Rozdiely v cenách palív zostávajú veľké

Aj keď sú ceny nafty na viacročných minimách, cenové rozdiely zostávajú veľmi veľké. Rozdiely medzi najnižšími a najvyššími cenami nafty na čerpacích staniciach predstavujú na Slovensku až 30 percent.

28.03.2016 08:43
debata (1)

V Česku je rozptyl medzi cenami ešte vyšší – až 40 %. Napriek nízkym cenám nafty sa preto dopravcom stále oplatí dôkladne plánovať prepravné trasy a robiť aktívnu politiku tankovania.

Z analýzy cien pohonných hmôt v Európe za posledný rok vyplýva, že k ich zmenám nedochádza v jednotlivých krajinách v rovnakých intervaloch. Aj keď jednotliví výrobcovia reagujú podľa cien na svetových trhoch, do cenotvorby vystupuje množstvo ďalších faktorov. V prípade nafty napríklad obľúbenosť krajín z hľadiska tankovania dopravcov, ale aj daňové zaťaženie.

Typický príkladom bolo Poľsko v roku 2010. Po znížení spotrebnej dane vzrástol objem tankovania slovenských dopravcov u nášho severného suseda o dvesto percent.

Atraktívnymi destináciami vtedy bolo aj Luxembursko a Španielsko, ale v prípade Poľska bol cenový rozdiel najvyšší (predstavoval až 16 %). Dnes je situácia odlišná: aj keď sa rozdiel v spotrebnej dani zásadne nezmenil a Poľsko je v cene nafty stále takmer o desatinu lacnejšie ako Slovensko (0,976 € verzus 0,895 € k 18. 2. 2016), tankovanie slovenských dopravcov v Poľsku výrazne kleslo.

V súčasnosti sa zvyšuje tankovanie na Slovensku. Dôvodom sú nielen relatívne nízke ceny pohonných hmôt, ale aj to, že sa jazdí na kratšie trasy. Znižuje sa tiež spotreba, čo predlžuje interval, keď je potrebné tankovať.

Kde je rozumné tankovať naftu

V posledných mesiacoch vidíme niekoľko zmien v tankovaní spôsobených rozdielnymi cenovými hladinami nafty v Európe. Pri preprave na juh slovenskí dopravcovia cestou do Talianska dlhé roky využívali lacnejšie tankovanie v Slovinsku.

Dnes to už neplatí: oplatí sa im vyjsť zo Slovenska s plnými nádržami, prípadne nádrže doplniť v Rakúsku a až potom pokračovať cestou do Talianska. Slovinská vláda však má možnosť pružne reagovať napríklad vyššou vratkou časti spotrebnej dane a motivovať tak dopravcov opäť tankovať v Slovinsku. Nie je teda vylúčené, že o pár týždňov či mesiacov sa situácia pre dopravcov zmení a vrátia sa opäť k tankovaniu v Slovinsku.

Pri preprave smerom na západ sa slovenským dopravcom oplatí tankovať pri prejazde Českou republikou, pretože tu existujú lacné siete s rozumnou kvalitou paliva, ako napríklad Tank ONO, kde je cenový rozdiel oproti Slovensku 15 centov na liter nafty.

Oplatí sa tiež poznať spôsob cenotvorby jednotlivých rafinérií a pozorovať cenové rozdiely. Keď sme pred rokom boli svedkami výrazného hlbokého poklesu ceny palív na svetových trhoch, tak čerpacie stanice odoberali naftu od rafinérií skupiny MOL za vyššiu cenu, ako to bolo v Českej republike. Z praxe dlhodobo vyplýva, že cenotvorba MOL má zhruba dva až tri týždne oneskorenie oproti cenotvorbe vychádzajúcej z tzv. Rotterdam Platts ceny, ktorou sa riadia napríklad české rafinérie.

Pri ceste ďalej na západ sa dá relatívne rozumne natankovať aj v Nemecku, ale trasu a tankovanie treba veľmi pozorne plánovať. Nemecko je veľmi zradné v tom, že cena sa počas jediného dňa môže zmeniť aj o desať až dvanásť centov. Veľmi závisí od toho, kedy počas dňa tankujete a, pochopiteľne, či tankujete priamo na diaľnici. Rozdiel medzi plánovaným a náhodným tankovaním sa môže v Nemecku bez problémov prejaviť v cenovom rozdiele 20 centov na liter.

Z pohľadu slovenského dopravcu sa stalo atraktívnou tankovacou destináciou Maďarsko, ktoré niekde ponúka najlacnejšie možnosti tankovania pri preprave na juhovýchod. V tomto smere bolo donedávna destináciou číslo jeden Rumunsko, až kým vláda v roku 2014 nezvýšila spotrebnú daň o šesť centov. Ceny v Maďarsku výrazne ovplyvňuje dlhodobo slabý forint (nad 300 forintov za 1 euro), preto sa tu dopravcom z eurozóny oplatí tankovať. V ďalších krajinách aktuálne nevidieť výraznejšie posuny. Španielsko ako tankovacia destinácia oslablo, čo súvisí s menším objemom prepravy z nášho regiónu.

V tomto roku by mala slovenská ekonomika rekordne narásť – aktuálne predikcie hovoria minimálne o 3,5 % raste. Mnohé naznačil posledný kvartál 2015, kde Slovensko so 4,2-percentným rastom kraľovalo štatistikám celej EÚ.

Ropa zatiaľ bude lacnejšia než voda

Scenáre vývoja cien ropy sú pre najbližšie mesiace v podstate nemenné a pre dopravcov veľmi priaznivé: liter ropy bude aj ďalej lacnejší ako liter najlacnejšej balenej vody. Napriek tomu by sa dopravcovia mali včas zaistiť proti rastu cien paliva z dnešných hodnôt, ktorý raz určite príde. Ak si vplyv ceny nafty oddelia od ceny prepravy takzvanou naftovou doložkou, budú mať istotu, že ich príjem sa pri náraste cien skokovo nezníži.

Všeobecne možno povedať, že dopravcovia by mali starostlivo zvažovať, kde ich vodiči tankujú. To znamená tankovanie plánovať pomocou špeciálnych plánovačov s aktualizovaným prehľadom cien nafty. Plánovaním trasy môže dopravca ušetriť bez problémov 15 centov na litri paliva, dokonca pri využití vratky spotrebnej dane a DPH môže úspora ešte výrazne narásť.

Dobrá správa je, že počet krajín s vratkou spotrebnej dane pomaly rastie. K Belgicku, Francúzsku, Taliansku, Slovinsku a Španielsku sa minulý rok pridalo Maďarsko, ktoré vracia dopravcom 11 forintov z natankovaného litra nafty, čo je zhruba 3,57 % z ceny. Podmienkou však je platba za tankovanie kartou (palivovou, kreditnou či bežnou bankovou kartou k účtu).

Trasy treba plánovať

Pri znižovaní nákladov je kľúčová voľba správneho poskytovateľa služieb pre dopravcov, ktorý dáva dopravcovi k dispozícii analytické nástroje pre aktívnu politiku tankovania, ako aj softvér pre optimalizáciu a kontrolu nákladov. Aktívna politika tankovania znamená, že dopravca plánuje trasy a tankovanie tak, aby ušetril na nákladoch bez nutnosti akceptovať nižšiu kvalitu palív. Individuálne sledovanie cien nie je jednoduché, keďže sa často menia, dokonca v Nemecku v priemere až desaťkrát denne.

Kontrolu a monitoring cien nafty najlepšie zvládajú poskytovatelia služieb, ktorí čerpajú údaje zo zúčtovacích systémov palivových kariet na tisíckach staníc v Európe. Napríklad DKV v aplikáciách DKV App a DKV Maps aktualizuje ceny na cca 12-tisíc čerpacích staniciach v Nemecku každú minútu.

Veľkou pomocou je aj kontrola výdavkov a softvér, ktorý umožňuje nastaviť hraničné limity pre podozrivé transakcie a automaticky upozorňuje manažéra firmy na problematické platby, ako je viacnásobné tankovanie či tankovanie v nesprávnej sieti staníc. A v neposlednom rade firmám pomáha znižovať náklady aj jedna faktúra so všetkými výdavkami z európskych ciest a možnosť integrovať dáta do firemného účtovníctva. Kombináciou týchto nástrojov dokáže dopravca výrazne ušetriť.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #nafta #kamión