O križovatke Triblavina debatovali, ale nezhodli sa

Spory v súvislosti so zmenou výstavby mimoúrovňovej diaľničnej križovatky Triblavina na úseku D1 Bratislava - Senec pretrvávajú.

13.04.2016 18:34
debata (2)

Rozdielne, ba až protichodné názory ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) na jednej strane a starostov dotknutých obcí a mestských častí hlavného mesta, petičného výboru za výstavbu križovatky podľa pôvodného plánu a aktivistov na strane druhej sa nezmenšili ani po stredajšej verejnej odbornej diskusii v sídle Bratislavského samosprávneho kraja. Rozdielne názory sa však prejavili aj medzi jednotlivými starostami.

Podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ NDS Pavol Kováčik na stretnutí informoval, že boli nútení požiadať o zmenu stavby križovatky Triblavina. Stavba je momentálne zastavená a čaká sa na schválenie zmeny projektu. „Pôvodná trojpruhová diaľnica s dvojkolektorovým súbežným pásom nevyhovuje, nastal by dopravný kolaps na D1,“ povedal Kováčik.

Nový návrh na rozšírenie diaľnice na štyri plnohodnotné pruhy v každom smere, ale bez vedľajších obslužných komunikácií, sa vzťahuje na úsek D1 medzi križovatkami Ivanka, sever a Blatné pri Senci. Ďalej po Trnavu má byť diaľnica trojpruhová smerom z Bratislavy aj do hlavného mesta. „Je to najlepšie a jediné možné riešenie, aby bola zabezpečená plynulá doprava na D1, ktorá slúži najmä pre diaľkovú dopravu. Iné riešenie by spôsobilo kolaps, keby zostalo pôvodné riešenie s troma pruhmi a dvoma kolektormi,“ upozornil Kováčik.

Predseda Bratislavského kraja Pavol Frešo (SDKÚ-DS) sa zaujímal, aká štúdia hovorí o potrebe zmeny pôvodného plánu výstavby Triblaviny s troma pruhmi a kolektormi a žiadal jej zverejnenie.

Napokon ocenil, že diaľničná spoločnosť má zverejniť prieskumy a dopravné štúdie, na základe ktorých žiada o zmenu stavby a vynechanie kolektorov. Výhrady k poskytnutým informáciám od NDS a ministerstva dopravy mali aj viacerí starostovia. Zmena výstavby časti diaľnice na štyri pruhy je podľa Bratislavského kraja, ale aj starostov v rozpore s platným územným plánom kraja.

Podobné diskusie s účasťou zainteresovaných budú podľa župana pokračovať, kým sa problém nevyrieši. „To, čo sme zistili, je obrovská informačná asymetria, alebo rozdielne znalosti, ktoré mali obidve strany,“ povedal Frešo.

„Stále platí, že v územnom pláne kraja je trojpruh plus kolektory a v tomto zmysle je župa zo zákona povinná konať ďalej. Štúdiu budeme kriticky skúmať a som presvedčený, že zhruba o dva týždne sa tu znova stretneme, aby sme veci pohli dopredu už na základe odtajnených materiálov, ktoré má Národná diaľničná spoločnosť,“ pokračoval Frešo. NDS by podľa neho mala zverejniť dokumenty čím skôr, keďže stavba križovatky je pozastavená. Frešo si myslí, že treba dodržiavať zákon a komunikovať s verejnosťou. „Verejný záujem, ktorý získala táto stavba, bráni tomu, aby sa nedokončila,“ do­dal.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Triblavina