Štátne vlaky vlani prepravili o 10 miliónov ľudí viac

Záujem o cestovanie vlakom v minulom roku stúpal. Štátny dopravca, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), v roku 2015 prepravil 57,3 milióna cestujúcich.

09.03.2016 16:30
vlak, nástupište, rýchlik, železnica,... Foto: ,
Od novembra roku 2014 až 43 percent ľudí využilo vo vlakoch bezplatné cestovanie.
debata (10)

V porovnaní s rokom 2014 ide o 21-percentný nárast, ktorý je najväčší za posledných 20 rokov. Výrazný podiel na zvyšovaní počtu cestujúcich má bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov. Vďaka zvýšenému záujmu musel štát zvýšiť počet spojení a kapacitu svojich vlakov.

Do celkového počtu cestujúcich nie sú započítaní ľudia, ktorí využívali nedotované IC vlaky. Tie boli od 18. januára 2016 pre ich stratovú prevádzku zrušené. Štátny dopravca namiesto nich zvýšil kapacitu rýchlikov a pridal nové spojenia.

Z celkového počtu prepravených cestujúcich v minulom roku využilo bezplatné cestovanie, ktoré na Slovensku funguje od 17. novembra 2014, až 42,9 percenta cestujúcich. To znamená, že 24,6 milióna študentov a dôchodcov za cestu vlakom neplatilo. K 29. februáru bolo do systému bezplatnej dopravy podľa hovorkyne ZSSK Jany Morháčovej evidovaných 890 902 platných registrácií. Až 97,5 percenta všetkých registrácií pochádza od slovenských občanov. Spomedzi zahraničných občanov je najviac registrácií z Českej republiky.

Na bezplatné cestovanie je zaregistrovaných viac dôchodcov ako študentov. ZSSK eviduje 461 454 registrácií dôchodcov, čo predstavuje 51,8 percenta celkového počtu. „Počet registrácií je od septembra 2015 očistený o neobnovené registrácie niektorých oprávnených, ktoré mali časovo obmedzenú platnosť preukazu. Napríklad študenti, poberatelia dôchodkov do 62 rokov, ktorí predkladajú potvrdenie zo Sociálnej poisťovne, duplicitné registrácie a podobne,“ uviedla Morháčová.

Bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov malo podľa odhadov stáť 13 miliónov eur. ZSSK zatiaľ nezverejnila svoje hospodárske výsledky z roku 2015, pretože v súčasnosti prebieha účtovná uzávierka. Na zvýšený záujem o cestovanie vlakmi zareagovalo aj ministerstvo dopravy, ktoré si objednalo vyšší počet vlakových kilometrov. Kým v roku 2014 ich bolo 29,6 milióna, v roku 2015 ich počet dosiahol 31,3 milióna.

Súkromný RegioJet za štyri roky prevádzky štátom dotovanej osobnej dopravy na regionálnej železničnej trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno od marca 2012 previezol spolu 7,9 milióna cestujúcich. Ako prepravca informoval, jeho žlté vlaky na tejto trase v minulom roku previezli 2,43 milióna ľudí a za prvé dva mesiace tohto roku 368-tisíc cestujúcich. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko prepravila medzi Bratislavou a Komárnom v roku 2011, pred príchodom RegioJetu na túto trať, 790-tisíc ľudí pri menších objemoch výkonov. Na tejto trase môžu študenti a penzisti tiež využívať bezplatné cestovanie. Naopak, za žlté IC vlaky z Bratislavy do Košíc sa platí.

Bezplatné cestovanie vlakmi celkovo zobralo časť cestujúcich z autobusov. Prímestské autobusy vymenilo za vlaky tri percentá cestujúcich. Z diaľkových autobusov ubudlo až 17 percent cestujúcich. Z prímestských autobusových spojov teda mesačne odišlo 395-tisíc cestujúcich, z diaľkových autobusov 185-tisíc ľudí.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #cestovanie #bezplatné vlaky