Autovlaky sú na Slovensku v plienkach

Nemci či Holanďania s obľubou využívajú spojenie cestovania autom a vlakom. Slováci si na to ešte nezvykli. Túto možnosť im dávajú vozne na prepravu automobilov, ktoré prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

11.04.2016 07:00
debata (7)

Lístok na autovlak však často stojí takmer rovnako ako náklady na cestu samotným autom. V čase nadchádzajúceho dovolenkového obdobia turisti svoje auto priamo zo Slovenska nedostanú vlakom ani k moru.

V súčasnosti môžu autá jazdiť po koľajniciach medzi východnom krajiny a Českou republikou, prípadne Bratislavou. Kto chce cestovať autovlakom k moru, musí najprv prekročiť hranice.

„V roku 2015 bolo prepravených vyše 15-tisíc vozidiel. Najviac využívané sú medzištátne nočné spoje medzi Košicami a Prahou, nasledujú nočné autovozne z Popradu do Prahy,“ uvádza Jana Morháčová, hovorkyňa ZSSK.

Celkový počet prepravených automobilov predstavuje malé číslo. Na porovnanie, po úseku cesty prvej triedy I/73, ktorý v budúcnosti severne od Prešova nahradí rýchlostná cesta R4 Hanušovce nad Topľou – Kapušany prejde denne 8-tisíc automobilov. Denne vo vlakoch navyše podľa Jozefa Schmidta, riaditeľa Úseku obchodu ZSSK, sedí 150-tisíc ľudí.

Štátny dopravca prevádzkuje tri medzinárodné spojenia, v ktorých sa nachádza aspoň jeden autovozeň. Nočné štartujú každý deň z Popradu a z Humenného. Ich cieľová stanica je v Prahe. Cez deň jazdí v piatok autovlak z Prahy do Košíc, ktorý sa následne vracia v nedeľu do Prahy. V rámci Slovenska je možné prepravovať automobily po koľajniciach každý deň v nočnom spoji z Humenného do Bratislavy a späť.

Cesta autovlakom je výhodná najmä z hľadiska ušetreného času. Vodič nemusí podstupovať niekoľkohodinovú nočnú cestu za volantom. Neplatí diaľničné poplatky a neriskuje pokutu alebo autonehodu. Do cieľovej stanice môže prísť oddýchnutý.

Navyše jeho auto je tam spolu s ním. Cena cestovného lístka na autovlak je porovnateľná s nákladmi na cestu samotným autom. Najlacnejšia a zároveň najkratšia preprava autovlakom je medzi Bratislavou a Humenným. Cesta automobilu do výšky 160 cm spolu s jednou osobou stojí 39,90 eura.

Cesta autom z Bratislavy do Humenného je dlhá 488 kilometrov. Pri priemernej spotrebe 7 litrov benzínu na 100 km s priemernou cenou jedného litra, podľa Štatistického úradu SR, vo výške 1,170 eura stojí cesta autom 39,97 eura. Po započítaní diaľničnej známky a opotrebovania auta je cena cesty autom o niečo vyššia. Na druhej strane, ak je v aute vyšší počet cestujúcich, náklady sa môžu rozložiť.

Autovlaky sa javia ako ideálna forma cestovania na letnú dovolenku k moru. Vodič by v tomto prípade nemusel stráviť za volantom dlhé hodiny. Zo Slovenska sa však do dovolenkových destinácií po koľajniciach spolu s autom nie je možné dostať.

„ZSSK nebude ani v tomto roku realizovať autovlak k moru. Celkové prevádzkové náklady autovlaku sú vysoké, podstatne by zvýšili cenu lístka pre cestujúceho nad úroveň konkurencieschop­nosti,“ uvádza Morháčová.

V minulosti mali takúto možnosť cestujúci z Prahy. „V minulosti sme vypravovali zvláštny autovlak Praha – Split, v súčasnosti v tomto smere vypravujeme len priamy lôžkový vlak s ohľadom na aktuálnu finančnú náročnosť prevádzky autovlaku na zahraničných železniciach. V budúcnosti, v prípade priaznivejších podmienok, však obnovenie sezónnej prevádzky takejto linky nevylučujeme,“ povedal Petr Šťáhlavský z tlačového oddelenia českého štátneho dopravcu.

K moru sa autovlakom cestujúci nedostanú ani z Maďarska. Maďarský štátny vlakový dopravca MÁV neprevádzkuje v krajine žiadne vozne na prepravu automobilov.

Kto chce cestovať k moru autovlakom, musí najprv cestovať do Viedne. Z rakúskej metropoly jazdia autovlaky do talianskych miest Verona a Livorno. Štátny dopravca Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) ponúka vozne pre automobily celkovo v štrnástich spojeniach.

„Cestovanie autom v autovozňoch je doplnkový produkt, ktorý má potenciál na niektorých diaľkových trasách. To je dôvod, prečo autovozne ponúkame v kombinácii s nočnými vlakmi,“ uvádza rakúsky dopravca ÖBB.

Cestujúci za prepravu automobilu Viedne do Livorna zaplatí 149 eur a do Verony 98 eur. Celkovo má rakúsky dopravca k dispozícii 14 automobilových vozňov, ktoré sa používajú aj v šiestich vlakoch v rámci Rakúska a v štyroch medzi Rakúskom a Nemeckom.

Preprava automobilov vo vlakoch prebieha prostredníctvom špeciálnych vozňov. Autá sú do nich nakladané cez autorampu. ZSSK ponúka možnosť prepravy automobilov s maximálnou výškou 200 cm. Nakladanie, vykladanie auta a cesta však dobu cestovania v porovnaní s jazdou po diaľnici predĺžia.

Nakládka auta prebieha viac ako hodinu pred odjazdom konkrétneho vlaku. Navyše vykladanie auta sa začína až polhodinu po príchode spoja do cieľovej stanice. V ideálnom prípade bude spolu cesta medzi Humenným a Bratislavou autovlakom trvať 10 hodín a15 minút. Autom táto cesta trvá o niečo viac ako šesť hodín.

Autovlaky sú stále len okrajovou ponukou spoločnosti ZSSK aj napriek tomu, že záujem o cestovanie vlakmi stúpa. Štátne vlaky v minulom roku prepravili 57,3 milióna cestujúcich, čo predstavuje 21-percentný medziročný nárast. Na druhej strane za nárastom v počte cestujúcich stojí najmä bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov. V minulom roku cestovalo s nulovým lístkom až 42,9 percenta všetkých cestujúcich.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #ZSSK #autovlaky