Železnicu pri Púchove môže obnoviť združenie s Doprastavom

Vo verejnej súťaži na modernizáciu železničného traťového úseku Púchov - Považská Bystrica - Považská Teplá predložilo najnižšiu cenu slovensko-české Združenie Nimnica na čele so spoločnosťou Doprastav, a.s. Bratislava.

23.03.2016 17:25
debata (1)

Šestnásťkilometrový úsek chce zmodernizovať pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu za 364,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (437,93 mil. eur vrátane dane).

Ako vyplýva z výsledku vyhodnotenia ponúk, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už informovali Doprastav o prijatí ponuky uvedeného združenia. Ak proti tomuto rozhodnutiu nik neuplatní námietky, môže byť uzavretá zmluva. Ďalšími členmi združenia vedeného Doprastavom sú spoločnosti TSS Grade, a.s. Bratislava, Subterra, a.s. Praha a Elektrizace železnic Praha, a.s. Predpokladaná cena prác bola 367,98 mil. eur bez dane (441,58 mil. eur s daňou), súťaž bola vyhlásená vlani v júli.

Ponuku v tendri podľa železničiarov predložilo vlani začiatkom novembra päť uchádzačov. Druhú najnižšiu cenu navrhlo české Združenie PÚŽIL v zložení Eurovia CS, a.s. Praha (hlavný partner), OHL ŽS, a.s. Brno a Hochtief CZ, a.s. Praha, a to vo výške 377,75 mil. eur bez dane. Na treťom mieste je ponuka slovensko-tureckej skupiny Railways SK vo výške takmer 382 mil. eur bez dane. Vedúcim členom je spoločnosť Dúha, a.s. Prešov, ďalšími členmi sú spoločnosti Gülermak Agir Sanayi Insaat Ve Tahhüt A.S. a Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret A. S. so sídlom v Ankare.

Modernizácia úseku Púchov – Považská Teplá je plánovaná na štyridsať mesiacov, teda tri roky a štyri mesiace, a ide o prvú etapu modernizácie železničnej trate Púchov – Žilina. Štátne železnice chcú projekt financovať s využitím peňazí Európskej únie z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Súčasťou stavby bude obnova železničných staníc v Považskej Bystrici a Považskej Teplej, ako aj dva nové železničné tunely, štrnásť nových železničných mostov, vrátane rekonštruovaných, šesť nových cestných mostov a nadjazdov, štyri podchody pre cestujúcich a tiež protihlukové steny.

Druhá etapa modernizácie trate Púchov – Žilina v úseku Považská Teplá – Žilina sa začala vo februári 2014. Zákazku získalo združenie TEBS na čele so spoločnosťou TSS Grade, a. s. Zmluvná cena prác na celom úseku Považská Teplá – Žilina je 127,8 mil. eur bez dane (153,35 mil. eur vrátane dane). Predpokladané ukončenie výstavby je vo februári 2017. Európska komisia minulý rok schválila financovanie projektu cez Operačný program Doprava 2007 – 2013. Schválený nenávratný finančný príspevok pre modernizáciu úseku po Dolný Hričov má výšku 64,85 mil. eur, z toho zdroje EÚ 55,13 mil. eur.

Na hlavnej domácej železničnej trati boli doteraz zmodernizované pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu traťové úseky v dĺžke 138 kilometrov – Bratislava, Rača – Nové Mesto nad Váhom (92 km), Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce (17,5 km), Trenčianska Teplá – Beluša (vyše 20 km) a Beluša – Púchov (8,5 km).

Úsek Zlatovce – Trenčianska Teplá (12 km) modernizuje združenie vedené TSS Grade. Európska komisia modernizáciu tohto úseku v programovom období 2007 – 2013 nepreplatila. Dôvodom je skúmanie sporného priebehu tendra na výber zhotoviteľa a viaceré súdne spory. Štát musí zaplatiť náklady z vlastných zdrojov, alebo sa pokúsi o prefinancovanie časti projektu z peňazí Európskej únie v novom programovom období 2014 – 2020. Modernizácia úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá mala byť hotová vo februári tohto roku, zhotoviteľ s prácami mešká a tak lehota výstavby bola predĺžená do novembra tohto roku.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #Doprastav