Piata automobilka na Slovensku má vyrábať nákladiaky

, 21.04.2016 13:00

Slovensko rozbieha ďalšie vážne rokovania o získaní už piateho automobilového závodu. Krajina je v kurze po ohlásenej investícii v Nitre, ktorou sa britský Jaguar Land Rover stal štvrtou automobilkou v krajine.

Tentoraz sa snaha Slovenska ako svetovej automobilovej veľmoci zamerala na získanie výroby nákladných a úžitkových vozidiel. Podľa informácií denníka Pravda rokovania s významným automobilovým koncernom už uskutočnili zástupcovia Ministerstva hospodárstva SR a Združenia automobilového priemyslu SR.

Výroba automobilov na Slovensku.
Výroba automobilov na Slovensku.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda, ZAP

Práve výroba veľkých nákladných automobilov by mohla spraviť domáce hospodárstvo odolnejším voči pravidelne sa opakujúcim hospodárskym krízam. Z tohto dôvodu sa v hľadáčiku Slovenska ocitli automobilové koncerny značiek Scania, Iveco, Volvo, Man, Mercedes, Daf či Renault. Prioritou je, aby prípadný nový závod stál na východe krajiny.

Pre Slovensko môže mať získanie výroby nákladných automobilov najvyššiu prioritu popri už mohutnej produkcii osobných automobilov. „V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo 1 038 503 auto­mobilov. Je to rekordný počet a tri domáce automobilové závody v podstate atakujú svoje maximálne výrobné kapacity,“ povedal Juraj Sinay, prezident automobilového zväzu. Za dosiahnutým úspechom stojí nateraz bratislavský závod Volkswagenu, trnavský PSA Peugeot Citroën a žilinská Kia.

Po prekonaní hranice milióna vyrobených automobilov sa dá ďalší raketový rast výroby očakávať až po vybudovaní štvrtého automobilového závodu Jaguar Land Rover. Vyrastajúca fabrika pri Nitre má už v roku 2019 vyrobiť okolo 150-tisíc automobilov a dať priamo aj nepriamo prácu pre 15-tisíc ľudí. Všetky závody sa špecializujú na výrobu malých mestských automobilov, menších vozidiel, SUV automobilov a luxusných športovo-úžitkových vozidiel.

Získanie výroby nákladných a úžitkových automobilov by krajine výrazne pomohlo. V praxi je totiž veľmi málo pravdepodobné, aby sa naraz prestali predávať všetky typy automobilov. V súčasnosti rastú predaje všetkých druhov vozidiel, ale v časoch krízy rastie záujem aj o luxusné vozidlá. „Žiaľ vo svete je to tak, že bohatí v časoch krízy ešte viac bohatnú, a tak rastie aj ich záujem o luxusné vozidlá,“ uviedol Sinay.

Názov prípadnej piatej automobilky, z ktorou sa rokuje, nie je známy. V minulosti sa špekulovalo o Mercedese či elektrických osobných autách od Tesly. Dostatok miesta aj pracovných síl môže Slovensko ponúknuť na východe. „Tu narážame na problém, že bez diaľnice na východ žiadny automobilový závod nedostaneme a pri budovaní diaľnic musí pomôcť vláda. Pamätám sa, ak som chcel postaviť závod Volkswagenu v Martine, musel som vedeniu sľúbiť postavenie diaľnice najneskôr do roku 2004, a aj dnes, keď sa stretneme, stále mi v dobrom pripomenú, že kedy sa po tej diaľnici konečne povezieme do Martina,“ priblížil čestný prezident Združenia automobilového priemyslu SR Jozef Uhrík.

Pre nevybudovanie diaľničného spojenia zo Žiliny cez Kysuce až do susedného Poľska a Českej republiky ušla Slovensku aj investícia kórejského výrobcu pneumatík značky Nexen. Plynulá diaľnica z Bratislavy do Košíc sa črtala do roku 2020. V súčasnosti to však vyzerá tak, že problémom bude 13-kilometrový úsek pri Turanoch, ktorý bude najskôr v roku 2024.

Automobilový priemysel je už roky motorom slovenskej ekonomiky a aktuálne zamestnáva 125 848 ľudí. Priamo u výrobcov automobilov pracuje 18 116 ľudí a zvyšných 107 732 zames­tnancov je u subdodávateľov. Po započítaní peňazí minutých zamestnancami a firmami pôsobiacimi v automobilovom priemysle je od tohto odvetvia závislých až 250-tisíc pracovných miest.

Slovensko je vďaka masívnej produkcii automobilov aj dlhoročným lídrom v počte vyrobených vozidiel na tisíc obyvateľov. Tento ukazovateľ sa medziročne zvýšil o 11 oceľových tátošov, zo 179 automobilov v roku 2014 na 190 vozidiel v roku 2015. Výroba automobilov tvorila v roku 2015 až 44 percent slovenského priemyslu a na celkovom domácom exporte mala až 40-percentný podiel. Zo Slovenska sa tak v minulom roku vyviezli automobily a automobilové súčiastky v hodnote 26 miliárd eur.

Sila automobilového priemyslu sa odráža aj v klesajúcej nezamestnanosti, ktorá v marci 2016 po prvý raz po siedmich rokoch klesla pod úroveň desať percent, čím sa súčasnej vláde vo veľkom predstihu podarilo splniť jeden z programových záväzkov. Ďalší pokles nezamestnanosti už dnes čoraz viac naráža na slabú prepojenosť škôl s praxou. Ministerstvu práce pri vyriešení zlej kvalifikácie nezamestnaných môže opäť pomôcť automobilový priemysel. "Prebiehajú rokovania, že by firmy pôsobiace v automobilovom priemysle zabezpečovali preškolenia nezamestnaných.

V takomto prípade by ľudia bez práce získali vzdelanie, ktoré by im v prípade úspešného ukončenia kurzu zaručovalo okamžitý nástup do práce," uviedol Sinay. Na rozdiel od súčasnosti by typy rekvalifikačných kurzov určovali samotné firmy. „Napríklad fabrikám budú vo veľkom chýbať taviči, a tak sa otvoria rekvalifikačné kurzy tavičov,“ dodal Sinay.

Samotné preškolenia by v prípade zvládnutia ťažšej kvalifikácie mohli trvať až rok. „Napríklad vyučenie obrábača kovov trvá tri roky, ale za jeden rok môžete mladého človeka zaškoliť na kvalitného frézara, ktorý bude dostatočne pripravený na uplatnenie na slovenskom trhu práce,“ priblížil Jaroslav Holeček, viceprezident automobilového zväzu. Praktická časť rekvalifikačných kurzov by mala prebiehať priamo v fabrikách a v podstate by išlo o zrýchlenú formu duálneho vzdelávania. Keďže by išlo o ľudí s už ukončeným vzdelaním, pri rekvalifikácií by nevenovali predmetom ako slovenský jazyk, dejepis či občianska výchova, ale všetko by bolo orientované hlavne na prax.

Naštartovanie takýchto rekvalifikačných kurzov pomôže vyriešiť aj problém s nedostatkom kvalifikovaných ľudí hlavne v prípade narastajúceho počtu subdodávateľov veľkých automobilových závodov. „Môžem povedať, že v blízkosti nášho závodu vyrastie firma zameraná na produkciu plastových dielov pre automobilový priemysel, ktorá v úvode vytvorí 150 nových pracovných miest a celkovo počíta so zamestnaním až 300 ľudí,“ povedal Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia. Ide o fabriku spoločnosti Mecaplast v Zavare.

Trnavská automobilka pre dobrý predaj vozidiel v Európe zároveň zvýšila svoj tohtoročný odhad produkcie z 290-tisíc na 315-tisíc automobilov. V porovnaní s minulým rokom by išlo o 4-percentný rast. V jeseni 2016 sa spustí aj výroba nového modelu automobilu značky Citroën. Vozidlo s ambíciou stať sa najpredávanejším automobilom v segmente B bude verejnosti oficiálne predstavene počas jesenného autosalónu v Paríži. Práve pre výrobu nového automobilu trnavská fabrika už od začiatku roka 2017 spustí štvrtú víkendovú zmenu, ktorá vytvorí až 800 nových pracovných miest.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#automobilky #ministerstvo hospodárstva #Jaguar Land Rover
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku