Elektromobily si zatiaľ márne hľadajú cestu

Rozšírenie elektrických automobilov do bežných rodín je na Slovensku zatiaľ stále v nedohľadne. Napriek tomu, že minulá vláda prijala v roku 2015 stratégiu rozvoja elektromobility na Slovensku, elektrické autá sú stále slabou konkurenciou pre vozidlá so spaľovacím pohonom.

15.04.2016 07:00
elektromobil Foto:
Na Slovensku je dostatok nabíjacích staníc a z Bratislavy do Košíc sa dá dostať aj elektromobilom s dojazdom len 150 kilometrov. Ilustračné foto.
debata (24)

Elektroautá sú drahé, prevádzka je pre obmedzený dojazd komplikovaná. Najnovší pokus, ako rozšíriť záujem o autá, ktoré neprodukujú emisie priamo pri svojej prevádzke, je cez podnikateľov.

Najväčším problémom elektromobilov vo všeobecnosti je ich vysoká nadobúdacia cena, krátky dojazd a pomerne riedka sieť nabíjacích staníc. Slovensko však napriek tomu vo svojom regióne patrí k špičke v rámci hustoty nabíjačiek. Dnes vďaka nej nie je problém aj pre elektromobil s dojazdom len 150 kilometrov dostať sa z Bratislavy do Košíc.

Príliš drahé technológie do času ich zlacnenia môžu medzi ľudí priniesť firmy. Spoločnosť Business Lease Slovakia spolu so Skupinou VSE Holding predstavili balík eMobility, ktorý formou operatívneho lízingu má firmám umožniť lacnejší prístup k elektrickým autám. Súčasťou balíka je aj nabíjacia stanica, ktorú elektrické autá potrebujú. Operatívny lízing na elektrické auto firma ponúka od 330 eur mesačne. Ak majiteľ vozidlo dobíja zadarmo, môže ísť o celkový náklad. V takom prípade by operatívny lízing mohol byť približne cenovo porovnateľný s rovnakou službou pri benzínovom vozidle, kde majiteľ musí platiť aj za tankovanie. Celkovo je prevádzka elektrického auta lacnejšia.

Podnikatelia vidia v ponuke plusy aj mínusy. „Ak je to ekonomicky výhodné a podnikateľ je ekologicky orientovaný, môže po tom siahnuť. Veľmi však záleží na tom, ako sa to auto používa. Ak by ho mal používať na nejaké dlhšie trasy, radšej si kúpi bežné auto,“ povedal Peter Kremský, riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska.

V súčasnosti je na Slovensku registrovaných okolo 200 elektromobilov a vláda minulý rok vo svojom dokumente odhadla, že v rokoch 2016 až 2017 by ich po našich cestách mohlo jazdiť od 600 do 4-tisíc. Všeobecne ladený dokument však konkrétne kroky na naplnenie tohto cieľa neobsahuje. Jednou z možností, ako splniť ambiciózny plán, je priamy príspevok na kúpu elektrického auta, prípadne iné finančné úľavy. Štát však nateraz vyšiel v ústrety len podnikateľom, ktorí za elektromobily neplatia cestnú daň.

Masovému rozšíreniu elektromobilov však nateraz stále stojí v ceste ich kombinácia dojazdu a vysokej ceny. Aj napriek tomu, že zástancovia elektrických automobilov sa odvolávajú na fakt, že 70 percent Európanov denne najazdí menej ako 40 kilometrov, pre bežného Slováka s priemerným platom, ktorý v minulom roku podľa Štatistického úradu dosahoval 883 eur, je vozidlo s obmedzeným dojazdom, otáznou životnosťou batérií za niekoľko desiatok tisíc eur stále príliš drahé. Najpredávanejší elektromobil na svete Nissan Leaf pritom na Slovensku stojí od 29 050 eur.

Na slovenských sídliskách je navyše problém aj s parkovaním, ktorý samosprávy nevedia dlhodobo vyriešiť. Budovanie nabíjačiek na týchto miestach je nateraz v nedohľadne. Medzery sa zatiaľ chytili len niektorí developeri, ktorí predávajú nové byty s garážovým státím s nabíjacou stanicou.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily