Nemecké spolkové krajiny žiadajú zvýšiť daň z nafty

Päť zo 16 nemeckých spolkových krajín požaduje zvýšenie spotrebnej dane z nafty, obmedzenie povolenej rýchlosti v centre miest a zavedenie povinných kvót pre automobilky na produkciu elektromobilov.

07.04.2016 13:43
debata

Reagujú tak na škandál s falšovaním údajov o emisiách vo vozidlách koncernu Volkswagen. Informovala o tom televízia N24. Pre realizáciu návrhov je však potrebný súhlas všetkých krajinských vlád a pozícia spolkových krajín so silným automobilovým sektorom zatiaľ nie je jasná.

Návrh pripravilo päť krajín zo severozápadu Nemecka: Dolné Sasko, Brémy, Hamburg, Severné Porýnie-Vestfálsko a Hesensko. Podľa nich aféra Volkswagenu ukázala na problémovú prevádzku vozidiel s dízlovým motorom, ktorých emisie zaťažujú životné prostredie viac než výfukové plyny benzínových vozidiel.

Krajiny teraz požadujú, aby sa spotrebná daň z nafty zvýšila na rovnakú úroveň, ako je pri benzíne. V súčasnosti odvádzajú nemeckí motoristi z litra benzínu daň vo výške 67 eurocentov, z litra nafty 48,6 eurocenta.

Okrem porovnania daňového zaťaženia benzínu a nafty spolkové krajiny žiadajú, aby sa v centrách miest znížila povolená rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. Automobilky by podľa nich tiež mali mať stanovený minimálny podiel, akú časť ich produkcie musí tvoriť elektromobily.

Za návrh sa postavilo aj Dolné Sasko, kde je pätina pracovných miest naviazaná na koncern Volkswagen. Zatiaľ nie je jasný postoj Bavorska a Bádenska-Württemberska, kde sídlia automobilky BMW, Audi, Porsche a Mercedes. Ak by mal mať návrh šancu na úspech na spolkovej úrovni, musí získať podporu všetkých 16 nemeckých krajín.

Diskusiu o automobilových emisiách v Nemecku rozvíril minuloročný škandál Volkswagenu. Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) v septembri koncern obvinila, že do vozidiel s naftovým motorom inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Volkswagen potom priznal, že softvér inštaloval po celom svete do zhruba 11 miliónov naftových áut.

debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #nafta