Arriva štartuje na Slovensku s vlakom z Prahy do Trenčína

Spoločnosť Arriva vstupuje na slovenské železnice ako štvrtý osobný dopravca. Začína s prevádzkou medzinárodného víkendového expresného vlaku z Prahy do Trenčína.

04.03.2016 13:37
debata (4)

Z českej metropoly príde do krajského mesta na strednom Považí v sobotu popoludní a na cestu späť sa vydá v nedeľu v podobnom čase. Zmodernizovaný motorový vlak s kapacitou 120 miest na sedenie prejde trasu dlhú 407 kilometrov za päť hodín. Priemerná rýchlosť za hodinu predstavuje 81 kilometrov. Trenčín bude mať priame železničné spojenie nielen s Prahou, ale aj s ďalšími českými mestami.

„Z Trenčína a regiónu stredného Považia do Prahy pravidelne za štúdiom alebo prácou dochádza niekoľko stoviek ľudí, ktorí mali doteraz k dispozícii iba priame autobusy. Chceme im ponúknuť na tejto trase komfortné spojenie vlakom,“ povedal riaditeľ spoločnosti Arriva pre Českú republiku Daniel Adamka. Poznamenal, že autobusy do Prahy jazdia po českej diaľnici D1, ktorá je v rozsiahlej rekonštrukcii a nedá sa na ňu spoľahnúť.

Vlak spoločnosti Arriva odchádza z Prahy Hlavního nádraží o 8:40, zastavuje v krajských mestách Pardubice a Olomouc, ďalej pokračuje cez Přerov, Otrokovice, Staré Město, Uherské Hradiště, Uherský Brod, Bojkovice, Slavičín, Brumov-Bylnice, po prejazde Vlárskeho priesmyku na česko-slovenskej hranici zastaví ešte v Trečianskej Teplej a do Trenčína má plánovaný príchod o 13:42. V nedeľu má vlak odchod z Trenčína o 14:19 a príchod do Prahy o 19:24.

Vlak bol vyrobený v Nemecku a predtým jazdil pre Deutsche Bahn. „Keď sme ho priviezli do Česka, podrobili sme ho zásadnej rekonštrukcii a dostal úplne nový interiér,“ priblížil riaditeľ Arriva vlaky Jiří Nálevka. Vo vlaku sú komfortné sedadlá, ktoré sa používajú v prvej triede, vysokorýchlostný internet i elektrické zásuvky. „Nie je to elektrický vlak, no napriek tomu je vo vnútri veľmi tichý,“ dodal.

Cestujúci si môžu kúpiť lístky bez prirážky aj vo vlaku alebo na portáloch dopravcu. Deti vo veku šesť až pätnásť rokov majú zľavu 50 %, študenti od 15 do 26 rokov so študentským preukazom 25 % a držitelia preukazov ZŤP a ZŤP/S 75 %. Za lístky a služby vo vlaku je možné platiť v českých korunách aj eurami.

Osobnú železničnú dopravu na Slovensku zabezpečujú popri dominantnej štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) aj dvaja súkromní dopravcovia. RegioJet, a.s. prevádzkuje dotované vlaky na trase Bratislava – Komárno od marca 2012, ale aj komerčné diaľkové na vlastné náklady z Prahy do Košíc od jesene 2014 a medzi Bratislavou a Košicami od decembra 2014. Leo Express, a.s. zas jazdí od roku 2014 z Prahy do Košíc.

Konkurencia priniesla nižšie ceny, väčšiu ponuku služieb a aj štátny dopravca sa začal viac venovať cestujúcim ako predtým. Neodolal však cenovému tlaku konkurenta na trati Bratislava – Košice a 17. januára tohto roka zastavil premávku svojich stratových IC vlakov. Všetci štyria dopravcovia sú aj medzi ôsmimi záujemcami v súťaži o prevádzku dotovaných rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.

Cenová politika RegioJetu bola podľa ministra dopravy Jána Počiatka taká agresívna, že ZSSK nemohla ďalej prevádzkovať IC vlaky. „I keď sa strata IC vlakov znižovala, odkedy boli vyčlenené do komerčného sektoru. To sa udialo v roku 2012 ako forma kompenzácie pri príchode súkromníka na trať Bratislava – Komárno, mimochodom bez reálnej súťaže. A v súčasnosti štát prepravu na tejto trati dotuje viac, ako kedysi dotoval v absolútnom čísle Železničnú spoločnosť Slovensko na tejto trase,“ uviedol pre agentúru SITA Počiatek.

IC vlaky ako komerčný produkt na začiatku vykazovali stratu zhruba 3,5 milióna eur a postupne klesala. Príchodom súkromníka sa situácia opäť zmenila." Analýzy neukázali, že by bol štátny prepravca schopný stratu naďalej znižovať, naopak, v roku 2016 by ju ešte zvýšil. Rozhodnutie ukončiť prevádzku IC vlakov, ku ktorej sa môže v budúcnosti za určitých okolností vrátiť, bolo racionálne. Je možné, že prídu ďalší súkromníci," povedal Počiatek. „Pokračujeme v liberalizácii súťažou na trati Bratislava – Banská Bystrica. Súkromníkov na železnici vítame v prípade, že poskytujú kvalitné služby,“ dodal minister.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #Arriva