvyšovať platy aj pre ľudí pracujúcich v najnižších mzdových tarifách. Pod najväčším tlakom bude pritom najbližší závod trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën.

„Priemerná mesačná mzda v automobilke v roku 2015 bola 1331 eur. Výrobný zamestnanec s najnižšou mzdou mesačne od 1. januára získa asi 850 eur plus takzvaný 13. plat, ktorého polovicu automobilka vypláca svojim zamestnancom pred letnými prázdninami a druhú polovicu pred Vianocami,“ priblížil hovorca trnavského PSA Peter Švec.

Francúzsky automobilový závod navyše už na autosalóne v Paríži predstaví nový model citroënu, ktorý má ambíciu stať sa najpredávanejším vozidlom v segmente B a vyrábať sa bude práve v Trnave. „V Trnave sa začali aj prípravy na nábor zamestnancov pre 4. pracovnú zmenu, ktorá začne pracovať v roku 2017,“ dodal Švec. V plánoch sa počíta s vytvorením 800 nových pracovných miest a celkový počet zamestnancov potom stúpne na 4300 ľudí.

Na rôzne benefity láka ľudí aj žilinská automobilka Kia. „Novinkou pre výrobných zamestnancov je motivačný príspevok za ich mimoriadne úsilie a pozitívny prístup pri účasti na mimoriadnych nadčasoch počas víkendov a štátnych sviatkov. Navyše, spoločnosť Kia pokryje v prípade mimoriadnej zmeny zamestnancom aj 100 percent z ceny stravného lístka a autobusovej firemnej prepravy,“ uviedol hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé.

Okrem základnej mzdy majú zamestnanci po odpracovaní jedného roka nárok na variabilnú zložku mzdy, polročné finančné bonusy, štvrťročné motivačné bonusy vo výške až 30 percent zo základnej mzdy, koncoročný bonus za dosiahnutie výrobného cieľa, ako aj príspevok zamestnávateľa na doplnkové dôchodkové sporenie.

© Autorské práva vyhradené

84 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #platy #odmeny #Peugeot #automobilka Volkswagen